کد خبر: ۳۳۵۴
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر -  ماهنامه دام، کشت و صنعت در شماره 125 خود در مطلبی با عنوان "تعطیلی کشتارگاه 100 نفری به بهانه نداشتن ماشین لباسشویی" به قلم مرتضی بلوکی نوشت :

«پارس طیور» که یکی از قدیمی ترین کشتارگاه های مرغ تهران می باشد، چند سالی است که با مانع تراشی برخی متولیان مواجه شده است. ماموران و بازرسان سازمان های مختلف، در هر مراجعه با ایرادگیری های جزئی چرخه تولید مجموعه را کند می کنند! در صورتی که می توانند یک بار برای همیشه ضوابط و خواسته های خود را بیان کرده و به امور سرعت بخشند. این مجموعه که حدود صد نفر کارگر دارد غیر از اشتغال زایی مناسبی که ایجاد کرده است، بخش قابل توجهی از گوشت مرغ مصرفی تهران را تامین می نماید. 
«اجازه نمی دهیم اینجا را ببندید. اگر کشتارگاه بسته شود از کجا بیاوریم بخوریم!؟ شما به ما حقوق می دهید؟!
این سخنان کارگران اجتماع کننده مقابل در ورودی و محوطه کشتارگاه «پارس طیور» است. اواخر تیرماه جاری، چند نفر از سازمان دامپزشکی استان تهران برای پلمپ کشتارگاه عزم جزم کرده و راهی منطقه صنعتی شرق تهران شدند. جایی که کشتارگاه «پارس طیور» در آنجا واقع است. ماموران سازمان دامپزشکی که به دلایل واهی و قابل رفع، قصد پلمپ کشتارگاه را داشتند، وقتی با تجمع صد نفری کارگران مواجه شدند راهی جز بازگشت ندیدند! 
در این ارتباط مدیر کشتارگاه (پارس طیور) گفت: «وقتی آقای احمدی نژاد برای رشد اقتصادی و کاهش بیکاری در همه جا از کارآفرینی و تولید حمایت کرده و گفته که هیچ واحد تولیدی حتی با 10 نفر کارگر بسته نشود، چگونه است که همه به نحوی قصد تعطیلی این واحد را با بیش از صد نفر کارگر و کارمند دارند؟!»
به گفته مدیران کشتارگاه، هر روز یک سازمان برای مدیریت کشتارگاه مشکل آفرینی می کند، یک روز محیط زیست می گوید اشتباه کرده ایم و نباید به شما مجوز کشتارگاه در این مکان داده می شد، روز دیگر سازمان دامپزشکی می گوید که شما صنعتی نیستید! و بار دیگر اعلام می کنند کشتارگاه «پارس طیور» صنعتی و بهداشتی است! محیط زیست باز سنگ اندازی می کند تا اینکه شهرداری اعلام می کند که این منطقه صنعتی است. اما کشتارگاه قلعه حسن خان که در شهر واقع شده، بدون مزاحمت به کار خود ادامه می دهد. ما برای خروج از این مصائب حتی دو قطعه زمین دیگر در اطراف تهران معرفی کردیم اما حتی با آنها هم مخالفت شد. 
وی ادامه داد: ارگان های مختلف و بهترین فروشگاه ها و رستوران های زنجیره ای مشتری ما هستند که این نشانگر کیفیت ماست. پارس طیور اولین کشتارگاهی بود که قطعات گوشت مرغ را به صورت بندی را روانه فروشگاه های زنجیره ای کرد. همانطور که مستحضرید فروشگاه های بزرگ بدون بررسی های لازم با هیچ واحد تولیدی قرارداد امضا نمی کنند و از طرف دیگر در شرایط فعلی و با توجه به قیمت مرغ، اگر حجم تولید روزانه پارس طیور با تعطیلی کشتارگاه از بازار حذف گردد، این کاهش چگونه جبران می شود؟ 
وی افزود: سازمان دامپزشکی به ما دامپزشک معرفی کرده و ما هم پذیرفته ایم، که تمام مراحل، زیر نظر آنها انجام شود آیا دامپزشکی نظر دامپزشک خود را هم قبول ندارد!؟ طبق چه اصلی مامور سازمان می گوید چون امروز، بیست و دوم ماه است باید بیست و دو ایراد بگیرم!!
وی در حالیکه به نظر می رسید بغض گلویش را فشار می دهد، ادامه داد: از زمانی که مرغ کیلویی 5/3 ریال بود تا الان که کیلویی 3500 تومان شده است، مشغول این کار بوده ام، اما هیچ گاه به اندازه امسال دچار مشکل نشده ام! شاید این کشتارگاه معایب جزئی داشته باشد، ولی همه آنها در عرض دو یا سه روز قابل رفع است؛ به طور مثال درگذشته کشتارگاه مشکلاتی اعم از فاضلاب و پساب و غیره داشت که با صرف هزینه ای بالغ بر صد میلیون تومان به رفع آنها اقدام نمودیم آیا صرف، نداشتن ماشین لباسشویی دلیل موجهی برای بیکار کردن صد کارگر محسوب می شود؟!
