کد خبر: ۳۹۹۵۵
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
رئیس سازمان نظام دامپزشکی:
«دکتر محمدرضا صفری» افزود: واقعیت این است که امنیت شغلی مسئولین فنی بهداشتی در حد قابل قبول نیست و حقوقی که می‌گیرند متناسب با آنکه قانون‌گذار تعیین کرده نیست ...
 

حکیم مهر: رئیس سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا در نشست خبری مشترک با رئیس سازمان دامپزشکی کشور، به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت.

«دکتر محمدرضا صفری» در پاسخ به سوال خبرنگار حکیم مهر در خصوص تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان رشته دامپزشکی در کشور و مصائب آن، گفت: «وضعیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها در حوزه دامپزشکی مورد قبول ما نیست. به استناد ماده ۲۱ قانون افزایش بهره‌وری وزارت علوم موظف است در تعیین ظرفیت، نظر وزارت جهاد کشاورزی را در رشته‌های مرتبط از جمله دامپزشکی بپرسد.»

رئیس سازمان نظام دامپزشکی با بیان اینکه یکی ابزارهای کلیدی ما برای رفع این معضل، ماده ۲۱ است،‌ تصریح کرد: «اجرای ماده ۲۱ با تاکید و پیگیری مصرانه نظام دامپزشکی آغاز و شورای راهبری آن تشکیل شد. کمیته دامپزشکی شکل گرفت و در سه سال اخیر ظرفیت پذیرش دانشجو پیشنهاد شد که آخرین ظرفیت امسال ۶۲۰ نفر بود. البته در سازمان نظام پیشنهاد ما صفر بود. چراکه معتقد هستیم چون در سال‌های قبل ظرفیت واقعی رعایت نشده است، پذیرش دانشجو باید چند سال متوقف شود تا به حد تعادل برسیم.»

کم‌کاری‌ها مربوط به وزارت علوم است/ وزارت علوم نمی‌تواند دانشگاه آزاد را مدیریت کند

وی ادامه داد: «تا به اینجای کار تکلیف را انجام و ماده ۲۱ را راه اندازی کردیم و کمیته دامپزشکی نیز ظرفیت تعیین کرد. لذا کم‌کاری‌ها مربوط به وزارت علوم است. البته وزارت علوم این اصل را در حوزه دانشگاه دولتی به شکل کامل پیاده سازی کردند و جالب است که پذیرش دانشگاه دولتی از ظرفیت دفترچه‌های کنکور هم کمتر است، اما نتوانسته دانشگاه آزاد را پای میز بیاورد، لذا مشکل باید در وزارت علوم جستجو شود که چرا نمی‌تواند دانشگاه آزاد را مدیریت کند.»

پذیرش ۲۴۰۰ دانشجوی دکترای دامپزشکی در سال گذشته!

صفری تصریح کرد: «امروز ۲۳ دانشکده دامپزشکی داریم که دکترا تربیت می‌کنند. پذیرشی که سال گذشته ۶۰۰ نفر اعلام و نظر ما ۴۰۰ نفر بود، در عمل به ۲ هزار و ۴۰۰ نفر تبدیل شد که بسیاری از دانشگاه‌ها امکانات و ابزار برای آموزش ندارند.»

وی خاطرنشان کرد: «البته تا حدودی نیز موفق بوده‌ایم، چراکه به کمک رسانه‌ها دانشگاه آزاد را مجاب کردیم که از فعالیت ۴ دانشکده جلوگیری کند و قرار شد در ممیزی دانشکده‌های موجود نیز حضور پیدا کنیم و نظر بدهیم. این مهم در هیچ رشته دیگری رخ نداده است. همچنین در حوزه کیفیت ورود پیدا کردیم.»

رئیس سازمان نظام دامپزشکی اضافه کرد: «همچنین به دنبال این هستیم که فارغ‌التحصیلان را تایید صلاحیت کنیم.»

