کد خبر: ۳۹۱۲
تعداد نظرات: ۱۰ نظر

حکیم مهر -  یادداشت مدیرمسئول : 31 / چرا قطع دم سگ؟!

 

کشور ما اسلامی است و در دین اسلام ظلم به حیوانات جایز نیست. با این حال مدتها است برخی بدون توجه به پیشنیه مذهبی و حتی باستانی‎مان در توجه به حیوانات و لزوم مهربانی با آنان به این فکر افتاده‌اند که دم سگ خود را برای زیبایی قطع کنند.

این عمل جراحی قطعاً با درد فراوانی برای حیوان همراه است. انجمن دامپزشکان آمریکا در سایت رسمی خود درباره این عمل جراحی ضمن توضیح دلایل رایج برای قطع دم سگ‌‎ها نظیر جلوگیری از نزاع یا پیشگیری از ابتلا به هاری (تصور قدیمی) و غیره مخالفت خود را با انجام این عمل به منظور زیبایی به صراحت ابراز داشته است.

این انجمن می‎گوید : موضوع این نیست که عمل جراحی قطع دم چقدر برای حیوان دردآور است بلکه مسئله آن است که آیا توجیه کافی برای انجام این عمل وجود دارد؟ وقتی حیوان توان افتخار کردن به عمل زیبایی انجام شده روی بدنش ندارد و صرفاً سود این عمل به موجودی دیگر (انسان – صاحب سگ) برای تفاخر می‎رسد توجیه کافی برای انجام این عمل وجود ندارد.

به نظر شما وقتی کشوری نظیر آمریکا که دین غالب مردم آنها اسلام نیست با این عمل مخالف است نباید این عمل جراحی در کشور ما طرد شود و دامپزشکان هم از انجام آن به منظور زیبایی خودداری کنند؟!

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دکتر رضا محمد محتشم.
|
-
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۲
1
3
ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت همکاران دامپزشک.
بنده با نظر عدم قطع دم سگها مخالفم. درسته که از نظر زیبایی قطع دم در سگها مهمه اما نمیتوان مشکلاتی در برخی از حیوانات و نزادها که سبب میگردد دامپزشک اقدام به قطع دم نماید را نادیده گرفت.....به عنوان مثال :...در برخی نزادهای سگ به دلیل نزدیکی دم به محل مقعد حیوان که مستعد بیماریهای عفونی میشه......قطع دم کمک کننده خواهد بود.
با تشکر از نشریه خوب شما
مجید ابن النصیر.
|
-
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
1
2
با سلام و احترام ،

اینکه حکیم مهر به مسائل تخصصی حقوق حیوانات می پردازد ، جای خوشحالی فراوان دارد و در همینجا قدر دانی می کنم از آقای دکتر لطفی زاده ی عزیز .در رابطه با این موضوع جادارد بگویم کاملا با نظر شما و نظر انجمن دامپزشکان آمریکا موافقم .درست است که گاهی جراحی های زیبایی ، همانطور که دکتر محتشم گرامی اشاره کردند ، لازم اند . برای مثال سگی که چین خوردگی های فراوان در ناحیه ی صورت دارد به نوعی مستعد بیماری است و شاید به face lifting نیاز داشته باشد و تصاویری از این نوع جراحی را در سایتی دیدم که حیوان مورد نظر ، آنقدر چین خوردگی داشت که حتی بینایی او با مشکل مواجه بود ! بنابراین در مورد آن حیوان خاص ، این جراحی برای راحت زندگی کردن او ضروری به نظر می رسید. اما عده ای از نگهدارندگان حیوانات در سراسر دنیا این جراحی ها را به دلیل زیبا شدن حیوان(!!! که اصلا هم زیبا نیست به نظر من و بیشتر شبیه ناقص کردن حیوان است !) تقاضا می کنند و انجام می دهند که برای مثال جراحی مربوط قطع کردن دم یا Tail Docking روی توله های خیلی خیلی کوچک حتی مثلا 10 روزه انجام میشود که کاملا غیر ضروری به نظر میرسد مگر اینکه واقعا بحث پزشکی مطرح باشد. ضمن اینکه متاسفانه خیلی اوقات قطع کردن دم ، توسط افراد عادی متاسفانه با روش های بسیار وحشتناک و دردناک و بدون بیهوشی صورت میگیرد که دور از انسانیت است . به هر حال برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنم حتما علاقمندان به لینک زیر مراجعه کنند و همینطور به ممنوعیت این نوع جراحی در بسیاری از ایالت های آمریکا و سایر کشور ها نیز توجه داشته باشند تا در ایران هم به مرور شاهد انجام این کار ها به منظور زیبایی (!) نباشیم چون حیوان توانایی این را ندارد که نظرش را در این مورد اعلام کند ! شاید او گوش های آویزان و دم زیبای خود را دوست داشته باشد ! اینطور نیست ؟!
http://www.idausa.org/cossurgery.html