ما در برابر تمام معضلات با زحمت و کار شبانه روزی مقاومت می کنیم و با زیرسازی های نامناسب دولت می سازیم اما هر ارگان این حق را می یابد که با کوچک ترین مشکل ما را تهدید کند. طبق توافق دولت (وزارت نیرو)، قرار شده تا برق واحدهای صنایع غذایی تاحد امکان قطع نشود، اما همین اواخر که برای پلمپ آمده بودند 3 بار برق کشتارگاه قطع شد! خسارات وارده از قطعی برق را چه کسی جبران خواهد کرد!؟ خود ارگان های مربوطه این مکان را به ما فروختند و اجازه تاسیس دادند، اما حالا به قول خود عمل نمی کنند. آیا آنها زیان ما را جبران می نمایند؟ دست کم تکلیف ما را روشن کنند. 
رئیس جمهور در سفرهای استانی، مشکلات مردم را در محروم ترین نقاط رفع کرده است اما در شرق پایتخت ما با انواع موانع روبرو هستیم. کاش رئیس جمهور یک سفر هم به شرق تهران می آمد و از نزدیک درد دل های ما را می شنید. 
پس از سخنان مدیریت کشتارگاه، کارگران معترض با بیان اینکه 3 ماه است حقوق نگرفته اند، خواستار کمک دولت جهت رفع مشکلات کشتارگاه شدند، تا هر چند ماه یک بار، استرس ناشی از تعطیلی «پارس طیور» و بیکاری بر آنها وارد نشود. 
در همین ارتباط دامپزشک کشتارگاه در جمع حاضران معترض گفت: سلامت تولید «پارس طیور» متضمن سلامت جامعه ایست که خود در آن زندگی می کنیم، پس برای ما این موضوع بسیار مهم است. خوشبختانه مدیریت هم همکاری لازم را داشته و هیچ گاه اهمال کاری نکرده اند. به طور کلی کشتارگاه مشکل خاصی ندارد و موارد جزئی مانند لباسشویی غیرقابل رفع نیستند. به غیر از نداشتن ماشین لباسشویی، ایرادات دیگری که به کارخانه وارد شده مربوط به یک کاشی می شود که در اثر اصابت ماشین با دیوار بیرونی دستشویی افتاده است. ایراد دیگر به سبدهای حمل مرغ تازه ی کارخانه است که آن هم متعلق به خریداران است نه ما! البته موارد دیگر هم هست که مشابه موارد مذکور هستند. علاوه بر این، همین دوستان بازرس و سازمان های ذی ربط قبلا به این واحد تولیدی مجوز داده اند که این بیانگر رعایت استانداردهای لازم بوده است. اگر با گذشت زمان شرایط و ضوابط جدیدی اضافه شده باید با ارجاع آنها به مدیریت، زمان کافی برای رفع و رجوع دستورالعمل ها را هم در نظر بگیرند. بدین ترتیب بدون اصطکاک بخش خصوصی و دولتی امور روال طبیعی خود را طی خواهند کرد. 
قابل ذکر است که مدیر کشتارگاه در اشاره به این مطلب که فهرست ایراداتی که ماموران سازمان دامپزشکی به کشتارگاه وارد ساخته اند، همگی حتی المقدور رفع شده است گفت: با توجه به پتانسیل و موقعیت خوب کشتارگاه، در صورت کمک دولت می توان با گسترش پارس طیور برای تعداد بیشتری کارآفرینی کرد. همچنین توسعه کشتارگاه و افزایش تولید ناشی از آن در تنظیم بازار مرغ بسیار موثر است. من ادعا نمی کنم که کشتارگاه ما 100 درصد صنعتی است اما سعی کردیم مشکلات مطرح شده از سوی ارگان ها و موسسات ذی ربط را برطرف کنیم. آیا درست است به دلیل ایرادات جزئی و ایراداتی غرض ورزانه صد نفر کارگر و پرسنل بیکار شوند؟ تاکید می کنم پارس طیور نیمه صنعتی است نه یک کشتار کاملا صنعتی اما در چارچوب موازین شرعی و بهداشتی مشغول به کار است.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر رحمان میرزایی
|
-
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۶
0
0
با سلام و احترام
تعطیلی کشتارگاه سنتی پارس طیور به جهت مشکلات عدیده بهداشتی و زیست محیطی و نیز واقع شدن در داخل بافت شهری و مسکونی شهر تهران میباشد که علاوه بر منطبق نبودن با ضوابط و دستورالعملهای بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور و ضوابط نظام دامداری دارای مشکلات زیست محیطی طبق اعلام اداره محیط زیست شهرستان تهران میباشد.
م م
|
-
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۱
0
0
باسلام.
من يك كارشناس بهداشت محيط هستم و معمولا گزارشهاي مرتبط با مسايل زيست محيطي را پيگيري مي كنم. اگر قرار باشد كه تنها به صرف امكان بيكاري تعدادي كارگر دارندگان كارگاهها و صنايع از مسئوليتي كه در قبال سلامت شهروندان ساكن در منطقه دارند شانه خالي كنند وخود را متعهد به انجام تغييرات پرهزينه ندانند، شرايطي مشابه با آنچه كه الان شاهد آن هستيم هرگز بهبود نخواهد يافت.
نظر شما
ادامه