کد خبر: ۳۶۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  رئیس مرکز مجازی پژوهشهای راهبردی دامپزشکی به مناسبت فرارسیدن 28 سپتامبر (6 مهر) – روز جهانی هاری – در پیامی خواستار توجه بیشتر سازمان دامپزشکی کشور به موضوع حیوانات خانگی و خروج سریع این سازمان و سایر تشکلهای رسمی از موضع انفعال در قبال سگ و گربه شد.

 

 

متن کامل این پیام بدین شرح است :

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

فرارسیدن روز جهانی هاری فرصت مغتنمی برای تقدیر و سپاس از تلاش دامپزشکان خدوم و سایر رده‎های دامپزشکی ارزشمند و تجلیل از مجاهدت‎های محققان ارجمند کشورمان در پیشگیری از بروز و شیوع بیماری هاری است.

عبارت "هاری" همواره با ترس عجین بوده و این ترس سبب تلاش روزافزون محققان و دامپزشکان بزرگ کشورمان نظیر جناب استاد دکتر فیاض و سایرین برای دستیابی به روش‎های مطمئن پیشگیری و نیل به سلامت شده است.

بدون شک اگر مجاهدت‎های مستمر دامپزشکان بخش دولتی و غیردولتی و محققان و اساتید بزرگ کشورمان نبود امروز این بیماری کشورمان را فرا می گرفت و نظیر همسایگان نزدیک‎مان به مشکلات صعب‎العلاجی دچار می‎شدیم.

هر چند هاری در ابعاد مختلفی قابل بررسی است و آن را نباید صرفاً منحصر به سگ و گربه نمود اما به دلیل بیشتر در معرض گزش بودن انسان از سوی سگ ، همگان هاری را هم ردیف با سگ می‎پندارند.

رعایت اصول پیشگیرانه برای صاحبان حیوانات و توجه جدی و ویژه به انجام واکسیناسیون علیه ویروس عامل بیماری هاری در مورد سگ و گربه‎های خانگی و در گله‎های حیوانات روستایی از جمله اموری است که ترس مذکور در سطور فوق را تقریباً به صفر نزدیک و خاطر انسان را از این بیماری به شدت مهلک آسوده می‎سازد.

در کنار تلاش دامپزشکان برای واکسیناسیون سگ‎ و گربه و سایر حیوانات در معرض ابتلا و زحمات محققان انستیتو پاستور در ایمن نمودن مردم در برابر ویروس عامل هاری، گاهی برخی مسئولین غیردامپزشک با بزرگنمایی غیرواقعی، این بیماری را به معضلی تبدیل نموده و آن را محملی برای ایجاد محدودیت در رسیدگی بهداشتی به سگ و گربه و برخی دیگر از حیوانات قرار می‎دهند.

مع‎الاسف در این مواقع سازمان دامپزشکی کشور بعنوان متولی اصلی و حاکمیتی حرفه دامپزشکی و سایر تشکلهای رسمی مرتبط آنچنان در موضع سکوت و انفعال قرار می‎گیرند که گویی رسیدگی به امور حیوانات خانگی از وظایف آنان نیست!

به بهانه این روز انتظار می‎رود سازمان دامپزشکی کشور ضمن اهتمام به ایجاد گروه یا دفتر ویژه "امور حیوانات خانگی" که متأسفانه فاقد آن است از موضع انفعال خارج و در این مواقع با هوشیاری از جایگاه منطق و علم چراغ راه و هدایتگر جامعه و مسئولان دیگر کشورمان باشد.

یکی دیگر از معضلات این سالها نحوه جمع‎آوری سگ‎های بدون صاحب توسط شهرداری‎ها در شهرهای مختلف کشورمان است که شلیک با سلاح گرم به سوی حیوان از تأسف‎بارترین روشهای این سالها بوده است.

علیرغم صدور دستورالعمل نحوه جمع‏آوری سگ‎های بدون صاحب توسط وزارت کشور و مشارکت نمایندگان متعدد از سازمان دامپزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت و سایر نهادهای مرتبط و الزام مجریان این طرح به زنده‏گیری و عدم استفاده از سلاح گرم متأسفانه این دستورالعمل بطور کامل اجرا نشده و روند پیشرفت آن از سرعت لازم برخوردار نبوده که امید است به سرعت مسئولین امر و بویژه شهرداری‎ها اهتمام ویژه‎ای به اجرای دستورالعمل مذکور گمارده و با تهیه سلاح بیهوش کننده و زنده‎گیری و تأمین فضای مورد نیاز برای نگهداری از سگ‏های بدون صاحب روند اجرای این دستورالعمل را بهبود بخشند.

در پایان ضمن دعوت همگان برای افزایش آگاهی درباره بیماری هاری به عموم هموطنان عزیزمان توصیه می‏کنم در صورت نگهداری از حیوانات بخصوص سگ و گربه با اصول پیشگیری از ابتلا به این بیماری مهلک آشنا شوند و واکسیناسیون حیوان را جدی بگیرند و از سازمان دامپزشکی کشور و سایر تشکلهای رسمی هم انتظار دارم در مواردی که مطالب غیرعلمی و غیرکارشناسی از سوی برخی در رسانه‏ها یا تریبون‏های رسمی درباره بیماری هاری و خطرات ناشی از آن مطرح می‏شود با موضعی منطقی و علمی نقش روشنگرانه خویش را ایفا نمایند.

 دکتر محمد لطفی‎زاده

رئیس مرکز مجازی پژوهشهای راهبردی دامپزشکی

89/7/6

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا ترابی
|
-
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۶
0
0
سلام آقای دکتر
واقعا باید از شما تشکر کرد که همیشه با نوشتن پیام های منطقی و در راستای حمایت از حیوانات منزلت دامپزشکی را بالا می برید! حقیقتا وجود افرادی چون شما در این رشته مایه مباهات است!
نظر شما
ادامه