کد خبر: ۳۹۷۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

محققین مرکز Pirbright با بهبود و اصلاح ژنتیکی واکسن بیماری مارک در طیور، به دستاوردی بزرگ نائل آمدند که می‌تواند تاثیر به سزایی در آینده واکسن‌های طیور داشته باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، به گفته محققان موسسه فوق، با استفاده از روش جدید اصلاح ژنتیکی واکسن مارک، می‌توان پرنده را در مقابل سایر ویروس‌های طیور نیز محافظت نمود و در نتیجه تعداد واکسن‌های مورد نیاز جهت تجویز کاهش می‌یابد.

دستاورد و پیشرفت فوق برای پرورش‌دهندگان طیور این امکان را فرهم می‌آورد تا با استفاده از یک نوع واکسن، قادر به مهار نمودن طیف وسیعی از ویروس‌های کشنده نظیر بورس عفونی طیور (IBD)، آنفلوانزای پرندگان و نیوکاسل باشند.

ویرایش ژنی

دانشمندان نشان دادند که با استفاده از سیستم ویرایش ژنی CRISPR/cas9، می‌توان یک‌ ژن ویروس IBD را نیز به واکسن ویروس مارک افزود. این ماده ژنتیکی اضافه شده، قادر است علاوه بر ایجاد ایمنی در برابر بیماری مارک، پرنده را در مقابل بیماری IBD نیز محافظت نماید.

البته در سایر واکسن‌های تولید شده به روش‌های متداول کنونی نیز می‌توان به نتایج مشابهی دست یافت. اما تیم تحقیقاتی این موسسه با استفاده از سیستم CRISPR/cas9 توانستند ژن IBD را سریعتر، آسان تر و دقیق‌تر به واکسن مارک بیفزایند. این روش به طور قابل توجهی مدت زمان مورد نیاز جهت تولید واکسن‌های جدید را کاهش‌ می‌دهد.

 

دامنه وسیع

«ونوگوپال نایر»، مدیر پروژه فوق در این موسسه می‌گوید: روشی که ما با سیستم CRISPR/cas9، ایجاد نمودیم، به واقع حوزه فعالیت ما را در چگونگی ویرایش واکسن مارک جهت افزودن سایر ترکیبات ویروسی، وسعت بخشید.

وی افزود: هم‌اکنون ما واکسنی با ویرایش ژنی ارائه داده‌ایم که در مقابل هر دو بیماری مارک و IBD ایجاد ایمنی می کند. ما همچنان در پی افزودن قطعات ژنی بیشتر از سایر ویروس‌های بیماریزا به این واکسن هستیم.

انعطاف‌پذیری این روش به این معنی است که ویروس واکسن را می‌توان به راحتی ویرایش نمود و به همان نسبت با تکامل ویروس‌ها، می توان ژن‌های جدید را اضافه کرد تا بتوان پرندگان را در مقابل سویه‌های نوظهور ویروسی حفاظت نمود.

محققان این موسسه قصد دارند جهت تولید این واکسن ویرایش شده و ارائه به بازار، با شرکت‌های تولید واکسن مشارکت نمایند.

مقاله علمی این دستاورد جدید، در نشریه Vaccine به چاپ رسیده است.
 
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر نجفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
0
0
در منبع ذکر شده این مطلب درج نشده .لطفا رفرنس معتبر ارایه دهید
نظر شما
ادامه