کد خبر: ۳۸۵۷۱

 


مارکرهای خاص DNA، جهت سنجش میزان رشد و یکسری از فاکتورهای مادری در گاوها وجود دارد. اما در رابطه با بیماریها چه طور؟ آیا با استفاده از یک قطره خون حیوان و یا یک فولیکول از موی او، می‌توان دریافت که کدام حیوان نسبت به دیگران در مقابل بیماری‌ها مقاوم تر است؟

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، در رابطه با این موضوع گروهی از محققان ژنتیک حیوانات از سراسر کشور آمریکا در مطالعه‌ای بلند مدت، با یکدیگر مشارکت داشته‌اند. آنها DNA  مارکرهایی برای مقاومت در برابر بیماری‌های تنفسی (BRD) در گاوها شناسایی نمودند. این بیماری سالانه 1 میلیارد دلار به صنعت دامپروری این کشور خسارت وارد می‌آورد.

«آلیسون ون اننام» متخصص ژنتیک حیوانات دانشگاه دیویس کالیفرنیا می‌گوید: حدود 1/4 درصد از گاوهای گوشتی در اثر ابتلا به بیماری BRD، قبل از به ثمر رسیدن، جان خود را از دست می‌دهند. این رقم در طی سی سال هیچ تغییری ننموده است.

وی افزود این مسئله بسیار ارزشمند است که ما بتوانیم حیواناتی مقاوم در برابر بیماریBRD  بیابیم، زیرا 16 درصد از گاوها و گوساله‌ها در طول عمر خود دچار این بیماری می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهد که یافتن گاوهای مقاوم به بیماری، هزینه کمتری از درمان آنتی‌بیوتیکی BRD را دربردارد و همچنین مصرف کنندگان نیز تقاضای مصرف بیشتری برای دامهایی که آنتی بیوتیک کمتری دریافت نموده‌اند، دارند.

 

میزان انتقال وراثتی، مقاومت در برابر بیماری‌ها به نسل بعد، فقط در حدود 20 درصد است و 80 درصد بقیه از راه فاکتورهای محیطی کسب می‌گردد. در این تحقیق حیوانات بیمار شناسایی شدند و ژن‌های آنها با گاوهای سالم مقایسه شد.بیماران با استفاده از معیار‌هایی نظیر درجه حرارت رکتال، آبریزش بینی، سرفه، آبریزش چشم و حالت سر مورد سنجش قرار گرفتند و شناسایی شدند.

سپس تست DNA خون در هزاران گاو بیمار و سالم صورت پذیرفت. محققان با استفاده از نتایج این آزمایشات، چندین الگوی ژنی که در هر دو گروه مشابه به هم بود، شناسایی نمودند. آنها گاوهای مقاومی را تشخیص دادند که صاحب گوساله‌هایی نظیر خود و مقاوم به بیماری BRD بودند.

ون می‌گوید: با این روش انتخاب گاوهای مقاوم  و تکثیر آنها، می‌توان به گوساله‌هایی مقاوم در برابر بیماری فوق دست یافت.

یک واقعیت تشویق کننده در این رابطه کسب موفقیت در رابطه با گاوهای شیری است و این صنعت توانسته با استفاده از ژنتیک، ورم پستان را کاهش دهد. همچنین در صنعت پرورش خوک با استفاده از این روش و انتخاب خوکهای مقاوم و با حساسیت کمتر نسبت به بیماری PRRS به موفقیت دست یافتند.

منبع: agriculture

نظر شما
ادامه