کد خبر: ۴۰۷۲۴
تعداد نظرات: ۳۴ نظر
نامه رئیس شورای اسلامی شهر مشهد به شهردار:
تبصره بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری، مطب پزشکان را محل کسب و پیشه یا تجارت نمی‌داند و اجازه می‌دهد در محل‌هایی که پروانه غیرتجاری دارند نیز مطب پزشکی دایر شود ...
 

حکیم مهر: رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در نامه ای به شهردار این شهر، بر عدم شمول کلینیک های دامپزشکی از معافیت های بند 24 ماده 55 قانون شهرداری ها تاکید کرد.

به گزارش حکیم مهر، وی در این نامه تاکید نموده است که کلینیک های دامپزشکی جزو مشاغل پزشکی محسوب نشده و لذا بایستی مشمول بهای خدمات تجاری موقت شوند.

گفتنی است، تبصره بند 24 ماده 55 قانون شهرداری مصوب سال 1334 قدیمی‌ترین مستند قانونی است که مطب پزشکان را محل کسب و پیشه یا تجارت نمی‌داند و اجازه می‌دهد در محل‌هایی که پروانه غیرتجاری دارند نیز مطب پزشکی دایر شود.

در این تبصره تاکید شده است: «دایر کردن دفتر وکالت، مطب، دفتر اسناد رسمی، ازدواج و طلاق، دفتر روزنامه و مجله و دفتر مهندسی توسط مالک از نظر این قانون استفاده تجاری محسوب نمی‌شود».

در این تبصره همچنین آمده است: «در صورتی که بر خلاف مندرجات پروانه ساختمانی در منطقه غیرتجاری محل کسب و پیشه یا تجارت دایر شود، شهرداری این مورد را در کمیسیون مقرر در تبصره 1 ماده 100 این قانون مطرح می‌نماید و کمیسیون در صورت احراز تخلف مالک یا مستاجر، با تعیین مهلت مناسب که نباید از دو ماه تجاوز نماید، در مورد تعطیل محل کسب و پیشه یا تجارت ظرف مدت 1ماه اتخاذ تصمیم می‌کند. این تصمیم توسط مامورین شهرداری اجرا می‌شود و کسی که عالماً از محل مزبور پس از تعطیلی برای کسب و پیشه یا تجارت استفاده کند، به حبس جنحه‌ای از شش‌ماه تا دو سال و جزای نقدی از 5 هزار و 1 ریال تا 10 هزار ریال محکوم خواهد شد و محل کسب نیز مجددا تعطیل می‌شود.»

به گزارش حکیم مهر، متن نامه ارسالی رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، به شرح زیر است:

 
 
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
1
بسیار از انصاف به دور هست. واقعا انتظار میره که اداره و شبکه اقداماتی رو انجام بدند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
پایه استدلال مقامات شهرداری بسیار قوی است:

وقتی آموزش رشته دامپزشکی در وزارت بهداشت نیست و اجرای آن هم در وزارت تولیدی جهادکشاورزی قرار دارد، مضحک است که انتظار داشته باشیم حرفه دامپزشکی را جزو مشاغل و حرفه های گروه بهداشت و پزشکی در نظر بگیرند و از تخفیفات مربوطه برخوردار شود.

آن موقع که پیش کسوتان و استادان

بزرگوار که آلوده به نان و کباب پست

و مقام در وزارتخانه های علوم و

جهادکشاورزی نیستند هشدار می

دادند برای همین موضوعات بود!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
1
0
سلام بله کار درست همینه وقتی اساس کار مطب های دامپزشکی با پزشکی فرق میکنه در مطب های دامپزشکی کلی کاردیگه به غیر از ویزیت بیمار انجام میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
0
طبق قانون شهرداري و شوراي شهر نمي تواند نسبت به تفسير قانون اقدام نمايد. تفسير قانون فقط با مجلس شوراي اسلامي است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
0
از كي تا حالا كار درماني مترادف شده با تجارت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
0
باید در تمامی شهر ها ادارات دامپزشکی و نظام دامپزشکی با ارگانهایی نظیر شهرداری و مالیات و غیره همکاری و رایزنی داشته باشند و از همکاران دامپزشک حمایت کنند، البته متاسفانه در برخی موارد خود مسوولین و کارمندان اداره دامپزشکی بیشتر چوب لای چرخ می گذارند؟؟!!!
دکتر محمد بازایی
|
Germany
|
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
0
از ریاست محترم نظام دامپزشکی و مدیر کل محترم سازمان دامپزشکی انتظار می رود بعد از سال ها کش مکش میان بخش خصوصی و ادارات مختلفه از جمله شهرداری و برق و اب و....یک بار رگ غیرت صنفی یشان بجوش بیاید و این قائله را به شکل کشوری از اساس و بنیان حل کنند... برای جامعه تحصیل کرده ما در این عصر ارتباطات شنیدن این قبیل بیانات از دست‌اندرکاران امور مفهومی جز کم کاری بالادستی ها ندارد ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
0
هيچ کاری نمي توانند بكنند. جلويشان مي ايستيم. حتي اگر نظام و سازمان همچون گذشته پشت ما را خالي كنند ما تا آخر مي ايستيم. ظلم پايدار نخواهد ماند و ظالم وقتي معنا مي يابد كه مظلوم ظلم را قبول كند. امروز همه ما در قبال آينده دامپزشكي مسئوليم و نبايد صحنه را خالي كنيم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
تا موقعی که سازمان دامپزشکی در وزارت جهادکشاورزی است همین آش و کاسه است و روز بروز از این بدتر خواهد شد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
1
قابل توجه دوسنانی که با اصرار فراوان و شدید

قرار داشتن دامپزشکی خارج از وزارت بهداشت


و ادامه حضور آن در وزارتهای علوم و جهادکشاورزی


را به نفع دامپزشکان می دانند؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
0
اقای محترم
سلام.اگر اقدامات پیشگیری,درمان و بهداشتی در حوزه بیماریهای دامی و زئو نوز نبود. احتمالا خیلی ها از این امراض مرده بودند.پس بهتر با پرهیز از فرافکنی کمی مطالعه کنیم.
اگر دامپزشکی ,دامپروری و کشاورزی نبود ,حضرتعالی غذا چه می خوردید؟؟؟
دامپزشکی هم طبابت هم پیشگیری هم ضامن سلامت و هم کمک کننده به اقتصاد سلامت است.لطفا کمی مطالعه کنید تا از دستوراتتان جامعه و سلامت ان ضرر نکند.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
1
ب نظر من جناب حیدری کلینیک دامپزشکی رو با پت شاپ اشتباه گرفتن.ضمنا دوستان خیالتون راحت تا زمانی ک ما افراد کار بلد و مدیرانی چون دکتر شریعتی و دکتر صاحبی داریم از حق و حقوقمون دفاع خواهند کرد مث همیشه ضمنا بهتره اول برای لقب تجاری دادن ب کلینیک های دامپزشکی برن درامد و تعداد مشتریاشونو ک تقریبا یک پنجم ی دکتر متخصص هم تو مشهد نیست رو بررسی کنن.اگه هم بحث تاثیر گداری پزشکان بر سلامت جامعه هس پس باید بگم دامپزشکان هم پا ب پای پزشکان در سلامت جامعه نقش دارن.ایا پیشگیری بهتر از درمان نیست؟
ناشناس
|
-
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
0
ماده 55 - وظایف شهرداری به شرح ذیل است:

4-مراقبت در امور بهداشت ساکنین شهر و تشریک مساعی با مؤسسات وزارت بهداری در آبله‌کوبی و تلقیح واکسن و غیره برای جلوگیری از‌امراض ساریه.
6 - اجرای تبصره 1 ماده 8 قانون تعلیمات اجباری و تأسیس مؤسسات بهداشتی و تعاونی و فرهنگی مانند نوانخانه و پرورشگاه یتیمان و درمانگاه‌بیمارستان امراض ساریه و شیرخوارگاه و تیمارستان و کتابخانه و کلاسهای اکابر و کودکستان و باغ کودکان و امثال آن در حدود اعتبارات مصوبه و‌همچنین کمک به این قبیل مؤسسات و مساعدت مالی به انجمن تربیت بدنی به میزان صدی سه درآمد مستمر وصولی سالیانه شهرداری و کمک به‌انجمنهای خانه و مدرسه. شهرداری در این قبیل موارد با تصویب انجمن شهر می‌تواند از اراضی و ابنیه متعلق به خود را با حفظ حق مالکیت مجانی و با‌شرایط معین به منظور ساختن و استفاده به اختیار مؤسسات مزبور بگذارد.
15 - جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و اعلام این گونه بیماریها به وزارت بهداری و دامپزشکی و شهرداریهای مجاور هنگام‌بروز آنها و دور نگاه داشتن بیماران مبتلا به امراض ساریه و معالجه و دفع حیواناتی که مبتلا به امراض ساریه بوده و یا در شهر بلاصاحب و مضر‌هستند.
21 - احداث بناها و ساختمانهای مورد نیاز محل از قبیل رختشویخانه و مستراح و حمام عمومی و کشتارگاه و میدانها و باغ کودکان و ورزشگاه‌ مطابق اصول صحی و فنی و اتخاذ تدابیر لازم برای ساختمان خانه‌های ارزان‌قیمت برای اشخاص بی‌بضاعت ساکن شهر.

حالا لطفا به اصل مصوبه توجه فرمایید:

استفاده غیر مجاز از املاک
مالکان براساس مقررات ماده 100 قانون شهرداری و تبصره یک آن مکلف به اخذ پروانه از شهرداری قبل از هرگونه عملیات ساختمانی و رعایت مندرجات پروانه در هنگام عملیات ساختمانی هستند، بنابراین به همین لحاظ ضمانت اجراهای متعددی در قوانین مختلف برای جلوگیری و برخورد با متخلفان در خصوص استفاده غیر مجاز از اراضی و املاک پیش بینی شده که مهمترین آن تبصره بند 24 ماده 55 قانون شهرداری در خصوص ضمانت اجرای دایر کردن محل کسب و پیشه و یا تجارت در منطقه غیر تجاری بر خلاف مندرجات پروانه ساختمانی است، که موجب مطرح شدن موضوع کمیسیون تبصره یک ماده 100 و رای به تعطیلی محل کسب و پیشه یا تجارت می شود. طبق این تبصره، بند 24 از ماده 55 قانون شهرداری ها “دایر کرن دفتر وکالت، دفتر اسناد رسمی، ازدواج و طلاق، مطب دفتر روزنامه و مجله و یا دفتر مهندسی به وسیله مالک از نظر این قانون استفاده تجاری محسوب نمی شود” و مالکان می توانند در واحد مسکونی مجاز خود نسبت به دایر کردن موارد فوق بدون نیاز به پایان کار اداری یا تجاری اقدام و فعالیت کنند.

اگر ریاست محترم شورای شهر توجه فرمایند در بند 15 قانون شهرداری ها خدمات دامپزشکی را درصدر امور بهداشتی و پیش گیری از بیماری های مسری اعلام نموده است و جزء وظایف و خدمات شهری شهرداری نیز می باشد و در هیچ جای آن، مطب را مرتبط با وزارت بهداشت ندانسته است که ایشان با ارتباط چند موضوع و برداشت ذهنی خود از بهداشت، چنین مصوبه ای را ابلاغ نموده اند. ضرورت دارد نظام دامپزشکی کشور و استان نه تنها برای معافیت از مالیات بلکه برای تفهیم و نشان دادن خدمات ارزنده مطب ها و کلنیک های درمانی دامپزشکی در سلامت شهروندان واکنش و مکاتبه لازم را با فوریت انجام دهند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
1
ماندن در وزارت علوم و جهاد کشاورزی عاقبتی جز این هم نخواهد داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
0
سلام یادم هست همکاران دامپزشک برای جلوگیری از فعالیت پت شاپ هاییکه توسط سایرردهها مدیریت میشدبعداز کلی سنگ اندازیهای بی نتیجه دست به دامن شهرداری منطقه شدند تاازمسکونی بودن ملک وغیره استفاده کرده وباعث ایجادمشکلاتی برای کسب کارهمکاران شوند و این شد که شاخک شهرداریهاجنبیدودرپی خواستهای ازاین قبیل به نفع شهرداریها شدند خودکرده راتدبیرنیست
پژمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
0
گوشته سالمی که این آقا می خوره از زیر نظر کی رد میشه... ........ سلامت تو وصله به دامپزشکاست
ناشناس
|
-
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
0
هر دم ازاین باغ بری میرسد
تازه تر از تازه تری میرسد

کل بود و به سبزه آراسته شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
0
کاملا صحیحه
دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت نیست و ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
0
آفرین به ریس شورا ................ باعث شدی تا آخر عمرمون مدیونت باشیم ............. دامپزشکی مگه تویه پیشگیری از بیمارها نقشی ندارد یعنی چی تویه وزارت علوم درس خوندین پس اون پزشکانی که دانشگاه آزاد درس خوندن و مطب باز کردن پس چی اونا که وزارت بهداشت درس نخوندن که
دکتر حسین زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
0
دوستان توجه فرمایند مدتهاست که شهرداریها با توسل به قوانین منسوخ شده شهرداریها مزاحمتهایی برای کلینیکهای دامپزشکی ایجاد کرده و میکنند ، که در تلاشی جدید ، شورای شهر مشهد نیز به مداخله ای نا آگاهانه و بدون توجه به جایگاه قانونی خود ، پرداخته است !!!
این مشکل سالهاست که با آرای مختلف دیوان عدالت اداری که مرجع رسمی تفسیر قانون و صدور حکم قانونی برای چنین مواردی است حل شده ولی متاسفانه ناآگاهی اکثر همکاران که به دلیل کم همتی و اهل پیگیری نبودنشان است ، باعث تکرار این مزاحمتها شده و البته تشکلهای سست دامپزشکی نیز در این معضل بی تقصیر نیستند ! ( لطفا حکیم مهر کلمه " سست " را نقطه چین نکنید !)
در هر حال دوستان را به تعدادی از احکام دیوان ادالت اداری ارجاع می دهم که راهگشای دفع مزاحمت مراجع ناصالح میباشد از جمله بخش شهرسازی و معماری شهرداریها که به بهانه تغییر کاربری های مسکونی مزاحمت ایجاد میکنند و این نظر شورای شهر نیز در پاسخ به این بخش از شهرداری هست.
رای شماره 262 هیات عمومی دیوان عدالت اداری به تاریخ 91/5/9 کلاسه پرونده 900/87 که در آن نتیجه رای نهایی مورد استفاده ما دامپزشکان این است ( تشخیص فعالیت شغلی پزشکی و صاحبان حرف وابسته به آن در اختیار شهرداری نیست و تعیین مصادیق آن به وسیله مدیرکل شهرسازی و معماری خلاف قانون میباشد ) که طبیعتا این حکم در مورد شورای شهر نیز صادق است.
نکته دیگر مورد استفاده و استناد ما همان قانون محل مطب پزشکان مصوب سال 1366 است که در ماده واحده آن این گونه بیان شده ( فعالیت شغلی پزشکان و صاحبان حرف وابسته در ساختمانهای مسکونی و تجاری ، ملکی و اجاری بلامانع است )
در ماده 1 این قانون آمده ( مطب به محلی اطلاق میشود که پزشک در آن محل اعم از بخش خصوصی یا خیریه یا آزاد به طبابت می پردازد )
اما نکته اصلی قانونی که موارد بالا را برای دامپزشکان کاربردی میکند و بارها در احکام دیوان عدالت اداری به آن اشاره و استفاده شده :
قانون اجازه پرداخت حق محرومیت از مطب مصوب سال 1366 است که به صراحت تکلیف گروه پزشکی را از دیدگاه قانونی روشن کرده به این صورت که : پرداخت فوق العاده محرومیت از مطب به دارندگان مدرک دکتری در رشته های گروه پزشکی ( پزشکی ، دندانپزشکی ، دامپزشکی ، داروسازی ، علوم آزمایشگاهی ) و پیراپزشکی و بهداشتی ..... الی آخر
در اینجا حداقل به دو پرونده در دیوان عدالت اداری اشاره میکنم که بر اساس همین قانون رای صادر کرده و به صراحت در آنها دامپزشکی را در گروه پزشکی ذکر نموده اند :
شماره دادنامه 250 کلاسه پرونده 90/384 به تاریخ 17 تیر 92
شماره دادنامه 99 کلاسه پرونده 732/83 به تاریخ 1386/2/16
دوستان میتوانند موارد بیشتر را در سایت دیوان عدالت اداری بیابند
اتفاقا" در دادنامه شماره 872 کلاسه پرونده 905/87 به تاریخ 1387/12/18 نیز مصوبه همین شورای شهر مشهد در رابطه با تفسیر نادرست آنها از محل مطب توسط دیوان عدالت اداری باطل شده است .
و باز در کمیسیونی به تاریخ 1382/10/4 که با حضور قضات مختلف کشور تشکیل شده نظر نهایی کمیسیون با توجه به تفسیر اکثریت قضات و با استناد به آرا وحدت رویه شماره 576 مورخ 1371/7/14 و 607 مورخ 1375/6/20 هیات عمومی دیوانعالی کشور چنین بیان شده که نوع کار پزشک و دامپزشک از بسیاری جهات شبیه هم میباشند و و ارزش و اعتبار و شهرت پزشک و وکیل و در فرض سوال دامپزشک قائم به شخص آنها از حیث عرضه خدمات علمی و تخصصی است و ارتباط به محل کسب ندارد و هر چند که این مشاغل هم نوعی شغل محسوب میشوند و جنبه انتفاعی دارند اما در زمره مشاغل تجاری محسوب نیستند و به این ترتیب تردیدی نیست که محل کار دامپزشک جزء محل کسب و پیشه یا تجارت محسوب نخواهد بود .
از آنجا که در مصوبه شورای شهر مشهد به پت شاپهای داخل کلینیکها اشاره شده لازم به ذکر است که همین چند ماه پیش سازمان دامپزشکی طی بخشنامه ای مجاز بودن چنین امکاناتی را در کلینیکهای دامپزشکی تایید کرده
چرا که بطور منطقی دسترسی به چنین امکاناتی در یک کلینیک حداقل تا حدی به کنترل سلامتی حیوان و صاحب حیوان کمک میکند .
در ضمن حتی نیمه تجاری محسوب کردن مطب دامپزشکی موجب ماجراهای دیگری از جمله مسئله پرداخت حق کسب وپیشه به مستاجر دامپزشک برای مالکین خواهد شد که این خود موجب کم شدن علاقه موجرین و مالکین برای اجاره دادن محل خود به دامپزشکان میشود.
البته لازم به ذکر است که این نکات اشاره شده در بالا برای مطب و کلینیک صادق است و در مورد محل بیمارستان دامپزشکی و حتی پزشکی موضوع بکل فرق میکند و حتما این نوع تشکیلات باید در مکانهایی با کاربری درمانی و بهداشتی تاسیس شوند ! بنابر این شهرداریها براحتی میتوانند جلوی فعالیت بیمارستانهای تاسیس شده در کاربریهای مسکونی را بدون دردسر بگیرند .
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
( این متن را در پاسخ کامنت گذاری که معتقد بود در استعلام از وزارت بهداشت و وزارت کشور ، دامپزشکی را جزء حرف پزشکی ندانسته اند و احکامی که نمونه های آنها را که همگی از سایت دیوان عدالت است نادرست خوانده ، نوشتم را در اینجا هم می آورم تا دیگر دوستان نیز به نکات بیان شده در آن توجه فرمایند و دست به اقدام بزنند )
دوست عزیز وزارت کشور همانند شهرداریها وجاهت تفسیر قانون و تعیین و تشخیص مصداق حرف وابسته به گروه پزشکی را ندارد در این مورد رای دیوان عدالت واضح است (رای 262 ) و باز هم وزارت بهداشت نیز نه قانون گذار است و نه اجازه تفسیر قانون را دارد و تعیین کننده در این مورد نیست و حتی اگر هم نظر وزارت بهداشت هم مد نظر باشد نحوه صدور احکام قضات اتفاقا" بر اساس وحدت رویه وتفاسیر حقوقی خاص خودشان است . در قانون" حق محرومیت از مطب "به صراحت نام دامپزشکی در گروه پزشکی آورده شده و در احکام دیوان عدالت بارها با ذکر نام دامپزشکی از آن استفاده شده البته نکته اصلی در این احکام این است که طرفین دعوا دامپزشک نبودند ولی در متن حکم صادره به صراحت به نام دامپزشکی در زیر مجموعه گروه پزشکی اشاره شده و این نشان میدهد که بلحاظ قانونی و از دید قضات دامپزشکی در ردیف پزشکی در نظر گرفته میشود .
و باز هم نکته اصلی این است که بدون شک دامپزشکی به هیچ وجه زیر مجموعه پزشکی نیست و خود رشته ای خاص و مستقل است ، اما در دید قانون رشته ای است مشابه و هم ردیف پزشکی و هر آنچه برای پزشک و پزشکی صادق است برای دامپزشک و دامپزشکی نیز همان موضوع قابل تطبیق میباشد که این نکته نیز در همین متن در کمسیون وحدت رویه به صراحت بیان شده که شغل دامپزشکی مانند پزشکی یک فعالیت علمی و تخصصی است و جنبه تجاری ندارد . و اتفاقا" در قوانین شهرداری هم که بعضی دوستان به آن اشاره کرده اند میتوان دید که این دو رشته نیز هم ردیف دیده شده و وظایفی را نسبت به بیماریهای حیوانات بر عهده شهرداریها گذاشته شده که موظف به همکاری با دامپزشکی شده است !
