کد خبر: ۴۰۷۸

حکیم مهر - تغییر رنگ دریای منطقه چابهار که بر اثر پدیده کشند قرمز است، با افزایش امواج کاهش پیدا می کند.

به گزارش ایانا از روابط عمومی موسسه تحقیقات شیلات ایران، طی بررسیهای انجام گرفته توسط محققان مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور، چابهار وابسته به موسسه تحقیقات شیلات ایران در چند روز اخیر شکوفایی پلانکتونی با تراکم بیش از شش میلیون سلول در لیتر در مناطق بریس و پسابندر واقع در منطقه شرقی چابهار دیده شده است.

بنا بر همین گزارش، هر ساله در این فصل مناطق جنوب شرقی چابهار با شکوفاییهای پلانکتونی مختلفی که غالب آنها از خانواده داینوفلاژله ها هستند، مواجه می شود. طی سالهای گذشته نیز تلفات در گونه های مختلف مشاهده و گزارش شده است. شناساییهای اولیه در مرکز تحقیقات مشخص کرد که گونه مذکور Chatonella sp. است. از گونه های این خانواده یک گونه به نام Chatonella marina دارای بیوتوکسین است که شکوفایی آن همواره با تلفات همراه است.

طی دو روز اخیر بررسیها نشان داد که فیتوپلانکتونها دچار لیز سلولی شده و رنگ قهوه ای متمایل به زرد که محتویات درون سلولی آنهاست، سبب این تغییر رنگ در آب شده است. طول نوار ساحل در پسابندر حدودا 12 کیلومتر است که تلفات ماهی علاوه بر پهنه آبی در نوار ساحلی پراکنده شده است.

با توجه به اطلاعات به دست آمده از صیادان هر ساله در این زمان رنگ آب تغییر می کند و اصطلاحا مردم بومی می گویند که "دریا مریض است" و معمولا متعاقب این تغییر رنگ، تلاطم آب ناشی از امواج این امر را بهبود بخشیده و رنگ آب به شکل طبیعی باز می گردد.

با توجه به رنگدانه های موجود در پلانکتونهای گیاهی و جلبکهای سبز – آبی موجود در ستون آب و ترکیب این دو، رنگ قهوه ای تیره حاصل می شود که معمولا از چند روز تا بیش از یک هفته بسته به وضعیت دریا در منطقه شکوفا شده باقی می ماند.

در حال حاضر این پدیده شفافیت آب را شدیدا کاهش داده و در آخرین بررسی 40 سانتیمتر ثبت شده است. پیش بینی می شود که این حالت طی روزهای آینده رو به کاهش بگذارد و این در صورتی است که وضعیت فیزیکی دریا از حیث امواج افزایش یابد. در غیر این صورت مدت بیشتری طول خواهد کشید تا عمل پاکسازی طبیعی در منطقه صورت پذیرد.

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه