کد خبر: ۳۲۴۲۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

پایگاه اطلاع رسانی آناج نوشت:

یک کارشناس تربیتی گفت: تربیت کودکان بزرگترین و دشوارترین مسئولیت است که نباید آن را به افرادی چون فارغ التحصیلان دامپزشکی و زبان انگلیسی واگذار کرد.

 «اعظم یارمحمدی» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی آناج با اشاره به مهدکودک ها به عنوان نهاد تربیتی مهم در سیستم آموزشی جوامع اظهار داشت: آموزش های پیش دبستانی  امر مهمی است که در سراسر جهان مورد پژوهش و مطالعه دانشمندان قرار گرفته و قریب به اتفاق آنان نسبت به حساسیت بالای این دوره از تعلیم و تربیت اذعان کرده اند چرا که هم به لحاظ علمی و هم طبق رویکرد دینی، معنقدیم شخصیت کودکان در این دوره یعنی دو تا هفت سالگی، شکل می گیرد.

وی تاکید کرد: اما این بسیار جای تاسف دارد که در کشوری مثل ایران که انتظار می رود به دلیل داشتن مبانی تربیتی غنی، حساسیت نسبت به این امر بیشتر از جاهای دیگر باشد، مهدکودک ها به حال خود رها شده اند.

این کارشناس تربیتی نبود برنامه ی درسی کارشناسی شده برای کودکان دوره پیش دبستانی را از نواقص اساسی نظام آموزشی ایران دانست و ادامه داد: در ظاهر آموزش و پرورش و بهزیستی متولی امور مهدکودک ها هستند اما در اصل آنها صادرکننده مجوزند و به جرات می توان گفت برنامه هایی هم که تدوین می کنند غیرکارشناسانه هستند و هیچ تطابقی با اصول تربیتی ندارند.

وی افزود: چه از نظر دینی و چه از نظر تخصصی هیچ اصلی بر آموزش کتابهای  زبان انگلیسی، ریاضیات، کامپیوتر و امثال آن صحه نمی گذارد چرا که از نظر روان شناسی توانایی های شناختی کودکان در این دوره به سطحی نرسیده است که بتواند چنین مطالبی را بیاموزد و بنابراین در برنامه قرار دادن این مواد به مصابه ی تحمیلی آزار دهنده برای کودکان است.

یارمحمدی ادامه داد: عمده ترین روش آموزشی برای کودکان در این سنین بازی های هدفمند است نه انتقال معلومات توسط معلم آن هم در کلاس های تنگ و تاریک! کودکان باید فرصت جنب و جوش داشته باشند تا بتوانند محیط را تجربه کرده و در ارتباط مستقیم با محیط یاد بگیرند در حالی که هیچ یک از این شرایط و امکانات در مهدکودک های ما فراهم نیست.

وی تاکید کرد: سلامت فکری و روانی کودکان ایرانی در مهدکودک ها به خطر می افتد و راهکار اصلاح آن به غیر از برنامه ریزی های کارشناسانه و متخصصانه ممکن نیست.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: در رشته ی ما هر نوع برنامه ریزی و طراحی آموزشی باید با نیازسنجی آغاز بشود اما متولیان مهدکودک ها کدام نیازسنجی واقعی را بر روی کودکان انجام داده یا به بررسی علایق کودکان پرداخته اند؟!

وی ادامه داد: از جمله مهمترین ضعف های مهدکودک های ما مربی گری افراد غیر متخصص و ناآشنا به امور تربیتی کودکان است که عمدتاً نه تحصیلات مرتبط دارند و نه صلاحیت هایشان احراز شده است که اگر غیر این بود هرگز فارغ التحصیل رشته دامپزشکی، مکانیک یا زبان انگلیسی نباید در این مسئولیت قرار می گرفت.

یارمحمدی با اشاره به آثار سوء مهدکودک ها بر روان کودکان، توضیح داد: بر اساس تعلیم و تربیت اسلامی بهتر است کودک حداقل دو سال اول زندگی خود را نزد مادر بگذراند چرا که جدایی مادر از فرزند منجر به بروز بحران های عاطفی در کودکان می شود که جبران این بحران بسیار دشوارتر است.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
Petmehdivet
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
0
1
باشه میگم ............. بیاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
0
0
گل می روید به باغ
گل می روید....
در دشت و چمن سپیده میروید
نظر شما
ادامه