کد خبر: ۴۰۳۲۷



مدیرکل دامپزشکی استان گیلان از آماده باش تمامی نیروهای عملیاتی این نهاد با هدف پیشگیری از احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بین جمعیت انسانی و طیور استان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر سهراب عاقبتی» افزود: پس از تایید سویه خطرناک H5N6 بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در پارک ملی بوجاق آستانه اشرفیه، وضعیت پایش بیماری در طیور بومی بصورت سختگیرانه تر نسبت به قبل دنبال می شود و از آنجایی که زمستان گذرانی پرندگان مهاجر و حضورشان در استان تا ماه های آینده ادامه دارد، احتمال بروز بیماری در سایر آبگیرها و تالاب ها و همچنین طیور بومی مجاور این مناطق وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه اوضاع استان به لحاظ درگیری با این بیماری کاملاً تحت کنترل است، گفت: تاکنون چهار کانون بیماری آنفلوآنزا در استان شناسایی شده و به این معنی است که سیستم مانیتورینگ بیماری در استان فعال است و پس از تائید بیماری، بلافاصله در سامانه جی آی اس ثبت می شود. به گفته عاقبتی، برای مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و پیشگیری از انتشار آن، نیروهای فنی در استان به حالت آماده باش هستند و الزامی است در اجرای عملیات بهداشتی و قرنطینه ای از پتانسل اداره های حفاظت محیط زیست، نیروی انتظامی و حمایت مسئولان استانی استفاده شود.

وی با اشاره به همکاری مشترک با اداره کل حفاظت محیط زیست استان و ردیابی بیماری در پرندگان حیات وحش اعلام کرد با رعایت موارد بهداشتی جای هیچ نگرانی نخواهد بود.

عاقبتی یادآور شد: پرورش دهندگان و فعالان عرصه طیور در استان باید ضوابط امنیت زیستی و قرنطینه ای را به درستی رعایت کنند تا دچار مشکل نشویم.

مدیر کل دامپزشکی گیلان به مردم هشدار داد جداً از خرید پرندگان زنده و شکار شده در بازارهای محلی خودداری و برای قطعه قطعه کردن مرغ، حتماً از دستکش استفاده کنند.

وی از مردم خواست با مشاهده موارد مشکوک و تلفات غیرعادی، سریعاً مراتب را به دامپزشکی اطلاع دهند.


نظر شما
ادامه