درضمن تا قبل از شهردار شدن آقای نجفی ، شهردار جدید تهران ، در شهرداریها کوچکترین تردیدی نسبت به همردیف بودن دامپزشکی با پزشکی وجود نداشته و در زمان آقای قالیباف علی رغم ذهنیت منفی ایشان نسبت به حیوانات خانگی و بخصوص سگ و بطور کلی دامپزشکی ، بدلیل همین برداشت همردیف بودن دامپزشکی و پزشکی ، در شهرداری تقریبا" هیچ گونه مزاحمتی در دوره ایشان نداشتیم و اگر بود در بعضی مناطق با استناد به کتاب و قوانین قدیمی شهرداری فقط میتوانستند به کلینیکهای اجاره ای گیر بدهند زیرا در آن قانون فقط مالک را صاحب حق برای استفاده از مکان مسکونی برای مصارف بهداشتی درمانی میدانستند و مستاجر از این حق محروم بود.
ولی با تصویب قانون محل مطب پزشکان در سال 66 که اجازه استفاده از محل اجاره ای مسکونی را داده البته بشرط عدم مزاحمت ، این مشکل تا به امروز کلا" حل شده بود .
اما اصل ماجرا این است که کمبود بودجه در شهرداریها (بنا به اطلاعات موثق ) آنها را به یافتن راههایی برای جبران کمبود های مالی شهرداری به هر قیمتی وادار کرده و اینبار با بهانه ای واهی به این معنی که دامپزشکی جزء گروه ( همردیف) پزشکی نیست و از آنجا که پشتوانه ای نیز ندارند به جان دامپزشکان افتاده اند.
علیهذا مسئول مستقیم حل این مشکل فقط و فقط سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی هستند زیرا بر اساس قوانین آنها و مجوزهای صادره توسط این دو نهاد مطبها و کلینیکها و بیمارستانها در مکانهای مسکونی تاسیس شده اند لذا هر گونه مسئولیتی از عهده دامپزشکان صاحب این مکانها در این رابطه ساقط است و این دو سازمان باید جوابگوی خسارات وارده به دامپزشکان این واحدهای درمانی دامپزشکی باشند !!
اما باز یادآور میشود بحث بر سر زیر مجموعه بودن دامپزشکی در گروه پزشکی نیست که کسی بخواهد از وزارت بهداشت و یا کشور استعلام کند . بلکه بنا به نظر اکثر قضات و وحدت رویه در تفسیر قوانین و در نظر گرفتن عرف و حقایق علمی و عملی ، شغل دامپزشکی همانند پزشکی و همردیف با آن یک شغل ارائه دهنده خدمات علمی و تخصصی برای ارتقا سطح بهداشت در دام و حیوانات مانوس انسانها بوده و در بهداشت عمومی انسانها نیز دخیل می باشد . لذا این شغل به هیچ نحوی از لحاظ عقلی و علمی و قانونی جزء مشاغل تجاری محسوب نمیشود و فقط هم ردیف مشاغل بهداشتی و درمانی میتواند باشد .
حال این بر عهده تشکلات دامپزشکی است که با استفاده از احکام قانونی موجود و عقلانیت نظام قضایی ، این آخرین بهانه شهرداریها و وزارت کشور را برای کسب درآمد از دیوار کوتاه دامپزشکان ، از میان بردارند .
و لطفا" دوستان با مسائل عقلانی برخورد کنند تا احساسی و زود نا امید نشوند و توهین نفرمایند کمی هم خوب است با انگیزه بوده و ثابت قدم باشند . در هر حال اگر هم حق با شهرداریها باشد و معلوم شود که از لحاظ قانونی دامپزشکی یک رشته تجاری بوده و هم ردیف گروه پزشکی نیست این سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی است که بدون رعایت قانون در مکانهای مسکونی مجوز فعالیت دامپزشکی داده است و باید از این لحاظ پاسخگو باشند.
پس یا شهرداریها ادعایی غیر قانونی و غیر منطقی دارند و یا سازمانهای دامپزشکی و نظام دامپزشکی بطور غیر قانونی مجوز فعالیت دامپزشکی در مکانهای مسکونی داده اند.
البته میدانید که ندانستن قانون موجب رفع مسئولیت از هیچ فرد یا اداره ای نمیشود . و باید پاسخگو بوده و خسارات وارده را جبران نمایند !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
0
چرا نمی خواهید قبول کنید
شما را به دلیل اینکه زیر مجموعه وزارت تولید محور جهادکشاورزی هستید و سازمان نظام پزشکی

