کد خبر: ۴۰۸۱۲
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
در پی نامه عدم شمول کلینیک‌های دامپزشکی از معافیت‌های مطب‌های پزشکی:
حمایت قاطع یکی از مدیران ارشد بخش دولتی از دامپزشکان شاغل در بخش خصوصی، جای تشکر و بسی خوشحالی دارد ...
 

حکیم مهر: در پی نامه اخیر رئیس شورای اسلامی شهر مشهد به شهردار این شهر مبنی بر عدم شمول کلینیک های دامپزشکی از معافیت های بند 24 ماده 55 قانون شهرداری ها، «دکتر محسن مشکوة» مدیر امور درمان و ساماندهی بخش خصوصی سازمان دامپزشکی کشور، طی نامه ای به این اظهارات پاسخ گفت.

به گزارش حکیم مهر، متن این نامه به شرح زیر است:

به نام خدا

جناب آقای دكتر میرزایی

موضوع: پاسخ نامه

با سلام و احترام،           

در ارتباط با نامه مورخ 18/10/96 جناب آقای محمدرضا حیدری رئیس محترم شورای اسلامی شهر مشهد با موضوع شفاف سازی عدم شمول كلینیك های دامپزشكی از شمول معافیت های بند 24 ماده 55 قانون شهرداری ها و پیشنهاد اینكه كلیه فضاهای كلینیك های دامپزشكی مشمول بهای خدمات تجاری موقت گردند، با توجه به قوانین و مقررات مرتبط با موضوع به شرح زیر به استحضار می رساند:

الف- به استناد ذیل الذكر تبصره بند 24 ماده 55 قانون شهرداری ها، مصوب 1334 مجلسین وقت "دائر كردن دفتر وكالت و مطب و دفتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق و دفتر روزنامه و مجله و دفتر مهندسی، استفاده تجاری محسوب نمی شود".

ب- به استناد ماده واحده قانون محل مطب پزشكان، مصوب 1366مجلس شورای اسلامی "فعالیت شغلی پزشكان و صاحبان حرف وابسته در ساختمان های مسكونی و تجاری ملكی و اجاره ای بلامانع است".

ج- به استناد رای شماره 262 مورخ 9/5/ 1391هیئت عمومی دیوان عدالت اداری تشخیص فعالیت شغلی پزشكان و صاحبان حرف وابسته آن در اختیار شهرداری نیست و تعیین مصادیق آن به وسیله مدیركل شهرسازی و معماری خلاف قانون می باشد.

د- در بند ب ماده 96 قانون مالیات های مستقیم، دامپزشكان كه به حرفه دامپزشكی اشتغال دارند و داروخانه های دامپزشكی هم عرض مشاغل پزشكان و داروخانه های انسانی، آمده است.

ه- مطابق قانون اجازه پرداخت حق محرومیت از مطب مصوب 1366 و قانون شمول پرداخت حق محرومیت از مطب مصوب 1372، دامپزشكان درگروه پزشكان، دندانپزشكان و داروسازان و در عرض یكدیگر در برخورداری از حق مطب، قرارگرفته اند.

و- مطابق قانون خدمت نیروی انسانی، درمانی و بهداشتی مصوب 1358 شورای انقلاب و اصلاحات بعدی در باره فارغ التحصیلان رشته دامپزشكی مصوب 28/3/1364 مجلس شورای اسلامی، رشته دامپزشكی نیز مشمول مقررات لایحه قانونی خدمت نیروی انسان، درمانی و بهداشتی مشابه پزشكان می باشد.

ز- مشاغل دامپزشكی از شمول مواد (2 ،1 و 3) قانون تجارت مصوب 1311، خارج می باشد.

ح- نظر به اینكه بیمارستان به طور مطلق با ردیف 15712 و با قید عبارت "فاقد محدودیت محدوده و حریم و فواصل شهر و روستا" در ذیل پیوست شماره 2 تصویب نامه "گروه واحدهای خدماتی (15000)- رده 7"، از شمول محدوده و حریم و فواصل شهر و روستا، مستثنی گردیده است و عدم تلقی بیمارستان به عنوان یكی از صنوف مزاحم شهری، لذا به نظر می رسد تاسیس و بهره برداری از بیمارستان های دامپزشكی به ویژه بیمارستان های دامپزشكی اختصاصی یا تخصصی حیوانات كوچك یا خانگی در محدوده و حریم شهرها، مغایرتی با ضوابط زیست محیطی نداشته باشد.

ط-  با عنایت به اینكه:

1- اساساً انتخاب محل تاسیس و بهره برداری مراكز درمانی و تشخیصی دامپزشكی با در نظر داشتن اصول و مبانی بهداشتی، زیست محیطی و استقرار سامانه های بهداشتی، صورت می پذیرد.

