کد خبر: ۴۰۵۹۰
تعداد نظرات: ۹ نظر
رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر مهدی وجگانی» افزود: در میان کل دانشکده‌های دانشگاه‌ تهران، دانشکده دامپزشکی بالاترین نسبت استاد به دانشجو را دارد/ به ازای هر ۹ دانشجو، یک استاد داریم ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های دامپزشکی در سراسر کشور، از نظر سطح آموزش با هم برابر نیستند و این مسأله مشکلات زیادی را به وجود آورده است.» این را رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به حکیم مهر می‌گوید. به گفته‌ی «دکتر مهدی وجگانی»، دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران طی یک بازنگری، سعی کرده آموزش را بر اساس تقاضاها تنظیم کند.

حکیم مهر: آقای دکتر، مهمترین مشکلات آموزش دامپزشکی را در چه چیزهایی می‌دانید؟

صرف‌نظر از اینکه دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران طی یک بازنگری، سعی کرده آموزش را بر اساس تقاضاها تنظیم کند، به نظر من مهمترین مشکل آموزش دامپزشکی همان مشکلی است که همه می‌دانند؛ اینکه تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان در جایگاه‌های مختلف قرار گرفته‌اند. یعنی آموزش‌ها یکسان‌سازی نشده است؛ به همین دلیل ممکن است فارغ‌التحصیل یک دانشگاه دولتی از یک حد توان برخوردار باشد در حالی توان فارغ‌التحصیل یک دانشکده دیگر، بسیار متفاوت با آن باشد. در واقع یکسان‌سازی در امر آموزش دامپزشکی ضروری به نظر می‌رسد.

حکیم مهر: این یکسان‌سازی با چه مکانیسمی قابلیت اجرایی دارد؟

زمانی این کار در سطح وزارتخانه انجام شده بود و وزارتخانه برای دانشگاه‌ها تعیین تکلیف می‌کرد که سیستم آموزشی آنها باید بر اساس برخی سرفصل‌های خاص باشد، اما بیش از ۲۰ سال است که این مهم را به خود دانشگاه‌ها واگذار کرده است. مثلاً دانشگاه شیراز و اهواز، ممکن است در بعضی از مباحث از نظر آموزش با هم تفاوت داشته باشند. به همین خاطر دانشجویانی که به عنوان مهمان به تهران می‌آیند، می‌گویند که این واحد را آنجا به این شکل گذراندیم و مجبور می‌شوند که تعدادی واحد جدید بگیرند یا حذف کنند. یعنی این یکسان‌سازی وجود ندارد و هر دانشکده بنا بر تجربه و سلیقه واحدهایی را برای خود تعریف کرده است.

حکیم مهر: در دانشگاه تهران چگونه است؟

خوشبختانه آنچه در دانشگاه ما اتفاق افتاده، بحث توجه به نیاز فارغ‌التحصیلان است که مشمول بازنگری شده‌اند.

حکیم مهر: لطفاً این بازنگری را کمی تشریح بفرمایید.

به صورت مصاحبه تلفنی امکان‌پذیر نیست؛ باید به شکل حضوری تشریف بیاورید تا تعداد واحدهای اختیاری و اجباری را توضیح دهم. اینکه واحدهای اختیاری و اجباری به چه شکل تعریف شده‌اند، کدام یک از آنها چه استریم‌هایی را تعریف می‌کند، هدف ما چه بوده است و ...، در کل بحث مفصلی است.

حکیم مهر: رؤسای دانشکده‌های دامپزشکی چقدر اختیار برای انجام این بازنگری‌ها دارند؟ اینکه توان دانشجویان با هم متفاوت است، تا چه اندازه به اختیار رؤسا بر می‌گردد و چقدر به کوریکلوم‌های آموزشی که از سوی وزارت علوم دیکته می‌شود، بستگی دارد؟

به نظر می‌رسد اگر خود دانشکده‌ها، البته نه تنها رئیس، بلکه کل سیستم دانشکده برای تغییرات تصمیم بگیرند، می‌توانند در سطح وزارتخانه هم آن وضعیت را جا دهند. یعنی اصطلاحاً دست و بال آنها بسته نیست. دانشکده‌ها باید تعداد واحد کلی را مد نظر قرار دهند و بسته به شرایط و توان، تغییرات در سطح واحدها و در سطح نوع واحدها داشته باشند.

حکیم مهر: بحث ظرفیت دانشکده‌های دامپزشکی یکی از مشکلات آنهاست. تعداد دانشکده‌ها زیاد شده و دانشکده‌های موجود خارج از ظرفیت دانشجو می‌پذیرند. فرآیند پذیرش دانشجو به چه شکل است؟ این مهم چقدر در اختیار خود دانشگاه است و چقدر وزارت علوم در آن نقش دارد؟

دانشکده‌ها با توجه به توان به وزارتخانه اعلام می‌کنند که ما می‌توانیم این تعداد پذیرش داشته باشیم.

