کد خبر: ۳۱۱۰

حکیم مهر -  یک اکولوژیست از فرسایش خاک و بر هم خوردن چرخه زیستی حیات وحش در دنیا به دلیل انقراض گربه سانان و سگ سانان خبر داد. 
 اسماعیل کهرم ضمن بیان این مطلب افزود: علاوه بر انقراض شیر و ببر که دو گربه سان بزرگ جثه ایران بودند، گربه سانان کوچک جثه و سگ سانان بسیاری نیز در دهه های اخیر از بین رفته اند که چرخه زیستی حیات وحش را بر هم زده است.
وی در این مورد توضیح داد: گربه سانان و سگ سانان در راس هرم زیستی قرار دارند که با خوردن حیوانات کوچکتر نمی گذارند تعدادشان زیاد شود و در واقع تعداد انواع و اقسام گونه ها را کنترل می کنند اما با از بین رفتن آن ها تعداد گونه های دیگر زیاد شده و مشکلات زیستی نیز از پس هم می آید.
این اکولوژیست اظهار داشت: برای مثال قلمرو یک پلنگ 150 کیلومتر مربع است که در این گستره سمداران و پستانداران علفخوار بزرگ را می خورد اما اگر گربه سان و سگ سانی نباشد که این وظیفه را انجام دهد خاک به خطر می افتد.

وی تصریح کرد: با زیاد شدن علفخواران، آن ها علف ها را می خورند و با حذف علف از روی خاک، خاک عریان شده و دچار فرسایش  می شود به این معنی که با هر باران و برف ذوب شده ای که روی آن جاری شود یا حتی باد و طوفان خاک دچار فرسایش می شود.
کهرم ادامه داد: در نهایت نیز خود این گونه ها از بین می روند زیرا شیر، ببر، پلنگ و یوزپلنگ به اندازه نیاز و خوراک روزانه گونه های زیرین خود را شکار می کنند اما وقتی آن ها از بین بروند و تعداد گونه های زیرین شان زیاد شود، انسان ها دست به شکار آن ها می زنند و ظرف مدت کوتاهی نسل آن گونه ها نیز منقرض می شود.

وی بیان کرد: برای مثال وقتی در جنگل های شمال ببر از بین رفت تعداد مارال ها و شوکاها افزایش یافت و آن گاه شکارچیان به جان آن ها افتاده و شکارهای عظیم شوکا و مارال اتفاق افتاد.
این اکولوژیست با بیان اینکه گربه سانان بزرگ جثه جمعیت سگ سانان رانیز تنظیم می کنند، ادامه داد: با از بین رفتن آن ها، تعداد گرگ ها که جزء سگ سانان هستند نیز افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه بر هم خوردن طبیعت زیستی حیات وحش فقط در ایران رخ نداده است، تصریح کرد: این اتفاق در همه جهان رخ داده است، همانطور که در کشور افغانستان به دلیل اینکه روباه ها مرغ ها را می خوردند آن ها را از بین بردند و در نتیجه موش و مارمولک و جونده ها افزایش یافتند تا جایی که افغانستان از ایران تقاضای روباه کرد.

کهرم با بیان اینکه محیط زیست طبیعی را از دست داده ایم، گفت: باید مداخلات انسانی را از بین برد زیرا دست بردن به هر قسمتی از چرخه زیستی آن را به هم زده و طبیعت را با مشکل مواجه می کند.

وی افزود: به ویژه از بین رفتن گربه سانان بدترین تاثیر را روی این چرخه گذاشته زیرا آن ها در راس هرم هستند و از بین رفتن آن ها تا پایین ترین طبقات چرخه اثرگذار است.

نظر شما
ادامه