کد خبر: ۳۸۶۲۳
تعداد نظرات: ۳ نظر



مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: ایران یکی از کشورهای در مسیر مهاجرت پرندگان مهاجر در دنیاست بنابراین خطر ورود مجدد عامل این بیماری به کشور زیاد است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر شهرام موحدی» اظهار داشت: ساماندهی پرنده فروشی‌ها با کمک اصناف و شهرداری امکان‌پذیر است.

وی بیان داشت: لازم است که مکانی برای پرنده فروشی‌ها در خارج از شهر اختصاص دهند که امیدواریم به سرانجام برسد.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به علائم بیماری آنفلوانزای پرندگان مثل سیاه شدن تاج و ریش، باد کردن سر و چشم، آبریزش از بینی و غیره، ابراز داشت: با توجه به اینکه پس از چند روز از ورود ویروس عامل بیماری به بدن طیور، علایم بروز می‌کند لذا در صورتی که افرادی مثل کودکان، زنان آبستن، افراد مسن در منزل زندگی می‌کنند بهتر است از نگهداری پرنده در منزل جدا خودداری شود و در صورتی که تلفات شدید در پرندگان خانگی مشاهده شد در اسرع وقت نسبت به مطلع کردن نزدیکترین شبکه دامپزشکی شهرستان اقدام شود.

وی با اعلام اینکه ۶۰ کشور درگیر این بیماری هستند و به خصوص در کشورهای همسایه نیز گزارشاتی از آن اعلام شده است، تصریح کرد: ایران یکی از کشورهای در مسیر مهاجرت پرندگان مهاجر در دنیاست بنابراین خطر ورود مجدد عامل این بیماری به کشور زیاد است، به همین علت مدیران و کارشناسان ضمن آموزش و آگاهی بخشی تخصصی و عمومی، آمادگی کامل در صورت مواجه با این بیماری را دارند.

موحدی ادامه داد: ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نسبت به مواد ضدعفونی و شیمیایی، همچنین حرارت بسیار حساس است لذا مصرف فرآورده‌های طیور پخته شده و حرارت دیده مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی گفت: از خرید طیور زنده از فروشندگان دوره گرد و یا از روستاهای دیگر و انتقال به روستای خود خودداری شود و لازم است که طیور خود را در مکانی محصور نگه داشته و از در دسترس بودن آب و غذای این طیور با پرندگان آزاد پرواز جدا خودداری شود.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان بیان داشت: لاشه‌های طیور تلف شده باید به نحو مناسب دفن شود به طوریکه قابل دسترس حیواناتی مثل سگ و گربه نباشند زیرا در صورتی که لاشه طیور مبتلا به آنفلوانزا توسط این حیوانات مصرف شود ممکن است سبب شیوع عامل این بیماری در روستا شوند.

وی با بیان اینکه مردم در صورت وقوع تلفات ناگهانی طیور نگهداری شده، شبکه دامپزشکی را مطلع کنند، گفت: به مدیران مراکز پرورش طیور صنعتی توصیه می‌شود که سخت گیرانه‌ترین ضوابط بهداشتی را رعایت کرده و از رفت و آمدهای بی ضابطه افراد جدا جلوگیری کنند.

موحدی بیان داشت: مدیران مراکز پرورش طیور، خودروهای حمل طیور و نهاده‌ها را قبل از ورود حتما ضدعفونی کنند. در صورت مشاهده تلفات غیرعادی سریعا کارشناسان نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی را مطلع و از جابجایی طیور، نهاده‌ها و تجهیزات موجود در واحد پرورش خودداری کنند.

وی با تاکید مجدد بر آمادگی این اداره کل در صورت مشاهده بیماری در استان اعلام کرد: کنترل و پیشگیری در مراحل اولیه بیماری بسیار مهم است لذا توجه به این نکته که سرعت عمل در مقابله با این بیماری باعث کنترل سریع‌تر بیماری و جلوگیری از گسترش آن می شود دارای اهمیت ویژه است، لذا گزارش تلفات در کمترین زمان ممکن، بسیار مهم است.


انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
0
0
الان هم داخل ایران هست فقط صداش رو در نمیارن
به لطف وزیر جهاد .............
صداقت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
0
0
کسی باور میکنه این تعداد کشور درگیر باشند و ما پاک؟
لطفا با مردم صادق باشین .................
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
0
0
سلام آ قا لطفا ی راهکار مناسب استفاده کنید که به از اپیدمی شدن بیماری نگيد که مدیریت دامپزشکی اصفهان مثل عبور از میدان مين است ..........................
نظر شما
ادامه