2- مراكز خدمات دامپزشكی از جمله مطب (دفاتر اشتغال دامپزشكان) بخشی از ساختار نظام سلامت كشور می باشدكه بدون تحمیل هزینه بر منابع دولتی، بارسنگینی را از دوش حاكمیت بر می دارد.

3- در مطالعات تطبیقی انجام شده در اغلب كشورهای جهان به ویژه كشورهای با شاخصه های بهداشتی بالا، مراكز درمانی و تشخیصی دامپزشكی دربافت های مسكونی و محیط های آرام، واقع شده اند و نه تنها برای دایر نمودن این مراكز محدودیت و یا مزاحمتی ایجاد نمی شود بلكه حمایت و مورد استقبال نیز قرار می گیرند.

4- داروسازان اجازه تاسیس و بهره برداری از داروخانه، پزشكان و دندانپزشكان اجازه تاسیس و بهره برداری از مراكز درمانی در املاك با كاربری مسكونی را دارند، ایجاد محدودیت برای دامپزشكان منصفانه و منطقی نیست.

5- بر پایه اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO)، 61 درصد عوامل بیماری زا و 75 درصد بیماری های نوپدید شناخته شده در انسان، زئونوز یا قابل انتقال بین انسان و حیوان می باشند. استــراتژی و راهكار مقابله با زئونوزها، در مبارزه با این بیماری ها در حیوانات قرار دارد و این دامپزشكان هستند كه درخط مقدم مبارزه با این بیماری ها قرار دارند.

6- دیدگاه و نگرش سلامت واحد " " One Health در ابتدا توسط دانشمندان و اندیشمندان بخش سلامت مطرح شد، اما امروزه اكثریت متولیان و دست اندركاران بخش سلامت در حوزه های مرتبط بر این باورند كه سلامت واحد در برگیرنده پزشكی (Human Medicine  دامپزشكی  (Veterinary Medicine)  و بهداشت محیط است و جز این نگرش، دستیابی به شاخص های سلامت مطلوب، محال و غیرممكن است.

  دامپزشكان  به پیشگیری، كنترل، تشخیص و درمان بیماری ها، اختلالات، آسیب ها و امداد و نجات درحیوانات می پردازند. با در نظر داشتن شرایط روز جامعه و گرایش روزافزون خانواده ها به نگهداری حیوانات خانگی، ضمن رفع موانع و محدودیت های موجود، به شوراهای اسلامی شهرها و شهرداران محترم در سراسر كشور، توصیه می شود با تعامل، همكاری و همراهی، از تاسیس و بهره برداری مراكز بهداشتی درمانی دامپزشكی غیردولتی نه تنها حمایت و پشتیبانی بلكه استقبال و به عنوان یك وظیفه و خواسته عمومی در این زمینه سرمایه گذاری و هزینه  نمایند.

دكتر محسن مشكوة

15/12/1396

 

پی نوشت حکیم مهر:

حمایت قاطع یکی از مدیران ارشد بخش دولتی از دامپزشکان شاغل در بخش خصوصی، جای تشکر و بسی خوشحالی دارد. حکیم مهر به نوبه خود، از این اقدام مناسب جناب آقای دکتر مشکوة تقدیر و تشکر می نماید. امیدواریم سایر مدیران ارشد بخش دولتی نیز چنین رویه ای را مد نظر خویش قرار دهند.

 
 