اشتغال قریب به ۷ هزار مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی در کشور

وی در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار حکیم مهر در خصوص سرانجام اجرایی شدن ماده ۱۹ آیین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی، با بیان اینکه این سوال یکی از دغدغه‌های اصلی دامپزشکان کشور است، گفت: «طبق آماری که از همکاران در سازمان دامپزشکی اخذ کرده‌ایم، امروز قریب به ۷ هزار نفر شاغلین حرفه دامپزشکی به عنوان مسئولین فنی بهداشتی در مراکز تولیدی موضوع ماده ۲ آیین نامه نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور شاغل هستند که این تعداد حضور باید به همه مراکز ماده ۲ آیین نامه تسری پیدا کند که بسیار گسترده‌تر از وضع موجود است. این استقرار برای اعمال ضوابط بهداشتی ضرورت دارد.»

ماده ۴ آیین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی بسیار مهم‌تر از ماده ۱۹ آن است

صفری با بیان اینکه آیین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی ۲۰ ماده دارد که امروز ماده ۱۹ آن معروف شده است، تصریح کرد: «در حالی که ماده ۴ آن بسیار مهم‌تر است و مربوط به عملیات ممیزی مراکز موضوع ماده ۲ در بازه‌های زمانی هر ۶ ماه است. یعنی همه مراکز موضوع ماده ۲ باید ممیزی شوند و نظام‌های بهداشتی را مستقر کنند. چه بسا اگر این استقرار انجام شود بسیاری از رخداد بیماری‌ها را نخواهیم داشت و اگر هم رخ دهد به موقع‌ می‌تواند گزارش‌دهی و پیگیری شود.»

وی افزود: «به دنبال آن ماده ۱۲ همین آیین‌نامه است که تایید صلاحیت حرفه‌ای و ظرفیت‌سنجی شاغلین حرفه است. این هم ناقص انجام شده است که درصدد هستیم به درستی آن را پیاده سازی کنیم. ماده ۱۹ بیشتر نگاه‌ها را به سمت کارفرما معطوف کرده، در صورتی که نگاه آن به ناظرین فنی بهداشتی است. این ماده تاکید کرده به منظور اعمال نظارت بهینه بر فعالیت مسئولین فنی بهداشتی سازمان نظام دامپزشکی و دامپزشکی دستورالعملی را در خصوص نحوه دریافت حقوق همکاران تبیین کنند و ماده ۱۸ همین آیین‌نامه هم از قبل مشخص کرده است. در واقع این دستورالعمل برای نظارت بر عملکرد همکاران ما در مراکز تولیدی است.»

حقوق مسئولین فنی بهداشتی متناسب با آنکه قانون‌گذار تعیین کرده نیست

صفری تصریح کرد: «به رغم اینکه استقرار در مراکز تولیدی انجام شده است، اما واقعیت این است که امنیت شغلی آنها در حد قابل قبول نیست و حقوقی که می‌گیرند متناسب با آنکه قانون‌گذار تعیین کرده نیست. برای اینکه یک تصمیم درست در یک کشتارگاه بگیرید، باید هم دانش کافی و هم شجاعت لازم برای قضاوت داشته باشید. تشخیص و قضاوت حمایت می‌خواهد و لازمه آن این است که مسئول فنی بهداشتی بتواند با قدرت حضور داشته باشد.»

36 هزار و 634 نفر عضو سازمان نظام دامپزشکی هستند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اعضای 36 هزار و 634 نفری این سازمان گفت: «یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی این است که مردم توانسته اند در قالب تشکل ها و نهادهایی مانند سازمان نظام دامپزشکی تجمیع و طبق قانون و ضوابط مسایل و پیام خود را به گوش مسوولان برسانند.»

صفری دفاع از حقوق صنفی اعضا، تنظیم روابط حرفه ای، مشارکت در برنامه های بهداشت عمومی در حوزه آموزش، پرورش، حوادث غیر مترقبه و رسیدگی به تخلفات حرفه ای دامپزشکی را از جمله وظایف این نهاد غیر دولتی بر شمرد.

