کد خبر: ۳۷۹۸۱


همواره ورم پستان جزء مسائل نگران کننده دامپروران و دامپزشکان بوده است. این نگرانی فقط مربوط به هزینه و خسارات وارده نیست و عوامل مختلفی در آن دخیل می‌باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، دامپروران در برخورد با این بیماری، علاوه بر هزینه‌ها، دچار استرس و اضطراب شده و این مسئله از تحمل بار خسارات اقتصادی وارده به دامدار و خانواده‌اش سنگینتر می‌باشد.

لذا در برخورد با این بیماری باید در ابتدا بدانیم که چگونه با دامدار ارتباط برقرار کرده و سپس اقدام به حل مشکل نماییم.

سوالات کلیدی:

سوالات کلیدی که بایستی از دامدار پرسیده شود شامل موارد زیر می‌باشد:

- در طول هفته با چند مورد ورم پستان در گله مواجه می‌شوید؟

- فکر می کنید این بیماری چگونه اتفاق افتاد؟

- چه زمانی از شیردهی گاوها، بیماری در گله مشاهده شد؟

- چه اقداماتی در برخورد با این بیماری انجام داده‌اید؟

سپس به دقت تمام سوابق دامداری و گله را بررسی نمایید. یکی از سوالات خوب، تعداد موارد بیمار در طول هفته است. رقم تقریبی هفتگی را در عدد 52 ضرب نموده و تعدادموارد ابتلا در طول سال را بدست آورید و عدد حاصله را بر تعداد گاوها تقسیم نموده و سپس در 100 ضرب نمایید، بدین ترتیب شما میزان و نرخ بروز موارد ورم پستان در گله را بدست خواهید آورد. عدد هدف 30 است اما در انگلستان این نرخ به 40 و یا 50 هم خواهد رسید. اگرچه گاهی در بعضی گله ‌ها این عدد کمتر از 20 نیز می‌باشد.

شما بایستی رهیافت مناسب جهت درمان این مشکل را بیابید. دقت کنید این عدد از ارزش بالایی در تشخیص نوع عفونت منجمله واگیری از محیط و یا عفونتهای دوره خشکی و یا شیرواری برخوردار است.


بازدید از فارم:

شما بایستی به دقت از فارم بازدیدنمایید و کاملا در جریان تمام مسائل گله و مزرعه باشید، تا بتوانید بهترین راهکار جهت بهبود شرایط فوق را بیایبد. شما می‌توانید با جایگزینی ابزار و محصولات جدید به جای ابزار مورد استفاده در فارم، شرایط بیماری گله را بهبود بخشید و دامدار در صورت مشاهده بهتر شدن اوضاع، هزینه بیشتر برایش مسئله مهمی نخواهد بود.

همیشه از خود دامدار و کارکنان مزرعه، در رابطه با اصلاح مشکل فارم نظر خواهی نمایید. اینکه چه راههایی را در جهت کنترل بیماری تجربه نمودند شاید بسیار مهم باشد و بدین صورت از اتلاف وقت و هزینه پیشگیری می‌نمایید. سپس با توجه به مشکلات موجود، راهکارهای لازم را برای موارد ناموفق و ناکارامد به آنها توصیه کنید.

جهت مدیریت صحیح گله درگیر با این بیماری بایستی وقت کافی را در فارم بگذرانید. جهت انجام هر اقدام جدید و یا استفاده از محصولات جایگزین، همه موارد را کامل برای کارکنان فارم توضیح دهید و آنها را توجیه کنید.


یک مثال ساده از پلمپ داخل سرپستانک :

اگر در گله ای در 30 روز اول شیرواری، یک تا دوازده گاو دچار ورم پستان شده‌اند، میدانیم که این مشکل در دوره خشکی گاو هم به صورت عفونت پایدار باقی خواهد ماند. لذا ما باید دامدار را به پلمپ داخل سرپستانک تشویق نماییم، هرچند که این عمل هزینه اضافه تری می‌باشد. بایستی در رابطه با عفونت‌های دوره خشکی و اهمیت آن و نحوه انجام این پلمپ به وی توضیح دهیم و وی را از مقرون به صرفه بودن این عمل در آینده آگاه سازیم. همچنین افراد بایستی آموزش کامل جهت انجام این روش را ببینند و به درستی آنرا به انجام برسانند.

علاوه بر آن، ما بایستی برنامه‌های نظارتی خود را تقویت نماییم. این نظارت شامل بازرسی مرتب گزارشات فارم، اطلاعات مربوط به افراد خریدار شیر، نظافت مخازن شیر و طول مدت زمان شیردوشی می‌باشد. گاهی لازم است در کنار کارکنان فارم، مشغول به کار باشیم تا بتوانیم نظارت دقیق بر شرایط و اوضاع مزرعه را داشته باشیم.

همواره یک گزارش کتبی با کلمات کلیدی و ساده ارائه دهید. این گزارشات بعدها برای مراجعه مجدد بسیار کاربردی خواهند بود. مخصوصا در پیگیری انجام صحیح دستورالعمل‌های کاربردی شما به دامدار و بررسی چگونگی انجام صحیح آن توسط کارکنان فارم بسیار کاربردی خواهد بود.

هزینه:

شک نداشته باشید که هزینه بسیار با اهمیت است. گاهی اوقات با هزینه ای قابل توجه در ابتدای درمان، می‌توان از ضرر اقتصادی هنگفت که دامدار می توانست در اثر عدم درمان با آن مواجه شود پیشگیری نمود.

این موارد خلاصه‌ای از تجربیات «پیتر ادموندسون» دامپزشک متخصص دام‌های شیری و عضو کالج سلطنتی انجمن جراحان انگلستان است که سالها به آموزش دامپزشکان در رابطه با مدیریت و درمان گاوهای شیری در سراسر دنیا فعالیت داشته، در رابطه با چگونگی برخورد و مدیریت دامپزشکان و همکاری با دامداران جهت کنترل بیماری ورم پستان در گله های شیری می باشد.

منبع: Veterinary Times

 

نظر شما
ادامه