کد خبر: ۴۰۶۴۱



عرضه گوشت بی‌کیفیت در لرستان به‌عنوان مرکز صدور دام کشور از مسائل مطرح‌ شده در ستاد تنظیم بازار بود تا گوشت گوساله جای بره به مردم قالب شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «گودرز امیری» معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار لرستان با طرح موضوع عرضه گوشت بی کیفیت در لرستان به عنوان مرکز صدور دام کشور، جلسه ستاد تنظیم بازار این استان را به چالش کشید تا در نهایت مشخص شود که گوشت گوساله جای بره به مردم غالب می‌شود.

صف‌های طولانی مقابل قصابی‌های خرم آباد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار لرستان در سخنانی با اشاره به تشکیل صف‌های طولانی مقابل برخی قصابی‌ها در خرم آباد اظهار داشت: این موضوع را در هیچ استان دیگری مشاهده نمی‌کنید اما در خرم آباد مقابل قصابی‌ها برای خرید گوشت صف می‌کشند.

امیری در پاسخ به اظهار نظر یکی از اعضای این جلسه پیرامون اینکه قصابی‌هایی که مقابل آن‌ها صف کشیده می‌شود، گوشت با کیفیت به مردم عرضه می‌کنند، گفت: قرار نیست شهروند قصابی‌ها را بگردد تا گوشت مورد نیاز خود را پیدا کند؛ اگر این گوشت کیفیت ندارد اجازه ندهید کشتار شود و اگر از نظر کیفیت مشکلی ندارد در فروش و عرضه گوشت در قصابی‌ها نظارت کنید.

وی با بیان اینکه اینجا مرکز صدور دام است، گفت: ما در مرکز صدور دام بدترین گوشت را مصرف می‌کنیم.

«دکتر غلامرضا توکلی» مدیر کل دامپزشکی استان لرستان در پاسخ به انتقادات وارد شده، با بیان اینکه ما مسئول سلامت دام هستیم، گفت: در کشتارگاه‌ها نیز روی گوشت بره لیبل قرمز و گوشت میش نیز لیبل مشکی زده می‌شود تا مصرف کننده بداند چه گوشتی را خریداری می‌کند.

وی یادآور شد: در حال حاضر ۹۰ درصد گوشت موجود در قصابی‌ها، گوشت میش است و لیبل مشکی دارد.

مردم از فضای بازار و گوشت بی کیفیت ناامید شده‌اند

«عبدالرضا بازدار» رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز در سخنانی با اشاره به اینکه مسئولیت نظارت بر بازار ما نیستیم، اظهار داشت: در استان‌های زاگرس نشین معمولا چون فضاهای غیرمجاز کشتار هم هست، مردم از فضای بازار و گوشت بی کیفیت موجود در بازار ناامید شده‌اند و به صورت غیرمجاز از میادین دام خریداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه مردم خرم آباد برای تهیه گوشت قرمز مورد نیاز خود به کوهدشت می‌روند و از میادین آنجا خریداری می‌کنند و دیگر به قصابی‌ها مراجعه نمی‌کنند، تصریح کرد: کیفیت گوشت موجود در قصابی‌ها خوب نیست اما قیمت‌ها هم متناسب با کیفیت نیستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه قصابی‌ها گوشت بدون کیفیت را به عنوان گوشت بره به مردم قالب می‌کنند، افزود: در قصابی ها لیبل مشخص‌کننده گوشت بره و میش را عوض می‌کنند و از سوی دیگر در کشتارگاه لیبل مشخص‌کننده نوع گوشت را روی پای دام می‌زنند که در نهایت در قصابی‌ها پای دام را قطع می‌کنند و مابقی لاشه را در معرض دید قرار می‌دهند.

قصابی‌ها گوشت گوساله را به جای بره قالب می‌کنند

بازدار با تاکید بر اینکه قصابی‌ها گوشت گوساله را به جای بره قالب می‌کنند، افزود: مسئله کیفیت و قیمت گوشت باید در بازار حل شود.

وی با اشاره به اینکه مشکل کیفیت گوشت را در شهرستان‌های دیگر استان نداریم و فقط این مسئله در مرکز لرستان مشاهده می‌شود، گفت: در خرم آباد به دلیل جمعیت زیاد، کیفیت گوشت‌ها پایین آمده است.

امیری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار لرستان در ادامه جلسه با اشاره به اینکه باید بر کشتار دام دقت بیشتری شود و قیمت ها متناسب با کیفیت مشخص و ابلاغ شود، اظهار داشت: جلوی قصابی‌ها قیمت گوشت زده شود که مردم بدانند چه گوشتی با چه قیمتی خریداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه گشت‌های مشترک هم بر نحوه توزیع و فروش گوشت در بازار باید نظارت داشته باشند، تصریح کرد: گوشت را متناسب با کیفیت قیمت‌گذاری کنیم تا کلاه سر مردم نرود و خداپسندانه باشد.

در مرکز صادرات دام، گوشت بی کیفیت مصرف می‌کنیم!

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار لرستان با تاکید بر اینکه در مرکز صادرات گوشت کشور هستیم خدا خوشش نمی‌آید شخصی از تهران بیاید بره خوب ما را ببرد و ما اینجا گوشت بی کیفیت مصرف کنیم، افزود: این نیست که صنف قصاب‌ها مورد اتهام باشند، قصاب‌ها یک بخش هستند و مردم بخشی دیگر، باید تعامل این دو را برقرار کنیم.

امیری خطاب به نماینده اتاق اصناف خرم آباد با بیان اینکه نباید نسبت به صنف تعصب داشته باشیم، تصریح کرد: شما آمده‌اید نظارت کنید صنف‌ها تخلف نکنند؛ بنابراین تعامل صنف با مردم را برقرار کنید.

وی با تاکید بر اینکه سقف قیمت گوشت نباید تغییر کند و فقط کیفیت آن باید تغییر کند، افزود: تا سال آینده دیگر افزایش قیمتی نداریم آن هم باید کشوری اعلام شود.

برخی کارها در استان صاحب سالار ندارند

سید حمید شاهرخی مدیر پشتیبانی امور دام لرستان در بخش دیگری از جلسه با اشاره به اینکه در مرکز استان فقط دو سردخانه فعال برای گوشت داریم، اظهار داشت: یکی به علت تخلفات زیاد در لیست سیاه رفته و سردخانه دیگر مصادره شد و فروخته شد به شخص دیگر که نتوانستند آن را نگهداری کنند؛ این کشتارگاه الان به جای بدهی به یک شرکت دیگر منتقل شده و این شرکت نیز تمایلی به ادامه کار سردخانه ندارد.

وی یادآور شد: اگر این مسئله حل نشود مجبوریم گوشت لرستان را برای ذخیره به استان‌های دیگر ببریم.

اعضای ستاد تنظیم بازار استان نسبت به این سوال معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان که نظارت بر سردخانه‌ها و فعالیت آن‌ها به عهده چه کسی است، سکوت کردند تا گودرز امیری اذعان کند که: برخی کارها در استان صاحب سالار ندارند.

در پایان جلسه ستاد تنظیم بازار مقرر شد، ظرف یک هفته موضوع سردخانه‌های گوشت مرکز لرستان با حضور ادارات ذی ربط تعیین تکلیف شوند.
 
 
 
نظر شما
ادامه