کد خبر: ۳۷۸۶۹
 

طی گزارش یکی از صاحبین سگ خانگی به اداره دامپزشکی شهرستان فیروزکوه مبنی بر تغییر خلق و خوی حیوان خود، بلافاصله یک اکیپ در محل حاضر و با توجه به مشکوک شدن به بیماری هاری، اقدام به معدوم نمودن و نمونه برداری از سگ مذکور نموده که پس از ارسال به انستیتو پاستور از نظر بیماری هاری مثبت اعلام شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره دامپزشکی شهرستان فیروزکوه، «دکتر شایان خواه» سرپرست اداره دامپزشکی اظهار داشت: با توجه به گزارش گیری و پایش منطقه از صاحب دام، مشخص گردید که تعدادی از روباه های منطقه تلف گردیده اند که این احتمال وجود داشت که بیماری بصورت مخزن در زیست بوم از طریق حیات وحش از طریق درگیری با گرگ سبب انتقال بیماری شده است.

دکتر شایان خواه اذهان داشت: در طرح واکسیناسیون لار سال 96، بیش از 701 قلاده از سگ های شهرستان بر علیه بیماری هاری واکسینه شده اند.

دکتر شایان خواه در پایان تصریح کرد: هاری بیماری مشترک بین انسان و دام به شمار می رود و این بیماری عفونی، حاد، کشنده و ویروسی است که به شکل های هاری خشمگین 'تحریکی' یا هاری خاموش 'فلجی' ظاهر می شود.

به گفته وی، مهمترین راه انتقال بیماری هاری گزش توسط حیوان هار است که دوره نهفتگی بیماری هاری در سگ و گربه به طور معمول 2 تا سه هفته و گاهی نیز چند ماه است.

وی تصریح کرد: شهروندان باید هر نوع گزش از سوی حیوانات بویژه گربه و سگ را بلافاصله به شبکه بهداشت اطلاع داده و برای اقدامات درمانی و پیشگیرانه مراکز درمانی مراجعه کنند؛ همچنین در صورت مشاهده علائم مشکوک در سگ و یا سایر حیوانات اهلی و وحشی، از طریق مراجعه حضوری و یا تماس با شماره 76442004، مراتب را به اداره دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.
 
 
نظر شما
ادامه