وی با بیان این که صدور انواع پروانه های بهداشتی در حوزه تولید دامپروری، طیور و آبزیان از دیگر وظایف سازمان نظام دامپزشکی است، اذعان داشت: «از سال 91 تا پایان دی ماه امسال 61 هزار و 226 فقره پروانه اعم از بهداشتی، تاسیس و بهره برداری، تمدید و بهسازی صادر کرده‌ایم.»

صفری افزود: «از اواخر سال گذشته، تمام فرآیند صدور پروانه های بهداشتی به صورت الکترونیک صادر شده و نظارت دقیق تر و سرعت عمل بالاتر از ثمرات این اقدام می باشد.»

متاسفانه آموزش دامپزشکی به یک کالای تجارتی با ارزش افزوده تبدیل شده است

وی مسایل استخدامی، آموزشی و پژوهشی در حوزه دامپزشکی را از دغدغه های این سازمان عنوان و تصریح کرد: «متاسفانه آموزش دامپزشکی اکنون به یک کالای تجارتی با ارزش افزوده در نزد مراکز آموزش عالی تبدیل شده است.»

رییس سازمان نظام دامپزشکی بر ضرورت ارتقای پژوهش دامپزشکی با توجه به جایگاه این حوزه در امنیت اقتصادی کشور تاکید کرد.

نمی‌توانم هضم کنم که وزارت بهداشت شاخص سلامت را دارا بودن تخت بیمارستانی بیشتر می‌داند

وی اظهار داشت: « هنوز نمی‌توانم هضم کنم که وزارت بهداشت و درمان با منابع بودجه‌ای مختلفی که در اختیار دارد شاخص دستیابی به سلامت را دارا بودن تخت بیمارستانی بیشتر می‌داند، در حالی که شاخص توسعه یافتگی میزان مبارزه با بیماری تب مالت و کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و بیماری های مشترک است و در تعرفه‌های دامپزشکی دغدغه‌های جدی وجود دارد .»

در کشور یک ریال برای دامپزشکی هزینه نمی‌کنیم

صفری همچنین اظهار کرد: «ما در کشور یک ریال برای دامپزشکی هزینه نمی‌کنیم و اینگونه اعلام می‌کنیم که جیب ما خالی است و بعد هزینه‌های مختلفی را برای اجرای طرح‌هایی مانند نظام سلامت متقبل می‌شویم . »

رییس سازمان نظام دامپزشکی با اشاره به این‌که از سوی معاون اول رییس جمهور در مدت دو ماه دو ستاد برای مقابله با آنفلوآنزا تشکیل شده، مثبت یاد کرد و گفت: «در سال‌های گذشته نیز جلسات متعددی درباره دامپزشکی برگزار شد، اما خروجی خاصی وجود نداشت در حالی که وقتی موضوعی مانند آنفلوآنزا تبدیل به مطالبه مردم و رسانه‌ها می‌شود نحوه عملکرد درباره آن جدی‌تر می‌شود؛ بر همین اساس لازم است رسانه‌ها به طرح موضوعات مربوط به دامپزشکی توجه ویژه داشته باشند . »

صفری افزود: «ما انتظار حمایت بیشتری از سوی حاکمیت داریم، زیرا بخش خصوصی بارهای زیادی را از روی دوش حاکمیت بر می‌دارد. اکنون منابع ما شاید یک هزارم سازمانی مانند نظام مهندسی هم نباشد .»

مصوبه کمیسیون تلفیق درباره تعرفه خدمات دامپزشکی مبهم است

رییس سازمان نظام دامپزشکی در پایان با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق درباره تعرفه خدمات دولتی در سال آینده، اظهار کرد: «در این مصوبه نام نظام دامپزشکی هم آمده است، در حالی که از نظر ما این موضوع مبهم است و تعیین تعرفه خدمات دولتی برای بخش خصوصی نوعی اجحاف به شمار می‌رود . »

 
 
