کد خبر: ۳۰۶۹۷
 

دبیرکل توسعه بازار سازمان شیلات ایران گفت: شناسنامه‌دار کردن ماهی قزل‌آلا در مراحل پایانی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «عیسی گلشاهی» دبیرکل توسعه بازار سازمان شیلات ایران گفت: در صورتی که آبزیان با شناسنامه به بازار مصرف عرضه شود، امکان پایش و کنترل این آبزیان قبل و بعد از عرضه فراهم می شود و از شیوع بیماری‌های آبزیان جلوگیری به عمل می‌آید؛ همچنین از مراحل اولیه تولید محصول قزل آلا یعنی تخم چشم‌زده، بچه ماهی و سپس مزارع پرورشی کد شناسایی وجود دارد.

وی در ادامه گفت: شناسنامه‌دار کردن ماهی قزل‌آلا در مراحل پایانی است و در مساعدت سازمان دامپزشکی صادرات این محصول تسهیل خواهد شد.

گلشاهی افزود: صادرات آبزیان به کشورهای آسیای جنوب شرقی در مرحله جذب سرمایه‌گذار است؛ همچنین صادرات قزل‌آلای به روسیه در حال رونق است، صادرات حداقل یک‌هزار و500 تن ماهی قزل آلا به روسیه قطعی شده است.

او در ادامه گفت: تولید محصولات فرآوری‌شده با تاکید بر منابع داخلی، ورود آبزیان فیله‌شده که پسند مردم است همچون ماهی سیباس، افزایش مصرف آبزیان به 10.5 کیلوگرم به‌عنوان غذای سلامتی برای گروه‌های ویژه سنی از برنامه های سال جاری است.

دبیرکل توسعه بازار سازمان شیلات ایران در پایان تاکید کرد که 10 درصد میزان صادرات بخش کشاورزی مربوط به بخش شیلات است؛ بنابراین افزایش صادرات آبزیان اثر مستقیمی در مثبت شدن تراز تجاری بخش کشاورزی دارد.

گفتنی است که در سال گذشته 12 هزار و 430 تن میگو صادر شد که پنج‌هزار تن آن تنها به کشور چین صادر شده است، در حالی که از سوی این کشور تقاضا تا سه برابر نیز وجود داشت؛ همچنین در 21 هزار و 500تن ماهی یال‌اسبی صادر شد که در مقایسه با 10ماهه سال 1393 از رشد 55 درصدی برخوردار شد، در حالی که در سال 1393میزان صادرات این آبزی 13هزار و 800 تن بود وصادرات کپورماهیان نیز از رشد 13 درصدی برخوردار بود به‌گونه‌ای که از 16هزار و 500تن به 18هزار و 800تن رسید.

همچنین در سال گذشته در مجموع 82 هزارتن انواع آبزیان صادر شده است.
 
 
نظر شما
ادامه