حکیم مهر: وزارتخانه بر چه اساس این درخواست را می‌پذیرد؟

معمولاً وزارتخانه براساس درخواست دانشکده‌ها آن را در دفترچه اعلام می‌کند.

حکیم مهر: به نظر شما دانشکده‌ها در حد توان دانشجو می‌پذیرند یا بیشتر از توان؟

خیر، دو مشکل وجود دارد؛ یکی افزایش تعداد دانشکده‌ها و دوم اینکه دانشجو بر اساس توان جذب نمی‌شود.

حکیم مهر: در دانشگاه تهران وضعیت چطور است؟

اگر بخواهم فقط نسبت را بگویم، در میان کل دانشکده‌های دانشگاه‌ تهران، دانشکده دامپزشکی بالاترین نسبت استاد به دانشجو را دارد.

حکیم مهر: این نسبت چند است؟

 ۹ به یک، یعنی به ازای هر ۹ نفر دانشجو، یک استاد داریم که عضو هیأت علمی است، در حالی که این نسبت را سایر دانشکده‌ها ندارند. دانشکده دامپزشکی با توجه به فسیلیتی‌های مختلف به خصوص هیأت علمی، سال گذشته بیشترین تعداد دانشجویی که جذب کرد، ۸۰ نفر بوده است؛ این از نظر نرم جهانی هم خوب است.

حکیم مهر: مدتی پیش آقای دکتر صفری رئیس سازمان نظام دامپزشکی از برنامه‌ای صحبت کردند که مطابق آن، واحدهای دو سال آخر دانشکده‌ها به شکل انتخابی خواهد بود. آیا این برنامه عملیاتی شده است؟

ایشان بر اساس الگویی که ما در حال انجام آن هستیم این صحبت را کرده‌اند. ما در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران این اختیار را به دانشجو می‌دهیم که در ۲ سال آخر، واحدهای انتخابی را بر اساس سلیقه و بر اساس آنچه که فکر می‌کند به درد او می‌خورد، انتخاب کند.

حکیم مهر: چند وقت است که به این شکل است؟

ما برنامه را از سال ۹۴ شروع کردیم، بنابراین فارغ‌التحصیلانی که ۲ یا ۳ سال دیگر به سال آخر می‌رسند، مشمول طرح خواهند شد.

حکیم مهر: ارزیابی خودتان از این طرح چیست؟ آیا جواب می‌دهد؟

به نظر من خوب است؛ چون سیستم تقاضا در خصوص کار دامپزشکی تغییر کرده است.

حکیم مهر:‌ این طرح در دانشکده‌های دیگر هم اجرایی می‌شود؟

اطلاع ندارم. ما در دانشگاه تهران این طرح را شروع کردیم و معمول بر این است که وقتی دانشگاه تهران طرحی را آغاز می‌کند، دانشگاه‌های دیگر هم سعی می‌کنند که تبعیت کنند.

حکیم مهر: آیا توان آن را دارند؟

این یک بحث دیگر است.

حکیم مهر: آیا با طرح انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت موافق هستید؟

بنده در مورد بحث اجرایی دامپزشکی نظری ندارم، اما در مورد آموزش دامپزشکی با توجه به شرایط موجود به نظرم اگر آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت منتقل شود، به نفع دامپزشکی خواهد بود.

حکیم مهر:‌ انتقال آموزش چه فرصت‌هایی را می‌تواند برای دامپزشکی به ارمغان بیاورد؟

ما در سیستم وزارت بهداشت به نوعی هم سطح‌های خود را داریم. از مقطع دیپلم، برای دکترا دانشجو می‌گیریم در حالی که در وزارت علوم به این شکل نیست و تنها رشته‌ای که از مقطع دیپلم برای دکترا دانشجو جذب می‌کند، دامپزشکی است. خود این یک سری مشکلات اجرایی را برای دانشکده‌های دامپزشکی در وزارت علوم ایجاد کرده است.

در ارتباط با سهمیه‌ها و اعتباراتی که قرار می‌‌دهند، آیین‌نامه‌های آموزشی و مسائل مختلف که مطرح می‌شود، دائماً باید ما را مستثنی کنند. مثلاً ما می‌گوییم برای دامپزشکی این مقدار هزینه می‌کنیم و این مقدار هزینه پژوهشی یک دانشجوی دامپزشکی است؛ این مسأله در وزارت بهداشت قابل پذیرش است اما در وزارت علوم با سختی باید این مسائل را پیش ببریم.

