کد خبر: ۳۷۳۵۴
اخبار بین‌الملل «حکیم مهر»:
در این بخش خبری، اخبار مرتبط با حوزه دامپزشکی در سراسر جهان را بصورت هفتگی به اطلاع بینندگان محترم می‌رسانیم ...


حکیم مهر - در این بخش خبری، اخبار مرتبط با حوزه دامپزشکی در سراسر جهان را بصورت هفتگی به اطلاع بینندگان محترم می رسانیم.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، هفدهمین بخش «در جهان دامپزشکی چه خبر است؟» را تقدیم شما می کنیم:

 

آفریقای جنوبی: آنفلوانزای پرندگان و معدوم نمودن بیش از یک میلیون قطعه مرغ

شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (HPAI) در هفته اخیر در «وسترن کیپ» باعث معدوم شدن میلیون‌ها قطعه مرغ در این کشور و وارد آمدن خسارات ویرانگر به صنعت مرغداری گردید.

26 همه‌گیری تایید شده در این استان به وقوع پیوسته و اولین مورد بیماری در مزرعه پرورش شترمرغ در هیدلبرگ شناسایی شد. اینطور برآورد می‌شود که در حدود دو میلیون قطعه مرغ و اردک تا آخر این هفته در این استان معدوم خواهد شد.

نگرانی اصلی حاصل از شیوع این بیماری تاثیر بسزای آن بر امنیت شغلی و امنیت غذایی مردم این ناحیه می‌باشد. این بیماری تمام پرندگان اعم از پرورشی، وحشی و پرندگان خانگی را درگیر نموده است.

 منبع: Farmers Weekly


 

هندوستان: تاسیس اولین مرکز حقوق حیوانات

دانشگاه حقوق NALSAR، اولین مرکز حقوق حیوانات را در شهر حیدر‌آباد هندوستان تاسیس نمود.

جامعه بین‌الملل هند با همکاری دانشگاه NALSAR و دانشجویان، مدیریت و هماهنگی فعالیت‌های این مرکز را به عهده دارند. مدیر افتخاری این مرکز در روز افتتاح می‌گوید: امروز یک روز تاریخی در هند می‌باشد و امیدواریم اولین مرکز حقوق حیوانات در این کشور به خوبی به بررسی مسائل حیوانات و قوانین مربوطه پرداخته و راهگشای بسیاری از مسائل موجود باشد.

علاوه برآن، در این مرکز تحقیقات دانشجویی در رابطه با قوانین حیوانات نیز صورت می‌پذیرد. همچنین کارگاه‌های آموزشی قوانین فوق و مسائل مربوط به رفاه حیوانات تحت نظارت دادگاه‌های قضایی، حامیان رفاه حیوانات و سایر سازمان‌های اجرایی قوانین، سایر ذینفعان  و مراجع قانونی برگزار خواهد شد.

تمرکز اصلی در این موسسه، ضرورت ایجاد قوانینی بهتر جهت حفاظت از حیوانات می‌باشد. این مرکز می‌تواند منبعی مناسب برای انجام تحقیقات در موارد خاص قوانین حیوانات محسوب شود.

منبع:  Your Story

 

 

مسمومیت با سرب در سگ‌ها

مسمومیت با سرب، زمانی که میزان سرب در خون به شکل ناگهانی و گاهی به تدریج و مزمن در حیوانات منجمله سگ افزایش یابد، ایجاد می‌شود. این فلز با جایگزین شدن کلسیم و روی که دو ملح ضروری برای عملکرد سلولی می‌باشند، و همچنین ایجاد آسیب سلولی، بر روند طبیعی بیولوژیک تاثیرگزار خواهد بود.

منابع متعددی در ایجاد موارد مسمومیت با سرب وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان به ساختمان‌ها و خانه‌های قدیمی، گرد وغبار و رنگ‌های حاوی سرب، باتری‌های خودرو، لحیم کاری، وسایل لوله کشی، روان‌کننده‌ها، توپ گلف و ظروف آبخوری و غذاخوری نامناسب آلوده به سرب اشاره داشت.

این مسمومیت، معمولا در حیوانات جوان و همچنین سگ‌های ساکن در مناطق فقیر مشاهده می‌شود. علایم مسمومیت با سرب معمولا مربوط به سیستم گوارشی (موارد مسمویت مزمن) و سیستم اعصاب مرکزی (موارد مسمومیت حاد) می‌باشد.

در موارد مشکوک می بایست سریعا به دکتر دامپزشک مراجعه نموده و با توجه به سابقه بیمار، علایم ، انجام معاینات فیزیکی و آزمایشگاهی این مسمومیت تشخیص داده شود.  

منبع: PET MD


28 سپتامبر روز جهانی هاری: ریشه کنی تا سال 2030

بیماری هاری یک بیماری ویروسی بوده که از حیوان به حیوان و گاهی از حیوان به انسان منتقل می‌شود. این بیماری هنوز به عنوان تهدید جدی در مناطق مختلف جهان محسوب شده و تقریبا سالیانه در حدود 60 هزار نفر در اثر ابتلا به این بیماری تلف می‌شوند. به عنوان مثال آمار نشان می‌دهد که سالانه در کشور تانزانیا 1500 نفر جان خود را در اثر هاری از دست می‌دهند.

روز 28 سپتامبر (6 مهرماه) توسط سازمان بهداشت جهانی و بسیاری از سازمان های دیگر، روز جهانی هاری نامگذاری شده است. هدف اصلی این سازمان‌ها ریشه کن نمودن این بیماری در انسان و حیوان تا سال 2030 می باشد.

