کد خبر: ۳۴۷۵

حکیم مهر - وزیر بهداشت با اشاره به افزایش موارد بروز و مرگ ناشی از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، گفت: علت افزایش تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کشور به دلیل قاچاق دام زنده است که باید مسئولان مربوطه برای کنترل این موضوع اقدامات لازم را انجام دهند.

 دکتر مرضیه وحید دستجردی در جمع خبرنگاران، افزایش موارد بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ناشی از قاچاق دام زنده به کشور عنوان کرد و گفت: این بیماری از ابتدای سال تاکنون 17 مورد مرگ به دنبال داشته است. این در حالی است که سال‌های گذشته تعداد موارد مرگ این بیماری کمتر گزارش شده است.

وی گفت: سل مقاوم به درمان، مالاریا، فلج اطفال و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو چهار بیماری هستند که تقریبا در کشور یا ریشه کن شده‌اند و یا در مرحله حذف قرار دارند.

وی با اشاره به ریشه کن شدن بیماری فلج اطفال در کشور گفت: در زمینه شیوع بیماری مالاریا در کشور نیز باید گفت که موارد بروز این بیماری طی سال گذشته در کشور به یک سوم کاهش یافت. اگر موارد جدید این بیماری از مرزهای کشور نداشته باشیم می‌توان تا سه سال آینده این بیماری را نیز در کشور ریشه کن کرد.

دستجردی تعداد موارد سل مقاوم به درمان را در کشور بسیار نادر عنوان کرد و افزود: موارد سل مقاوم به درمان از طریق مرزها به کشور وارد می‌شوند. اغلب این موارد نیز برای درمان به ایران می‌آیند؛ چرا که درمان سل مقاوم به درمان، هزینه‌ای بین 45 تا 120 میلیون تومان به دنبال دارد.

وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مرزهای کشور بویژه مرز پاکستان به منظور کنترل بیماری‌ها، ادامه داد: در مناطق مرزی به ویژه در زاهدان کلینیک‌هایی مستقر شده‌ و کاملا فعالند. کمپ‌های مرزی به صورت کامل موارد بیماری‌ها را کنترل می‌کنند. در زمینه انتقال بیماری‌های واگیر به کشور به ویژه از مناطق سیل‌زده پاکستان مشکلی نداشته‌ایم، اما باید مراقبت‌های جدی همچنان ادامه یابد.

وی با اشاره به تشکیل 9 کمپ از سوی ایران در مناطق سیل زده پاکستان، گفت: این کمپ‌ها به وسیله اتوبوس آمبولانس‌ها و دیگر تجهیزات لازم مدیریت می‌شوند و تمامی این 9 کمپ با یک بیمارستان صحرایی مرتبط خواهند شد. همچنین آمادگی برای ارسال کمک های بیشتر به پاکستان وجود دارد. در صورتی که در مناطق سیل‌زده به خون نیز نیاز داشته باشند برای ارسال آن مشکلی نداریم.

وزیر بهداشت در رابطه با تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز، گفت: تصویب تعرفه‌های پرستاری در میزان کارانه پرستاران نیز موثر خواهد بود. هرچند تعرفه خدمات پزشکی پایین و غیرواقعی است اما باید تعرفه خدمات پرستاری نیز هرچه سریعتر اجرایی شود. وزارت بهداشت با همکاری سازمان نظام پرستاری اقدامات لازم برای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را انجام داده که باید برای تصویب به شورای عالی بیمه ارسال شود. پس از تصویب نیز باید به مدت شش ماه در چند استان به صورت آزمایشی اجرا شود.

همچنین دکتر محجور، مدیر کنترل بیماری‌های واگیر دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، نیز در جمع خبرنگاران گفت: ایران در کنترل و مقابله با بیماری‌های مسری از تجربیات ارزنده‌ای برخوردار است. ما این تجربیات را به کشورهای دیگر انتقال می‌دهیم. در مجموع امیدواریم بتوانیم از این تجربیات در سایر مناطق هم استفاده کنیم.

نظر شما
ادامه