کد خبر: ۳۸۸۶

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی قم و آران و بیدگل

 

مدیرکل دامپزشکی قم:

بزرگ ترین مجتمع های دامپروری کشور در قم قرار دارد
 

مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: بزرگترین مجتمع‌های دامپروری کشور در استان قم قرار دارد.

دکتر مهدی رفیعی در حاشیه نمایشگاه جلوه های همت و تلاش از توسعه فعالیت شرکت‌های ممیزی در بخش دامپزشکی استان قم خبر داد و اظهار داشت: در این زمینه 36 نفر از فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط و 31 نفر از سایر افراد به همت اداره‌کل دامپزشکی استان قم مشغول به کار شده‌اند.

وی توسعه نظارت قرنطینه‌‌ای را از محوری‌ترین اقدامات این اداره کل دانست و اظهار داشت: در این زمینه ایجاد سایت قرنطینه مرکزی، قرنطینه‌های سیار، قرنطینه مبدا و قرنطینه مقصد در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان قم ادامه داد: اجرای طرح یکپارچه‌سازی نرم‌افزاری مراکز دارو درمان دولتی و خصوصی به صورت شبکه زیر پوشش وب، از برنامه‌های دیگر این اداره‌کل در سال جاری به شمار می رود.

رفیعی تقویت نظارت بهداشتی بر مراکز عرضه گوشت و مرغداری‌‌ها با GIS را به عنوان برنامه‌های دیگر اداره ‌کل دامپزشکی استان قم در سال جاری برشمرد.

وی با اشاره به اینکه استان قم یکی از تولیدکنندگان مهم گوشت استان‌های همجوار تهران به شمار می‌رود، اظهار داشت: 60 درصد تولیدات دامی استان قم مازاد است و این نیازمند نظارت مضاعف بر فعالیت کشتارگاه‌هاست.

مدیرکل دامپزشکی استان قم همچنین با اشاره به اجرای طرح ارتقای کیفی بهداشتی شیر خام و اجرای طرح نظارت بر خوراک دام خاطرنشان کرد: استان قم در زمینه تولید شیر نیز دارای جایگاه ممتازی است.

 

-------------------------------------------

 

رئیس دامپزشکی آران و بیدگل:
بیش از 16 هزار رأس دام سنگین واکسینه تب برفکی شدند‌


رئیس شبکه دامپزشکی آران و بیدگل گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون 16 هزار و 230 راس دام سنگین (گاو) و 7 هزار و 237 راس دام سبک (گوسفند و بز) علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

عزیز الله علیزاده اظهار داشت: همچنین در این مدت 32 هزار و 606 رأس دام سبک (بز و گوسفند) نیز توسط اکیپ‌های فنی این شبکه در دامداری‌ها علیه بیماری آبله واکسینه شدند.
وی با اشاره به شناخت بیش از 400 نوع بیماری مشترک بین انسان و دام، از مبارزه با بیماری تب مالت(بروسلوز) شامل خون‌گیری از هزار و 923 رأس گاو شیری که طی آن پنج رأس دام بیمار از چرخه تولید خارج و کشتار شدند و نیز واکسیناسیون پنج هزار و 836 رأس بره و بزغاله و 603 رأس گوساله را از دیگر اقدامات انجام‌شده ذکر کرد.
علیزاده اضافه کرد: در راستای کنترل بیماری سل نیز از هزار و 264 رأس گاو برای تشخیص بیماری، تست انجام شد که تمامی آنها سالم معرفی شدند.
وی بیان داشت: 189 قلاده سگ نگهبان و سگ‌های گله نیز بر علیه بیماری لاعلاج هاری واکسینه، دارای قلاده و شناسنامه‌ شدند.
علیزاده از توزیع سم، آموزش قصاب‌ها و دامداران و کنترل کشتار غیرمجاز را از جمله اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری از بیماری تب کنگو عنوان کرد.
وی یادآور شد: در بخش طیور نیز کنترل بیماری‌های ویروسی از قبیل نیوکاسل، برونشیت، گامبورو و به‌خصوص بیماری آنفولانزای فوق حاد انجام شد که در این رابطه یک میلیون و 244 هزار و 885 قطعه جوجه یک روزه مجوز ورود یافته و مجوز کشتار 413 هزار قطعه مرغ گوشتی نیز به صورت سامانه اینترنتی داده‌شد.
علیزاده ادامه داد: در راستای نظارت بر فرآورده‌های خام دامی نیز اکیپ بازرسی در سطح شهرستان برای مراکز عرضه گوشت قرمز، مرغ، ماهی و تخم‌مرغ برای پیگیری و برخورد قانونی با موارد تخلف ارسال شد.
وی همچنین از نظارت بر درمانگاه و داروخانه که عهده‌دار بخش خدمات درمانی دام و طیور هستند را از جمله اقدامات این شبکه نام برد.
شهرستان آران و بیدگل در شمالی‌ترین نقطه استان اصفهان دارای بیش از 20 هزار راس دام سنگین، تولید روزانه 80 تا 100 تن شیر در دو ایستگاه جمع‌آوری شیر، 80 هزار رأس دام سبک و سالانه هزار تن گوشت قرمز است.

 

نظر شما
ادامه