کد خبر: ۴۱۶۱۷
تعداد نظرات: ۲ نظر

 

تحقیقات اخیر حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض توکسینی که اغلب در بیماری خاصی ازگوسفندان یافت می‌شود، می‌تواند با بیماری مالتیپل اسکلروزیس (MS) در انسان، ارتباط معناداری داشته باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، این تحقیق در دانشگاه اکستر و علوم مربوط به بیماری MS صورت پذیرفته است. مطالعات نشان داده که افراد مبتلا به این بیماری نسبت به سایر افراد، دارای آنتی‌بادی‌ بر علیه توکسین اپسیلون و یا ETX می‌باشند، که نشان می دهد احتمالا بیشتر در معرض این سم بوده‌اند.

ETX در روده دام توسط باکتری کلستریدیوم پرفرینجنس تولید می‌شود و به مغز حیوان آسیب زده و در نهایت باعث مرگ وی خواهد شد.

 

در‌حالیکه این سم در روده سایر حیوانات و حتی خاک نیز یافت می‌شود اما به عنوان عامل نوعی مسمومیت در گوسفندان به نام آنتروتوکسمی شناخته شده است.

«پروفسور ریک تیتبال» از دانشگاه اکستر، می‌گوید: تحقیقات ما نشان می‌دهد که ارتباط معناداری بین سم اپسیلون و MS وجود دارد.

وی افزود: هنوز علت ایجاد بیماری MS ناشناخته است، اما با این‌حال امکان دارد توکسین فوق نقش مهمی در این بیماری داشته باشد. البته برای ارائه نظر قطعی در این مورد هنوز زود است.

وی اذعان داشت هنوز تحقیقات بیشتری لازم است تا نقش این سم را در بیماری ام‌اس درک نماییم و اینکه چگونه می‌توان از این یافته‌ها در جهت گسترش و ایجاد آزمایشات جدید و یا حتی درمان بیماری بهره برد.

 

محققان دانشگاه اکستر بیماران مبتلا به MS را از جهت وجود آنتی‌بادی بر علیه سم اپسیلون مورد آزمایش قرار دادند. آمار حاکی از آن بود که 43 درصد از بیماران MS، از جهت حضور آنتی‌بادی بر علیه این سم مثبت بودند.

«سیمون اسلاتر» مدیر بخش علوم MS می‌گوید: اگر ارتباط مابین بیماری MS و سم اپسیلون اثبات شود، می‌توان با استفاده از واکسیناسیون، به عنوان اقدام پیشگیرانه و یا حتی درمانی موثر در مراحل اولیه بیماری از آن بهره برد.

جالب توجه است که با اینکه سم اپسیلون یک توکسین بسیار قوی است، اما هنوز واکسن انسانی برای آن تهیه نشده است.

منبع: medicalxpress.com



انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
0
0
خیلی جالب بود ولی ولی من سئواله اسم سم اپسیلون است؟ آخه مقادیر خیلی کم رو با اپسیلون بیان میکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
0
0
این باکتری سموم ۱۳توکسین تولید می کنه که با حروف یونانی نام گذاری می شوند از مهمترین سموم هم میشه به آلفا و بتا و اپسیلون و یوتا اشاره کرد (اپسیلون یک حرف یونانی می باشد)
نظر شما
ادامه