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Finland
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
0
0
هرکسی دامپزشکی بخوانه حماقت کرده پنج سال از دانشگاه تهران فارغ التحصيل شدم بیکارم حالا شما ببینید اینده ده سال دیگه دامپزشکی رو همه رشته ها اینده شون بد ولی دامپزشکی دیگه افتضاحه
ناشناس
|
Finland
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
0
0
تنها راه درجه بندی و امتیاز بندی مدارک براساس رتبه دانشگاه از نظر علمی هستش تا حداقل دانشگاه ازاد شوشتر ..نمیدونم بابل امل..اینا استاندارد لازم بدست بیارند
دامپزشك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
0
0
باسلام
............... علاوه بر افزايش ظرفيت ،امروز به جايي رسيديم كه فرد با مدرك فوق ليسانس زيست شناسي و يا تغذيه ميتونه متخصص مواد غذايي دامپزشكي بشه(فردي که أصلا بيماري دام رو نميشناسه،آناتومي رو بي اطلاع هست و بعد ميخواد بإزرسي لاشه انجام بده و يا در مورد بهداشت شير و...نظر بده) و احتمالا شماره نظام هم ... به أين اشخاص اعطا مي فرماييد.
ناشناس
|
Finland
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
0
0
خوب چه فایده وقتی بیکاره نابوده
دکتر سلطانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
0
0
یه آزمون ملی مهارت برگزار هر سال برگذار کنید و فقط به مقدار مورد نیاز کشور مجوز کار بدید مثلا سالی ۳۰۰ نفر. همه برابر سنجیده بشن. چه بسا یکی از تو شوشتر و بافت سوادش از یه تهرانی بیشتر باشه.
وکلا و حقوقدان های کشور سال هاست این کار کردن.
آزمونم سازمان سنجش برگذار کنه بدون مصاحبه که جای پارتی بازی هم نباشه.
حتی آمریکا که مشکل بیکاری نداره ازمون navle میگره حتی از فارغ التحصیل دامپزشکی davis کالیفرنیا.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
مشکل عمیق تر از این حرفهاست!

اصولاً چرا بایستی مجوز تأسیس این گونه مراکز مدرک فروشی و ادامه فعالیت آنها داده شود!

