کد خبر: ۴۱۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - 22 آبان 89 ، نخستین سالروز درگذشت یکی از دامپزشکان بزرگ جمهوری اسلامی ایران است.

دکتر محمد حسامی عضو بازنشسته هیات علمی موسسه رازی و از پیشکسوتان واکسن سازی کشور در سن 78 سالگی ، جمعه 22 آبان 88 به دیار حق شتافت.

دکتر محمد حسامی قاجار (متولد سال 1310) از پیشکسوتان تحقیق و تولید واکسن تب برفکی و کنترل این بیماریها و شناسایی تیپ های مختلف آن بود.

از مرحوم حسامی ویروس شناس برجسته کشور تا کنون حدود 40 مقاله علمی به زبانهای فارسی، فرانسه و انگلیسی در ژورنالهای معتبر علمی منتشر شده است.

 

نفر سمت راست : استاد دکتر عباس شفیعی (واکسینولوژیست و چهره ماندگار) - دو نفر سمت چپ به ترتیب چپ به راست : استاد دکتر کیوانفر (متخصص ویروس شناسی دامپزشکی) - مرحوم استاد دکتر حسامی قاجار

 

زندگینامه مرحوم استاد دکتر حسامی قاجار :

 

دکتر حسامی که فارغ‌التحصیل دامپزشکی رشته دامپزشکی از دانشگاه تهران در سال 1334 می‌باشد از پیشکسوتان تحقیق و تولید واکسن «تب برفکی» و کنترل این بیماری و شناسایی تیپ‌های مختلف آن بود.

از زنده‌یاد حسامی ــ ویروس شناس برجسته کشور ــ تاکنون حدود 40 مقاله علمی به زبان‌های فارسی، فرانسه و انگلیسی در ژورنال‌های معتبر علمی منتشر شده است.

دکتر محمد حسامی قاجار، متولد 1310 در بروجرد و فارغ‌التحصیل رشته دامپزشکی از دانشگاه تهران در سال 1334 می‌باشد. خدمت زیرپرچم را به مدت 18 ماه در آزمایشگاه‌های کنترل مواد غذایی ارتش و با سمت ناظر فنی کارخانه کنسروسازی مربوطه در شمال به پایان رسانده است.

وی پس از خدمت وظیفه از سال 1337 به سمت آسیستان بخش تب برفکی در موسسه واکسن و سرم سازی رازی به کار مشغول شده است.

دکتر حسامی مدت دو سال در امر تهیه واکسن تب برفکی و بیماری برای اولین بار در ایران همکار مستقیم (Counter part) دکتر فردریکس کارشناس رسمی فائو بوده است.

وی در سال 1339 به منظور جلوگیری و مبارزه با گسترش بیماری‌ طاعون اسبی سویه آفریقایی Sickness African Horse به کرمانشاه عزیمت و در محل اقدام به برپایی آزمایشگاه تهیه واکسن فرموله از نسج طحال کرده است.

زنده‌یاد حسامی در سال 1340 به مدت 13 ماه از طرف FAO جهت تکمیل معلومات به کشورهای

انگلستان (انستیتو تحقیقات تب برفکی پربرایت)، هلند (مرکز تولید واکسن تب برفکی آمستردام)، آلمان (مرکز تحقیقات ویروس‌های حیوانی در توبینگن) و ایتالیا (مرکز تولید واکسن تب برفکی در شهر برشیا) اعزام شده

که با موفقیت دوره‌های مربوطه را گذرانده است.

وی در سال 1341 همکار مستقیم پروفسور اریک تراب (Prof.E.Traub) ویروس شناس آلمانی مقیم موسسه رازی بوده و در طرح سلامت حیوانات خاورنزدیک مسوول کارهای سرولوژی بوده است.

مرحوم حسامی در سال 1346 به مدت یک سال به موسسه تحقیقات ویروس‌شناسی فرانسه در شهر لیون اعزام شده و از بورس فنی دولت فرانسه استفاده کرده است.

در سال 1355 جهت افزایش معلومات به آمریکا عزیمت و به مدت 10 ماه در بخش میکروب شناسی دانشگاه کلرادو ــ فورت کولینز به تحقیق ویروس‌شناسی پرداخت که منجر به ارائه مقاله شده است.

دکتر حسامی در کلاس طاعون گاوی شهر موکتشور هندوستان و همچنین WORK SHOP طاعون گاوی بیروت که هر دو تحت نظر FAO برگزار شد، فعالانه شرکت کرده است.

وی در طرح‌های تحقیقاتی و تولید چهار واکسن ویروسی شامل

آبله گوسفندی، آبله بزی، طاعون گاوی و تب برفکی که میلیون‌ها دز از انواع آن تهیه و مصرف شده، همکار اصلی بوده و روش‌های نوینی در ارزیابی میزان پادتن دام‌های مایه کوبی شده ارائه داده است.

با توجه به نامه مورخ هشتم ژوئن 1994، رییس کل دفتر بیماری‌های واگیردار عنوان ریاست موسسه رازی، دکتر حسامی به عنوان EXPERT بیماری آبله گوسفند و بز و بخش تحقیق و توسعه واکسن‌های ویروسی دام تحت نظر ایشان به عنوان یکی از سه لابراتور رفرانس در دنیا شناخته شده است.

زنده‌یاد حسامی بنا بر ضرورت مدت چهار سال معاون تولید و تحقیقات دامپزشکی و حدود یک سال سرپرست موسسه رازی بوده که از سال 1369 استعفا داده و کماکان در بخش تحقیق و تولید و تولید واکسن‌های ویروسی دام به تحقیق و تولید و بنا به درخواست برخی دانشگاه‌ها به امر تدریس ویروس شناسی و بیماری‌های ویروسی حیوانی اقدام کرده است.

مرحوم حسامی از سال 1379 بنابر بر تقاضای شخصی به افتخار بازنشستگی نایل شده و همچنان به فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی در مراکز تولیدی ادامه داده بود.

 

نشریه حکیم مهر ضمن آرزوی غفران و رحمت الهی برای آن مرحوم و تسلیت به خانواده محترم ایشان و خانواده بزرگ دامپزشکان کشورمان ، برای همه اساتید و دامپزشکان خدوم بویژه پیشکسوتان، سلامتی و توفیق روزافزون آرزومند است.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکترآذرنوش
|
-
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۳
0
0
با تشکر از تهیه این متن در جهت بزرگداشت این دانشمند گرامی در تکمیل مطلب شما عرض کنم در خصوص مرحوم دکتر حسامی قاجار که بنده افتخار شاگردی ایشان و همچنین داشتن نسبت فامیلی از نزدیک خصوصیات و منشهای انسانی ایشان را می شناختم ایشان علاوه بر ارائه خدمات برجسته علمی که ماندگار است انسان بسیار متعهد و میهن دوست بوده واز نظر سجایی اخلاقی و مذهبی بی نظیر بودند و آثار علمی و تلاشهای ایشان در رشد و ارتقا مرتبه علمی کشور باقی خواهد ماند یادش گرامی باد
نظر شما
ادامه