دامپزشکی را به عنوان یکی از مشاغل بهداشتی پزشکی به رسمیت نمی شناسد،

کارتان در حد و قواره کار تولیدی برادران جهادگر سازندگی ارزیابی می شود؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
0
اگر آنطور که دکتر حسین زاده می فرمایند دیوان عدالت اداری
به نفع دامپزشکی رای داده است، پس چرا هر چند وقت یکبار این زخم کهنه به طریقی سرباز می کند؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
بدلیل داشتن تشکلها و سازمانهای دامپزشکی سست بنیاد و غیر مسئول که فقط فکر امور فرعی و غیر مرتبط با وظایف خود هستند.
و دیگر بی همتی اهالی دامپزشکی بطور عام در همه سطوح دانشگاهی ، دولتی و خصوصی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
در درجه اول بدون شک این وظیفه سازمان دامپزشکی از ابتدا و بعد با تاسیس نظام دامپزشکی که مدعی نمایندگی بخش خصوصی است !! بر عهده هر دو سازمان است که راسا" یکبار و برای همیشه با پیگیری روءسای هر دو سازمان یا با تعیین یک کمیته یا هیئتی مشترک امثال چنین معضلاتی را رسما" حل کنند !
در درجه دوم متاسفانه در اکثر موارد همکاران از خود ضعف نشان داده و بدلیل ناآگاهی از قوانین و احکام صادره سریعا" به روش قدیمی ایرانیان و بسیاری از کشورهای شرقی متوسل شده و با پرداخت رشوه مشکل را موقتا" حل میکنند غافل از اینکه این کار فقط باعث تطمیع بیشتر خلافکاران شده و هر از چند گاهی جهت کسب درآمد سراغ کلینیکهای دامپزشکی می آیند . البته گاهی این کار بطور سیستماتیک و حتی رسمی نیز انجام میشود نمونه آن در دوره جدید شهرداری تهران دیده شد و اکنون در مشهد با توسل به شورای شهر در حال انجام است و ریشه همه آنها کسر بودجه در شهرداریهاست .
و در تمام این موارد کوچکترین حرکت رسمی یا غیر رسمی آشکاری از سازمان های دامپزشکی و یا نظام دامپزشکی دیده نشد!! انگار که آنها به عالمی دیگر مربوط هستند !!
مهندس حسینیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
0
0
نظر به این که در قانون محل مطب پزشکان مصوب سال 1366 مقرر شده است، فعالیت شغلی پزشکان و صاحبان حرف وابسته در ساختمانهای مسکونی و تجاری بلامانع است و تشخیص فعالیت شغلی پزشکی و صاحبان حرف وابسته آن در اختیار شهرداری نیست تا مصادیق آن به وسیله مدیرکل شهرسازی و معماری , ( , و یا شورای شهر )تعیین شود این نامه خلاف میباشد ضمنا مصوبه مذکور بر خلاف بخش آخر نظریه دوست گرامی آقای دکتر حسین زاده با عنایت به اینکه بحث قانون مطب پزشکان و حرف وابسته مطرح میباشد بیمارستانهای پزشکی و دامپزشکی نیز در غالب حرف وابسته مجاز به فعالیت د راماکن با کاربری مسکونی میباشند
ناشناس
|
Brazil
|
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
0
0
اینها به خاطر ضعف مسئولین دامپزشکی ماست که این چنین هر روز داریم یکی یکی امتیازات دامپزشکی را از دست می دهیم مسئولین ما حتی نتوانستند وارثین خوبی برای میراثی که حاصل زحمات گذشتگان بود باشند - چه در دولتی و چه خصوصی- ما نه تنها چیز جدیدی بدست نیاورده ایم بلکه هر روز شرایط برای دامپزشکی بد تر و بدتر می شود .
................
ناشناس
|
Finland
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
0
بنظر می آید، شورای شهر مشهد حداقل یک حقوقدان و یا حتی مشاور با تجربه حقوقی ندارد تا متنها و حتی تصمیماتی که بار حقوقی و طبعات قانونی دارد را برایشان تفهیم و اصلاح نماید.
متن نظر و حکم شورای شهر مشهد نشان دهنده درک کم و اطلاعات علمی پایین آنها از مقولات تخصصی و علمی است و هیچ اطلاعی از تارخچه آموزش علوم در کشور ندارند . آنها نمیدانند که فقط در ایران است که آموزش پزشکی به نادرستی خارج از وزارت علوم تدریس میشود و این روش یک بدعت حاصل از اعمال نفوذ افراد قدرتمند سیاسی بوده که در مقطعی به وقوع پیوسته و الا همیشه پزشکی مانند سایر علوم تحت نظارت وزارت علوم بوده و در همه جای دنیا هم به همین ترتیب است !
دیگر اینکه نظام پزشکی از 6 گروه عضو میپذیرد و این فقط مربوط به حوزه مسئولیت آنها است و تعیین کننده حقیقت حرف وابسته به گروه پزشکی نیست و قانون نظام پزشکی نمیتواند ملاک عمل قرار گیرد .
مقوله سلامتی و بهداشت فقط منحصر به انسانها نیست و عدم توجه به سلامتی حیوانات، یعنی به خطر انداختن سلامتی انسانها و این دو موضوع قابل تفکیک از هم نیستند و این را هر بچه مدرسه ای نیز میداند !!