وزارت علوم و وزارت جهادکشاورزی هر دو با سکوت خود در برابر این گونه مغازه های مدرک فروش نشان می دهند که راضی هستند.
به قول معروف سکوت علامت رضایت است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
0
0
الان وضعیت دانشکده های دولتی هم بهتر نیست. خرم اباد، رازی، .... بهتره اینها تجمیع بشن با دیگر دانشکده ها و یا کلا حذف شوند مانند اکثر دانشکده ها ازاد. البته اگر بتونن استیون را راضی کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
0
0
پذیرش ۲۴۰۰ دانشجوی دکترای دامپزشکی در یک سال در واقع یعنی مرگ قطعی دامپزشکی در سال های نه چندان دور،دلم برای اون بیچاره های می سوزه که با کلی درس خوندن و شب بیداری در دانشگاه های دولتی مثل تهران،شیراز و...دامپزشکی قبول شدن.کسانی که با پزشکی فقط چندتا سوال زیست و شیمی و... فاصله داشتن.و با هزاران سختی در این دانشگاه ها با معدل های گاها پایین فارغ التحصیل شدن و یکی هم با رتبه های نزدیک به صد هزار در دانشگاه آزاد و با معدل خیلی بالا فارغ التحصیل می شن. فقط یه سوال فردای قیامت مسئولین مربوطه چطوری روشون میشه به چهره این افراد مظلوم نگاه کنند و جواب می دن. بترسید از آه مظلوم و بیدار بشید از خواب غفلت.
ناشناس
|
Canada
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
0
0
حضور همکاران عزیز که از بیکاری خسته شده اند باید عرض کنم که وضعیت در کار کلینیکی و داروخانه در شهرهای بزرگ اشباع است اما هنوز مسوول فنی استخدام می کنند.نشستن در منزل و‌عدم تحرک نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه افسردگی می آورد.پیشنهادم به شما این است که اسمتان را در لیست مسوولان فنی جایگزین اداره بهداشت استانها ثبت کنید و نگران تعداد بالای اسامی هم نباشید چرا که خیلی از افراد فقط اسمشان است و خودشان نیستند.بتدریج ارتباط خود را با همکاران مسوول فنی شاغل افزایش دهید.در این ارتباطات است که یکجای خالی پیش آمد،شاغل می شوید.همکار جایگزینی در استان تهران داریم که حداقل ماهی سه تومن درآمد دارد و تازه راضی نیست مسوول فنی ثابت شود.
نزدیک عید است و اکثر همکاران بخصوص در استانهای تهران و البرز در مرخصی عید خواهند بود پس زودتر اقدام فرمایید.بخدا توکل کنید و حرکت کنید انشاله نتیجه می گیرید
ناشناس
|
Finland
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
0
0
وای وای اینها چه کرده اند با دامپزشکی به خدا قسم به پیر به پغمبر درست نیست چنتا دامپزشک نشانتون بدم که از فرط بیکاری دارن مسافر کشی یا دست فروشی میکنند اه مظلوم میگیرتون نک نید با جوانان مردم این کارو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
0
0
۶ سال آزاد کرج درس خوندم, هیچ درسی به کسی بالای ۱۷ نمیدادن. پوستمون کنده میشد, صبح تا شب تو طول ترم درس میخوندیم آخرش معدلمون میشد ۱۴, اونوقت الان دارم میبینم بعضی واحد های دانشگاهی بعضا دورافتاده و بدون امکانات همه ی بچه هاش معدل بالای ۱۹ هستن بدون کمترین سواد.
از اساتید دانشگاه های مهم دولتی و آزاد نقاضا دارم وقتی کار نیست حداقل تو نمره دادن اذیت نکنن تا اون دامپزشک بیکار آینده حداقل بتونه واسه دانشگاه های خارجی اپلای کنه
همکار
|
Finland
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
0
0
"وای وای اینها چه کرده اند با دامپزشکی به خدا قسم به پیر به پغمبر درست نیست چنتا دامپزشک نشانتون بدم که از فرط بیکاری دارن مسافر کشی یا دست فروشی میکنند اه مظلوم میگیرتون نک نید با جوانان مردم این کارو"
شما که در یک عبارت دو خطی ،هفت غلط املایی دارید همان بهتر که مسافر کشی و دست فروشی کنید!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
0
1
این وضعیت تلخ را مقایسه کنید با وزارت بهداشت که با داشتن تعداد ناچیز فقط 5 درصد دانشجویان کل کشور، نزدیک 40 درصد مستندات علمی را تولید می کند و تا حد قابل قبولی با وجود تجارت پذیری و ارزش بالای کالای آموزشی طبی در جامعه ما در مقابل زیاده طلبی های دانشگاه آزاد مقاومت کرده است!!!
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
0
0
...................... به فارغ التحصیل و ارزش تحصیل و دانشجو بیشترین ضربه رو .......... وارد شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
0
0
دانشگاه ها هم قدرت و لابی استانی دارن و هم بودجه. خیلی بعید میدونم کسی زورش برسه جلوی پذیرش دانشجو تو این رشته ی پول زا برای دانشگاه آزاد و عنوان دار برای دولتی ها را بگیرد.
ازمون کشوری بگیرید و هر سال به تعداد نیاز کشور شماره نظام داده بشه
شاید یکی میخواد دامپزشکی بخونه پولشم خودش میده بخاطر اسم دکتر و قصد کار نداره یا یه نفر بخاطر پز دادن, یکی قصد رفتن از کشور داره, یکی علوم پایه پزشکی ادامه میده.... جلوی تحصیل نمیشه گرفت. جلوی شماره نظام دادن باید گرفته بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
0
0
کار تمومه اگه از امروز تمام دانشکده ها تعطیل بشن هم تا ۲۰ سال بعد اوضاع در بهترین حالت اوضاع امروزه
نظر شما
ادامه