کد خبر: ۳۵۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - کارشناس امور دام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه با وجود مصوبات هیات دولت در دور نخست، دوم و سوم سفر به استان در زمینه احداث کشتارگاه صنعتی در عمل اعتباری به این مصوبه تخصیص نیافته است، گفت: در حال حاضر هیچ کشتارگاه صنعتی در استان نداریم.

حمید بدوی عنوان کرد: پیشرفت مصوبات سفرهای هیات دولت به استان در این زمینه در حد اداری است و هنوز ردیف بودجه‌ای برای آن لحاظ نشده است.

وی با یادآوری اینکه اعتبار ملی احداث 2 کشتارگاه صنعتی اهواز و بهبهان مصوبه هیات دولت در سال 74 به علت عدم تامین زمین به سیستان و بلوچستان منتقل شد، افزود: احداث کشتارگاه مجددا در سال 78 مصوب شد اما در این مصوبه 49 درصد اعتبار مورد نیاز سهم دولت و 51 درصد هم سهم بخش خصوصی در نظر گرفته شد که بخش خصوصی به علت بالا بودن رقم اعتبار مایل به سرمایه‌گذاری نیست.

این کارشناس امور دام، توضیح داد: در حال حاضر 2 کشتارگاه صنعتی در حال احداث در استان وجود دارد که اعتبار مورد نیاز برای تکمیل کشتارگاه اهواز با حدود 10 درصد پیشرفت فیزیکی هشت میلیارد تومان و کشتارگاه بهبهان با حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی‌ چهار میلیارد تومان است و به دلیل محدودیت منابع اعتباری و عدم تامین اعتبار در مصوبات دور دوم و سوم سفر هیات دولت به استان کار احداث متوقف شده است.

بدوی با بیان اینکه قول دادند اعتبار مورد نیاز در 2 مرحله در سال‌های 89 و 90 در بودجه سالیانه استان منظور و تامین شود،تأکید کرد: برای تکمیل این کشتارگاه‌ها به اعتبارات دولتی نیاز است.

وی بیان کرد: هم اکنون 23 کشتارگاه سنتی در استان وجود دارد که به علت مسایل بهداشتی وافت لاشه، بیشتر دامداران استان ترجیح می‌دهند دام خود را به استان‌های همجوار منتقل کنند که در نتیجه گوشت دام هم دیگر به استان بر نمی‌گردد و در واقع این انتقال دام به استان‌های دیگر، انتقال اعتبار و خروج منابع از خوزستان است.

کارشناس امور دام جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه در شرایط کنونی حدود 50 درصد دام سبک استان خارج از کشتارگاه ذبح می‌شود، اظهار داشت: به علت شرایط سنتی کشتارگاه‌ها نظارت هم آنگونه که باید باشد نیست و در حال حاضر مشکل اصلی مسایل بهداشتی است زیرا 300 نوع بیماری مشترک دام و انسان وجود دارد که 40 نوع آن شایع است.

بدوی با بیان اینکه نیاز خوزستان به پنج کشتارگاه صنعتی است، تصریح کرد: با مطالعاتی که توسط شرکت پشتیبانی امور دام انجام شد به صورت منطقه‌ای نیاز به 5 کشتارگاه را در استان پیش‌بینی کردند که پیشرفت احداث کشتارگاه در سه منطقه دیگر در حد مطالعه است.

وی یادآور شد: ظرفیت کشتارگاه اهواز هزار و 600 دام سبک و 160 راس دام سنگین و کشتارگاه بهبهان هزار راس دام سبک و 150 راس دام سنگین در روز خواهد بود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بشری
|
-
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
در خصوص کشتارگاهها بهتر است مدیر کل محترم دامپزشکی خوزستان اظهار نظر کنند و بدون تردید ایشان مطالب قابل عرضه فراوانی دارند
نظر شما
ادامه