در نظر قانون و در عرف عقلانی گروه پزشکی به تمام مشاغلی اطلاق میشود که در حفظ سلامتی انسانها وحیوانات موثر هستند .
دامپزشکی همانند پزشکی و هم ردیف با آن یک حرفه تخصصی و علمی ( و غیر تجاری) برای ارائه خدمات درمانی و بهداشتی در درجه اول به حیوانات و در نهایت به کل جامعه و انسانها است . حال این حیوان تامین کننده غذای انسان باشد و یا مونس اش مستقیم و غیر مستقیم بر سلامتی اجتماع انسانی تاثیر دارد و دامپزشکی که یک حرفه درمانی و بهداشتی است از این مسیر در تامین سلامتی جامعه تلاش میکند .
نکته اصلی اینجاست که دو حرفه پزشکی و دامپزشکی در عین مستقل بودن از یکدیگر از لحاظ هدف و عملکرد مشابه هم بوده و هر آنچه در مورد پزشکی صدق کند عقلا"و عملا" بر دامپزشکی هم صادق است و از این لحاظ این دو قابل تفکیک از هم نبوده و مکمل یکدیگرند !
لذا اطلاق و اعمال شرایط تجاری برای دامپزشکی آن هم" موقت "که کاملا" بخش طنز قضیه است نشان دهنده اغراض کسب درآمد برای جبران کمبود بودجه در شهرداریها است .
و این بخشنامه ابداعی جدید خلاف تمام دوران حیات شهرداریها تا کنون است که همیشه در قوانین خود و نحوه تعمیم سایر قوانین بر یکسان بودن حقوقی دو رشته پزشکی و دامپزشکی رسما" و عملا" اذعان داشته اند و آن را رعایت کرده اند .
متاسفانه بی پناهی و مظلومیت دو طرفه دامپزشکی هم از درونش وهم از بیرونش باعث طمع و گستاخی برخی شده و آنها را برای استفاده از دیوار کوتاه دامپزشکی ترغیب کرده !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
0
0
یک کلام:
الحاق سازمان مستقل دامپزشکی به زیر نظر مستقیم شخص وزیر بهداشت این مشکلات را یکبار برای همبشه مرتفع خواهد کرد انشاء الله!
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
فقط قوز بالا قوز خواهد شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
وستاني كه علاقه زيادي دارند كه دامپزشكي به وزارت بهداشت بپيوندد آيا يكبار فكر كرده اند كه اصلا و بطور واقعي وزارت بهداشت و پزشكان علاقه اي به ورود دامپزشكي و دامپزشكان به تشكيلاتشان دارند يا نه !!!؟ و اساسا اگر وزارت بهداشت يك تشكيلات علم محور و مهارت محور باشد آن موقع چند نفر از همين دامپزشكان علاقه مندان به پزشكي اجازه كار چه دولتي و چه خصوصي خواهند داشت !!؟
رفتن دامپزشكي در زير مجموعه وزارت بهداشت در درجه اول به غير از واقعيتهاي ساختاري دو رشته مستقل از هم پزشكي و دامپزشكي ، به خواست و علاقه پزشكان و متوليان وزارت بهداشت مربوط ميشود نه خواست حتي تمامي دامپزشكان !!
اگر دامپزشكان از علاقه و علم و مهارت كافي همراه با سلامتي در ارائه خدمات دامپزشكي برخوردار باشند كه اين خود موجب كار آمدي و موثر بودنشان ميشود ، ديگر نيازي به تلاش ملتمسانه براي يافتن جايگاه از هر نوعي نخواهند بود و بخودي خود همه براي جذب آنها در تشكيلات خود رقابت ميكردند !!
بطور خلاصه اگر ما دامپزشكان كارمون رو خوب بلد باشيم و اونو درست و موثر ارائه بديم اين ديگرانند كه محتاج ما خواهند بود و هر روز بر فرصتهاي شغلي و اعتبار دامپزشكي افزوده خواهد شد.
يادمون باشه آنچه باعث بوجود آمدن تشكيلات دامپزشكي شد موثر عمل كردن پيشينيان اين رشته در مهار بيماريهاي دامي و نجات دامپروري كشور بوده و زماني به همين دليل موثر بودن ، دامپزشكان و كارمندان دامپزشكي حداقل بعد از صنعت نفت بهترين و بالاترين دريافتي و حقوقها رو داشتند و كسي هم علاقه اي به پيوستن به وزارت بهداشت رو نداشت.
ناشناس
|
Germany
|
۰۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
0
0
کجای قانون اشاره کرده که ملاک تمییز نوع مطب، زبر مجموعه وزارت بهداشت بودن اونه؟ 15 سال پیش که آموزش پزشکی هم زیر مجموعه وزارت علوم بود. پس ............
ناشناس
|
Germany
|
۰۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
0
0
کاش یکبار برای همیشه مشخص شود جایگاه دامپزشکی دقیقا کجاست:
شاخه ای از علوم پزشکی و بهداشت است یا از جنس علوم دامپروری و کشاورزی است؟
علم و حرفه دامپزشکی از کدام جنس است و با کدام یک ارتباط تنگاتنگ تری دارد؟
ناشناس
|
Germany
|
۰۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
0
0
قانون گفته مطب! نگفته مطب پزشکی!
نظر شما
ادامه