کد خبر: ۳۲۹۶۳
 

مدیرکل دامپزشکی استان همدان از عدم تخصیص اعتبار برای اجرای طرح پیشگیری از تب مالت خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از، «دکتر محمودرضا رسولی» از تدوین طرح جامع پیشگیری از بیماری تب مالت خبر داد و تصریح کرد: با وجود اینکه از تدوین این طرح 3 سال می‌گذرد اما متأسفانه برای عملیاتی شدن این طرح تأمین اعتبار صورت نمی‌گیرد که در صورت عملیاتی شدن این طرح، شیوع بیماری تب مالت 50 درصد کاهش می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه دامپزشکی به عنوان متولی تأمین بهداشت جامعه از اعتبارات طرح تحول نظام سلامت بی‌بهره است، خاطرنشان کرد: متأسفانه تنگناهای مالی موجب توجه کمتر به بیماری تب مالت شده است، در حالیکه کنترل این بیماری همکاری بین‌بخشی و منطقه‌ای را می‌طلبد.

رسولی با تأکید بر اینکه در کنترل این بیماری رو به پیشرفت هستیم، افزود: طی ماه گذشته نتایج حاصل از نمونه‌گیری 16 هزار مورد در گاوداری‌های صنعتی فقط یک مورد بیماری تب مالت گزارش شد که به سرعت به کشتارگاه اعزام شده است.

وی از واکسیناسیون 6 میلیون نوبت سر دام در سالجاری خبر داد و تصریح کرد: امسال 506 هزار رأس دام سبک و 53 هزار رأس دام سنگین نسبت به بیماری بروسلوز در واکسینه شده‌اند.

وی با بیان اینکه کنترل این بیماری همکاری استان‌های هم‌جوار را می‌طلبد، ادامه داد: طی ماه آینده تقریبا 100 هزار واکسن بروسلوز به دام‌های عشایر تزریق خواهد شد.

رسولی با اشاره به اینکه طی سالجاری 130 درصد نسبت به پیش‌بینی‌های انجام شده واکسیناسیون دام سبک انجام شده، تصریح کرد: بر اساس نتایج ارائه شده به این اداره‌کل، 92.8 درصد از این واکسیناسیون موثر واقع شده است البته این واکسیناسیون موجب کاهش بیماری تب‌مالت در سال‌های آینده خواهد شد.

وی علائم شیوع این بیماری در میان دام‌ها را همچون سقط جنین، بی‌اشتهایی و کاهش تولید شیر دانست و گفت: تب مالت موجب مرگ‌ومیر در دام نمی‌شود بلکه میکروب از طریق ترشحات و مدفوع دام به سایر دام‌ها سرایت می‌کند.

رسولی درباره شیوع بیماری تب مالت در نیروی انسانی این اداره گفت: براساس گزارشات دانشگاه علوم پزشکی استان، در سال 93 بروز این بیماری 91 مورد در 100 هزار نیروی انسانی بوده در حالیکه در سال 94، به 65 مورد در 100 هزار نیروی انسانی کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه برای پیشگیری از بروز این بیماری در جمعیت انسانی آموزش بهترین رویکرد است، افزود: به اندازه‌ای که بتوانیم در جمعیت دامی بروز این بیماری را کاهش دهیم، در جمعیت انسانی نیز کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه تب مالت در انسان با علائمی همچون تب، بی‌اشتهایی، سردرد و کمردرد همراه است، عنوان کرد: بیماری تب مالت به عنوان بیماری هزار چهره است به طوریکه وقتی این بیماری در انسان بروز می‌کند، اغلب اندام‌های بدن درگیر می‌شود.

رسولی با بیان اینکه درمان این بیماری در انسان بسیار دشوار بوده و میکروب همواره در داخل سلول‌ها باقی می‌ماند و با ضعف دوباره شدت می‌گیرد، تصریح کرد: مصرف فرآورده‌های دامی دام‌های بیمار در صورتی‌که به اندازه کافی جوشانده نشوند، منجر به انتقال آن به انسان می‌شود.

وی در پایان به دامداران توصیه کرد: نهایت همکاری را با اکیپ‌های واکسیناسیون داشته و در صورت بروز علائم بیماری در دام مراتب را به دامپزشکی استان اعلام کنند و جنین‌های سقط شده را از محل دور کرده و محل را ضدعفونی کنند و همواره فرآورده‌های لبنی را به خوبی جوشانده سپس استفاده کنند.
 
 
نظر شما
ادامه