در نهایت ضمن عرض پوزش به خاطر طولانی شدن صحبتم ، خوشحالم که در مصاحبه ای ، آقای دکتر محبی اعلام کردند که جراحی زیبایی در بیمارستان تهران صورت نمیگیرد . به نظر من این اقدام ایشان و همچنین نشر مطالب مرتبط در وبسایت معتبر حکیم مهر، میتواند برای ایران شروع خوبی در این زمینه باشد. با سپاس
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
0
3
من هم با نظر مجید موافقم. این کار ناشی از باورهای غلطی است که به نسل ما به ارث رسیده است. برای حذف این نادانی و ستم نسبت به حیوانات باید به افراد آموزش داد.
آیا انصاف است که ما انسانهای هوشمند(!) صرفا برای رضایت دل خود این مخلوقات پیچیده و عاطفی و محصول میلیونها سال تکامل را شکنجه دهیم و ناقص کنیم؟
بریدن گوش برای خود حیوان اگر خطرناک و دردناک نباشد کاملا بیفایده است. حتی به دلیل زیبایی از دید صاحب سگ نیز قابل پذیرش نیست. ای هموطنان گرامی اگر ظاهر یک نژاد سگ را نمی پسندید سگی از نژاد دیگری تهیه کنید که گوشهایش مطابق سلیقه تان باشد.
بریدن دم علاوه بر امکان عفونت و درد کشیدن درصورتی که به روش سنتی بریده شود، برای زندگی اجتماعی و فیزیولوژی سگها مضر است. خوب است بدانید سگها از حرکات مختلف دم خود برای بیان حالات و احساس خود به همنوعانشان استفاده میکنند. برای مثال وضعیت ایستاده، افتاده و جنباندن دم به معنی سلطه، تسلیم و خوشحالی سگ است. بریدن دم باعث میشود سگ از ابزار ارتباطی طبیعی خود محروم شود. در ضمن دم یک نوع پوشش برای مقعد و اندام تناسلی سگ فراهم میکند و مانع آلودگی و جذب حشرات به این نواحی میشود.
ستم دیگری که به دلیل خرافات از جانب صاحبان سگها به این جانوران تحمیل میشود حبس حیوان در قفس تاریک و کوچک یا در چاه است به این دلیل که گمان میکنند این کار سگ را گیرنده میکند، یعنی به غریبه ها حمله میکند و برای نگهبانی آماده میشود. واقعیت این است که این کار فقط سگ را پرخاشگر میکند و برای آموزش نگهبانی روشهای بسیار موثرتری وجود دارد.
ilia
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
2
2
میگی دین ما اسلام .... بابا خیلی از رفتار های ناشایست با حیوانات علل خصوص سگ های بیجاره تفسیر غلط از دین مبین ماست و آنهایی که به این توهمات به اسم دین دامن میزنند مسئول تمام کج رفتاری های ما با ای بیزبان هاست
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
2
2
من یک مسلمان هستم و نماز میخوانم .خوب نیست که ما بدلیل عدم آگاهی یا آگاهی کم از احکام شرعی تقصیر را به گردن دین بیندازیم هرچند که در این سالها خیلی افراد چه دشمن و چه به ظاهر دوست یا دوست نا آگاه ضربات زیادی به دین مبین اسلام زده اند . من خودم احکام مربوط به نجاسات و مخصوصا سگ را از محل درست مطالعه کردم و پرس و جو کردم . این حیوان با وفا هرگز نهی و دور افتاده معرفی نشده و اگر نجس معرفی شده احکام مربوط به نگهداری آن بسیار آسان و قابل انجام است و فقط برای انجام عبادات دینی رعایت میشوند نه زندگی روزمره. لطفا محل درست مطالعه دین و مذهب را پیدا کنید و مطالعه بفرمایید و بیخود مردم هراسی و دین زدگی را رواج ندهید چون دین و احکام دین اصلا سلیقگی نیست اگر اینطور بود به تعداد افراد روی زمین ما نظر در حکم شرعی داشتیم چون هر کس یک سلیقه ای دارد .نه دردین مبین اسلام و نه هیچ دین دیگری هیچ کجا بدرفتاری با حیوانات امر نشده .
لعیا
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
2
0
سگ ما تقریبا ۶ ماهشه دمش بلند ه انقدر دور خودش میپیچه دم کلافش کرده آخرش انقدر کشید از نصف کنده شد اصلا چیزی نمیخوره وقتی بلند میشه بازم مثل فرفره دمشو می کشه چیکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
0
1
یعنی چی بلند میشه این چه جونوریه
ارش
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
1
1
من میخوام دم سگمو ببرم...سگم کوچیکه دمش خیلی درازه تناسب نداره با بدنش...یه چیز اضافیه...خودم قطعش میکنم با قیچی.
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
0
1
اقادم شکم دراثرحادثه ای ازته قطع شده به دامپزشکی دسترسی ندارم چکارکنم
حق جو
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
1
0
اخه چرا از اسلام مایه میزاری نه که طبق همین باورهای مذهبی سگها رو قتل عام نکردیم هیچوقت . ضمنا بریدن دم سگ با بیحسی یا بیهوشی بسیار کار بجا ودرستیه همونطوری که بچه رو ختنه میکنن که دچار عفونت تناسلی و مشکل در رابطه جنسی نشه قطع دم هم خیلی برای حیوان میتونه مفید باشه
نظر شما
ادامه