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
شقاقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
0
1
سپاس از جوابیه و حمایت دکتر مشکوة
بابک
|
Finland
|
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
0
0
درود بر دکتر مشکوه عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
0
0
فقط الحاق به وزارت بهداشت پایانی بر بسیاری از نابه سامانی ها و بی قانونی ها در دامپزشکی خواهد بود. وسلام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
0
0
سالهاست که جناب آقای دکتر محسن مشکوه ........ در حال ارسال پاسخ ........ برای احقاق حق و حقوق دامپزشکان هستند ولی به دلیل جدا بودن دامپزشکی از اصل خویش، تاکنون ره به جایی نبرده اند.
...... تنها راه باقیمانده برای اقناع مسئولان کشور تاکید بر نقش اساسی دامپزشکی در بهداشت و سلامت مردم و بهداشت واحد است و دیگر سخن گفتن از نقش دامپزشکی در اقتصاد کشور با توجه بر غالبیت واردات بر تولید ملی گوش چندان شنوایی وجود ندارد.
بنابراین از ایشان تقاضا می شود ................ نامی نیک و ماندگار از خود همچون مرحوم دکتر عبدالله حامدی نخستین رئیس سازمان دامپزشکی کشور با برداشتن گامهای عملی در جهت نجات دامپزشکی از شر وزارت جهادکشاورزی و الحاق سازمان مستقل دامپزشکی به زیر نظر شخص وزیر بهداشت، در صحنه سپهر بهداشت و سلامت کشور به یادگار بگذارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
0
0
این قوانین مربوط به مطب پزشکان است نه کلینیک دامپزشکی
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
دوست عزیز بحث بر این است که دو رشته پزشکی و دامپزشکی در عین مستقل بودن از هم و با وجود همه تفاوتها در واقع از یک جنس و مایه بوده و هر آنچه برای پزشکی صادق است در مورد دامپزشکی نیز عینا" قابل تعمیم و اجرا است !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
0
1
افسوس ودریغ که این مدافع حق دامپزشکان هم داره بازنشسته میشه ومیره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
0
1
فقط تو مالیات دادن دامپزشکان رو هم ردیف پزشکان میدونن.اما میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا اسمان است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
0
0
درود بر دکتر مشکوة عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
0
0
اينكه بالاخره حركتي از طرف سازمانيان در دفاع از حقوق دامپزشكي و دامپزشكان انجام شده هر چند دير ، با ز هم جاي اميدواري دارد كه شايد بازهم بالاخره اين حركت ،شروعي بر افزايش جسارت دوستان در دو سازمان شود تا عملا و بطور صادقانه و سالمي به ساماندهي اوضاع دامپزشكي و دامپزشكان اهتمام ورزند ............
آشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
0
0
امروز رفتم بانک قوامین وام بگیرم، گفت برای دکترا و وکلا و... شرایط ویژه داریم، گفتم دکترم، دامپزشکم، متخصصم، پروانه دارم، کد استادی دارم، رئیس هرچی بخشنامه ها رو خوند که یه ربطی بین دامپزشکی و تعریف های بخشنامه پیدا کنه نتونست، از روی دلسوزی گفت دانشجو پزشکی بودی هم یه کاری برات میکردم! آخرشم مثل افراد عادی بجای وام 40 تومنی یه وام 10 تومنی نصیبم شد (چندهزار دامپزشک نمیریم زیر نظر بهداشت که 4 تا از مدیران فعلی از ریسک ازدست دادن صندلیشون نترسند)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
0
0
دوستاني كه علاقه زيادي دارند كه دامپزشكي به وزارت بهداشت بپيوندد آيا يكبار فكر كرده اند كه اصلا و بطور واقعي وزارت بهداشت و پزشكان علاقه اي به ورود دامپزشكي و دامپزشكان به تشكيلاتشان دارند يا نه !!!؟ و اساسا اگر وزارت بهداشت يك تشكيلات علم محور و مهارت محور باشد آن موقع چند نفر از همين دامپزشكان علاقه مندان به پزشكي اجازه كار چه دولتي و چه خصوصي خواهند داشت !!؟
رفتن دامپزشكي در زير مجموعه وزارت بهداشت در درجه اول به غير از واقعيتهاي ساختاري دو رشته مستقل از هم پزشكي و دامپزشكي ، به خواست و علاقه پزشكان و متوليان وزارت بهداشت مربوط ميشود نه خواست حتي تمامي دامپزشكان !!
اگر دامپزشكان از علاقه و علم و مهارت كافي همراه با سلامتي در ارائه خدمات دامپزشكي برخوردار باشند كه اين خود موجب كار آمدي و موثر بودنشان ميشود ، ديگر نيازي به تلاش ملتمسانه براي يافتن جايگاه از هر نوعي نخواهند بود و بخودي خود همه براي جذب آنها در تشكيلات خود رقابت ميكردند !!
بطور خلاصه اگر ما دامپزشكان كارمون رو خوب بلد باشيم و اونو درست و موثر ارائه بديم اين ديگرانند كه محتاج ما خواهند بود و هر روز بر فرصتهاي شغلي و اعتبار دامپزشكي افزوده خواهد شد.
يادمون باشه آنچه باعث بوجود آمدن تشكيلات دامپزشكي شد موثر عمل كردن پيشينيان اين رشته در مهار بيماريهاي دامي و نجات دامپروري كشور بوده و زماني به همين دليل موثر بودن ، دامپزشكان و كارمندان دامپزشكي حداقل بعد از صنعت نفت بهترين و بالاترين دريافتي و حقوقها رو داشتند و كسي هم علاقه اي به پيوستن به وزارت بهداشت رو نداشت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
0
0
چناب دکتر مشکوه عزیز این ستندات زمانی ارزشمند است که شما همه این مستندات را طی لایحه ای از طرف نظام دامپزشکی کشور به مجلس شورای اسلامی برای الحاقه یک تبصره به قانون معافیت پزشکان در مجلس اضافه نمایند وگرنه همه آن مستندات اشاره شده هیچ ارزش حقوقی ندارد .
چون قانون فوق مستقل از قوانین دیگر است ودر قانون فوق هیچ اشاره ای به قوانین دیگر از جمله قانون محرومیت از مطب نشده است .
نظر شما
ادامه