کد خبر: ۴۱۶۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی شهرکرد و زنجان

 

مسئول شبکه دامپزشکی شهرکرد:
7 اکیپ بهداشتی بر ذبح دام‌ شهرکرد نظارت می‌کنند


مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان شهرکرد گفت: در آستانه عید سعید قربان هفت اکیپ بهداشتی بر نحوه ذبح دام در این شهرستان نظارت می‌کنند.

عبدالمحمد نجاتی در کمیته بهداشت و سلامت این شهرستان اظهار داشت: با نزدیک شدن به عید سعید قربان حدود شش اکیپ سیار و یک اکیپ ثابت دامپزشکی برای رعایت سلامت و بهداشت کشتار دام در این استان به شهروندان خدمات لازم را ارائه می‌دهند.
وی از اکیپ فعال اداره شهرستان شهرکرد خبر داد و گفت: سه اکیپ در شهرکرد، کیان، هفشجان و فرخشهر در حال فعالیت هستند که فرخشهر علاوه بر دارا بودن کشتارگاه اکیپ اعزامی نیز دارد، همچنین کشتارگاه بن و سامان نیز فعال است.
نجاتی خاطرنشان کرد: اکیپ‌های سیار با مراجعه به منازل و تلفن برای سلامت بودن گوشت اطلاعات لازم را به خانواده‌ها ابلاغ می‌کنند.
مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان شهرکرد با تأکید بر ضرورت همکاری رسانه‌ها در راستای ترویج ذبح بهداشتی دام گفت: صدا و سیما نیز در راستای آموزش مسائل شرعی و بهداشتی گوشت دام با برگزاری برنامه‌های سودمند کمک بسیار موثری در زمینه می‌تواند داشته باشد.
وی با اشاره به تعداد بازرسی‌های صورت گرفته در راستای نظارت بر ذبح بهداتشی دام در این شهرستان گفت: تاکنون یک‌هزار و 211 مورد بازدید از قصابی‌های فعال در سطح این شهرستان انجام گرفته است.
نجاتی ادامه داد: بر همین اساس 10 نفر به دلیل عدم رعایت اصول بهداشتی به مراجع قضایی معرفی و در حدود 2.5 تن فرآورده خام غیر بهداشتی ضبط شده است.
وی از‌ 35 مورد نمونه‌برداری در شش ماهه نخست سال جاری در شهرستان شهرکرد خبر داد و گفت: میزان کشتار غیر مجاز در شهرستان شهرکرد بسیار پایین است.
نجاتی تصریح کرد: شهرداری هر شهری که کشتارگاه در آن شهر فعال است باید شرایطی را فراهم کند تا دامپزشکی به آن مناطق بازرس فرستاده و از سلامت ذبح دام مطلع شوند تا سلامتی افراد جامعه به خطر نیفتد.

 

------------------------------------------

 

به مناسبت عید سعید قربان صورت گرفت؛
استقرار 42 اکیپ دامپزشکی در زنجان


مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: در روز عید قربان 42 اکیپ ثابت و سیار دامپزشکی در مناطق مختلف استان مستقر می‌شود.

محمد رشید کرمی اظهار داشت: مردم باید از مکان‌ها و کشتارگاه‌های که زیر‌پوشش دامپزشکی است، احشام خود را تهیه کنند.
وی با بیان اینکه 17 اکیپ ثابت و 25 اکیپ سیار در روز قبل و عید قربان آماده ارائه خدمات به همشهریان هستند، افزود: امیدواریم همشهریان در راستای پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان دقت کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه کارشناسان و اکیپ‌های این اداره کل در این روز بر نحوه ذبح و بیماری‌های دامی نظارت می‌کنند، افزود: همشهریان نگران گوشت‌های ذبح شده از نظر رعایت موارد بهداشتی و ذبح اسلامی نباشند.
وی با اشاره به اینکه اکیپ‌های مورد نظر این اداره در روز عید قربان نیز آماده خدمت به همشهریان هستند، یاد‌آور شد: به تقاضاهای همشهریان در اسرع وقت رسیدگی می‌شود.
کرمی از کنترل، نظارت و پیشگیری بر امور ذبح دام در این روز خبر داد و گفت: بهترین و مطمئن‌ترین روش برای ذبح احشام حضور اکیپ‌های این اداره کل در منازل و کشتارگاه‌ها است.
وی با بیان اینکه ناظران شرعی این اداره کل بر نحوه کشتار دام نظارت کافی دارند، یاد‌آور شد: با هماهنگی‌های انجام شده با شهرداری زنجان همشهریان می‌توانند از خدماتی که در این روز به مردم ارائه می‌شود استفاده کرده و گوشت سالم را تهیه کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه دام ناقل 700 نوع بیماری است، خاطر‌نشان کرد: قریب به 80 نوع بیماری بین انسان و دام مشترک است.
وی خاطر‌نشان کرد: در روز عید قربان کارشناسان این اداره کل برای امنیت خاطر بیشتر همشهریان در میادین کشتار استان حضور یافته و از نزدیک بر سلامت دام‌ها از نظر بهداشتی و معاینات انجام شده نظارت می‌کنند.
کرمی با بیان اینکه همشهریان می‌توانند در این روز با شماره تلفن‌های اداره کل در شهرستان زنجان،7272401 و 5248040 تماس حاصل کنند، اضافه کرد: همشهریان در ابهر و خدابنده با شماره تلفن‌های 5253342 و 4222047 تماس بگیرند.
وی ادامه داد: همچنین مردم شهرستان‌های خرم‌دره و ماهنشان می‌توانند در این روز با شماره‌های 5529091 و 3222437 و در شهرستان طارم و ایجرود با شماره 2824409 و 3722307 تماس گرفته و در این زمینه اطلاعات لازم را کسب کنند.

 

 

نظر شما
ادامه