حکیم مهر: به نظر شما وزارت بهداشت آن قدر قدرت دارد که بتواند دانشگاه آزاد را متقاعد کند که تعداد دانشجوی کمتری بگیرد؟ چون طبق گفته دکتر صفری دانشگاه آزاد در تعدیل تعداد دانشجویان خیلی همکاری نمی‌کند.

نمی‌دانم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
1
1
با تشکر از جناب آقای دکتر وجگانی
رئیس محترم دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران که ..... به طور دقیق با ذکر جزئیات، مشکلات آموزش دامپزشکی را در وزارت علوم توضیح دادند و با دلایل منطقی ثابت کردند که انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت به مصلحت است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
0
0
قرار شده وزارت علوم حقوق اساتید را با وزارت بهداشت همسان سازی کنه؛ خبر موثق و قابل اعتماده. دوستان تا پایان فروردین سال 1397 موضوع اجرایی خواهد شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
0
1
واقعا باعث تاسف است که برخی بر این تصورند که علت

موافقت استادان سرتاسر کشور دلایل مادی دارد!

این افراد خواهند دید که پس از یکسان سازی حقوقها،

هم
استادان دانشگاه ها بنا بر وظیفه ملی و علمی آموزشی خود شرایط آموزش دامپزشکی را همچون پیش از سال 1365
که پیش از تشکیل وزارت بهداشت،
رشته دامپزشکی در گروه دانشگاهی دکترای عمومی گروه پزشکی یعنی دامپزشکی، پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی
و نه گروه دانشگاهی کشاورزی و منابع طبیعی در آن زمان قرار داشت،
در وزارت بهداشت به مراتب مناسبتر و شایسته تر می دانند.

هر چند عده ای از استادان محترم که به طور تقریبا دائم در وزارت علوم دارای پست و مقام های گوناگون بوده اند یا در وزارت جهادکشاورزی و سازمان نظام دامپزشکی دارای سمت های مادام العمری هستند حال از هر جناح و طیف که باشند،
انتقال دامپزشکی به وزارت بهداشت را بر نمی تابند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
0
0
عزيزم ما در طول اين سالها تاريخ رو ديديم كه ميگيم ،چرا وقتي اوضاع خوب بود بحث جدايي نبود، حقوقهاي بهداشتي ها كه پريد بالا همه اين وري شدن.
ناشناس
|
Finland
|
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
0
0
نگران نباشید ........ کاری با دامپزشکی کردند که هیچ وزارت خانه ای دنبال ادغام و زیر مجموعه شدن دامپزشکی نیست دامپزشکی بالاترین درصد بیکاری در بین رشته های دانشگاهی بعد از برخی رشته ها داره کددم وزارت خانه حاضرزیر بار این مشکلات بره...تازه با احداث دانشکده های فراوان این وضع در اینده بدتر میشه به جرات میتوانم بهتون بگم وزارت بهداشت اینقدردر گیر مشکلات دانشجویان خودش هست که دنبال چالش جدید و خراب کردن امار خودش نیست
زهره_شیراز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
0
0
از اضهار نظر رئیس دانشکده دامپزشکی تهران ممنونیم ولی باید نظام دامپزشکی تکلیف خودش رو با خودش در وهله اول روشن کنه . این رشته بسیار بسیار بسته است . چه بلحاظ روش آموزش و چه کارآمدی در جامعه.
ناشناس
|
-
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
0
0
اگر بخش آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت محول شود خیلی عالی است. فقط اونا برای تدریس علوم بالینی و سالن های کالبد شکافی مستقل هستند و در موضوع دامپزشکی احتمالا به مشکل جدی برخورد می کنند. بنظرم تمام ارکان مرتبط با دامپزشکی در یک سازمان مستقل باید متمرکز شود به نحوی که قسمت اجرایی ( سازمان کنونی دامپزشکی) یکی از معاونت های سازمان فوق باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
0
0
انتقالب بخش اجرایی دامپزشکی لازم است به صورت یک سازمان "مستقل" دامپزشکی زیر نظر شخص وزیر بهداشت صورت پذیرد.

و آموزش دامپزشکی هم طبیعی است که زیر نظر معاونت آموزشی وزارت بهداشت قرار گیرد.

در ضمن دلخوش کردن به پست معاونت دامپزشکی در وزارت بهداشت به مثابه گذاشتن پا روی پوست خربزه است و اشتباه محض است؟!!

زیرا در ساختار اداری جمهوری اسلامی ایران
معاونت ها می توانند بنا بر تصمیم رئیس یا وزیر وقت به راحتی حذف یا اضافه شوند!
زاهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
0
0
سلام با تشکر از شما مسولین دلسوز
به نظر بنده باید دامپزشکی زیر مجموعه وزرات بهداشت شود
دامپزشکی در ارتباط با سلامت جامعه و سفره مردم است
لطفا پیگیری کنید تا این مهم محقق گردد سپاس
نظر شما
ادامه