کد خبر: ۴۱۳۳۸


در درمان HIV-1 اغلب با مقاومت دارویی مواجه هستیم، اما مطالعات اخیر در رابطه با ویروس ایجاد نقص ایمنی در گربه‌ها (FIV)، می‌تواند سرنخی برای غلبه بر این مقاومت ارائه دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، مطالعات اخیر صورت گرفته که در نشریه PLoS Pathogens منتشر شده است، نشان می‌دهد که چگونه همکاری دو رشته دامپزشکی و پزشکی می‌تواند راه حلی مناسب جهت مقاومت دارویی در درمان ایدز را پیشنهاد دهد.

محققان از آنزیمی استفاده نمودند که ژنوم ویروسی RNA را به DNA تغییر می‌دهد و این DNA، هدف بسیاری از داروهای ضد ایدز محسوب می‌شود.

 

بیماری ویروسی نقص ایمنی (FIV)، که همان ایدز گربه‌ها نامیده می‌شود نیز به درمان مقاوم می‌باشد. با توجه به شباهت زیادی که از جهت عملکرد و ساختار، مابین FIV و HIV-1 وجود دارد، بیماری فوق در گربه‌ها مدل ارزشمندی برای مطالعه مقاومت دارویی و اصلاح آن محسوب می‌شود.

 

سه دارویی که در این تحقیق مورد ارزیابی قرار گرفت، دلاویردین، افاویرنز و ریلپیویرین می‌باشد. در این میان، ریلپیویرین قابلیت کنترل و غلبه بر موانع موجود در این بیماری در گربه‌ها را داراست. این دارو دارای همین اثر مشابه بر روی ویروس HIV-1 را نیز دارد.

محققان خاطر نشان کردند که مطالعات بیشتری در رابطه با تشخیص علت مقاومت ایجاد شده در درمان FIV با سایر داروها مورد نیاز است.

یافته‌های فوق حاکی از آن است که گربه‌ها به واقع در غلبه بر مقاومت بدن درمقابل داروهای درمان بیماران مبتلا به ایدز می‌توانند کمک کننده باشند.

منبع: americanveterinarian

 
نظر شما
ادامه