آنها با اقدامی متحد و برنامه بهداشتی یکپارچه و همکاری نزدیک مابین دامپزشکان و پزشکان در سراسر جهان در صدد حذف این بیماری هستند. شعار آنها «سلامت واحد» می‌باشد یعنی با کنترل این بیماری در حیوانات، از مرگ و میر انسانها در اثر ابتلا به این بیماری نیز کاسته خواهد شد.

این بیماری ویروسی معمولا از طریق گزش حیوان گوشتخوار و از طریق بزاق به پستانداران منتقل می‌شود. ویروس به آرامی وارد اعصاب شده و نهایتا به مغز راه می‌یابد. این روند از 2 هفته تا دو ماه به طول انجامیده و زمانیکه ویروس در بزاق یافت شود، مرگ بیمار نزدیک است.

منبع: The Citizen، Merced Sun-Star

 

فرانسه: شیوع آنفلوانزای پرندگان سویه H5N3

شیوع آنفلوانزای پرندگان کم حدت در مزرعه پرورشی بوقلمون در «منه‌لوآر» فرانسه در روز 26 سپتامبر توسط سازمان بهداشت جهانی حیوانات (OIE) گزارش شد. سویه این بیماری H5N3 تعیین شد.

سکانس توالی ژنی و واکنش زنجیره‌ای پلی‌مراز معکوس در آزمایشگاه ملی مرجع آنفلوانزای پرندگان ANSES، حضور ویروس کم حدت آنفلوانزای پرندگان را در این منطقه تاییدنمود. در حدود 8500 قطعه بوقلمون در معرض خطر ابتلا بودند.

به گزارش OIE نمونه ها در پی گزارش علایم بالینی نظیر کاهش تخم‌‌گذاری در این مزرعه، مورد آزمایش قرار گرفت. حدود یک کیلومتر در اطراف منطقه شیوع تحت حفاظت قرار گرفته است. منبع اصلی این شیوع هنوز ناشناخته می باشد.

منبع: The Poultry Site 

                      

 

هنگ‌کنگ: ممنوعیت واردات گوشت از شرکت‌های برزیلی

در پی فروش محصولات دامی مصرفی در خوراک حیوانات، جهت مصارف انسانی توسط دو شرکت صادر‌کننده برزیلی، هنگ‌کنگ واردات گوشت را از این کشور ممنوع اعلام کرد.

در حدود 200 تن پای مرغ و احشای حیوانات که قرار بود در تولید خوراک حیوانات خانگی استفاده شود، جهت مصارف انسانی به فروش رفت.

مرکز ایمنی مواد غذایی اذعان داشت در طی سال گذشته در حدود ده بچ از این محصولات دارای گواهی بهداشتی از شرکت‌های فوق در برزیل، به هنگ کنگ وارد شده اما مشخص نیست که این گواهی ها نیز جعلی نباشد.

مقامات هنگ کنگ از مسئولین ذیربط در برزیل درخواست بررسی تایید صحت این مدارک و پیگیری موضوع فوق را نمودند.

منبع: scmp.com

 

 

تاسیس نخستین سیستم جنایی حیوانات در اروپا

نخستین سرویس قانونی اروپا جهت بررسی جنایات علیه حیوانات شکل گرفت. بسیاری از جنایات حیوانات معمولا به دلیل فقدان شواهد کافی، بدون پیگرد قانونی خاتمه می‌یابند.

این سازمان در نوع خود نخستین مرکز در اروپا است. امید است تشکیل این کمیته کمکی باشد جهت پیگیری جنایات حیوانات. این سیستم یکپارچه متشکل از پاتولوژی دامپزشکی قانونی و علم پزشکی قانونی در بررسی اجساد حیوانات مذکور جهت کشف جنایات بر علیه حیوانات در انگلستان و اروپا می‌باشد.

با استفاده از پاتولوژی دامپزشکی قانونی بیماری‌ها و آسیب‌های وارده به حیوانات مطالعه می‌شود. از جمله شناسایی و بررسی مایعات بدن، اثر انگشت و غیره که به صورت قانونی انجام شده و اطلاعات حاصله در اختیار پلیس و حوزه قضایی سیستم عدالت کیفری در انگلستان قرار می‌گیرد.

از اهداف دیگر این سیستم، تشخیص و پیشگیری از موارد خشونت خانگی با حیوانات است که آمار این جنایات متاسفانه نرخ رو به رشدی را از خود نشان می‌دهد.

منبع:   ibtimes.co.uk

 

راهکاری جدید درمهار سویه‌های مختلف  آنفلوانزای پرندگان

دانشمندان مولکولهای پپتید مصنوعی تولید کردند که قادر است طیف وسیعی از سویه‌های مختلف آنفلوانزای پرندگان را غیر‌فعال کند.

پپتیدها زنجیره‌های کوتاه اسید‌آمینه، همانند پروتئین هستند، اما دارای ساختاری کوچکتر و ساده‌تر می‌باشند. این مولکول‌ها طوری طراحی شده‌اند که می‌توانند به صورت دارو آنفلوانزا را مورد هدف قرار دهند.

محققان با این طراحی و گسترش این مولکولها، امیدوارند که سویه های مختلف آنفلوانزای پرندگان را هدف قرار داده تا بتوان در آینده نزدیک با همه‌گیری‌های جهانی مقابله نمود.

این پپتید ها بیشتر سویه های در گردش ویروس های گروه 1 آنفلوانزای نوع A را غیر فعال می‌کند. منجمله سویه   H5N1 که باعث ایجاد هزاران عفونت و مرگ و میر انسانی در آسیا شده است. این پپتید‌ها را می‌توان در آینده نزدیک به صورت قرص وارد بازار نمود.

این مطالعه همین هفته در مجله   Science منتشر شده است.

منبع: Poultry World

 

 

نظر شما
ادامه