کد خبر: ۳۰۵۶۴
خبرگزاری فارس: پیشگیری از بیماری‌های مشترک نیازمند کنترل و مبارزه در جمعیت دامی است
 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: جلوگیری از بروز بیماری های مشترک در جمعیت انسانی، منوط به کنترل و مبارزه با آن ها در جمعیت دامی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان، «دکتر خوبیار مشایخی» ضمن تبریک و گرامیداشت سوم جولای (13 تیر)، روز جهانی بیماری های مشترک بین انسان و دام اظهار داشت: زئونوزها یا بیماری های مشترک بین انسان و دام محل تلاقی و پل بین حرفه دامپزشکی و پزشکی می باشد.

وی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت به عنوان دو نهاد نظارتی در جهت ارتقاء سلامت جامعه گام بر می دارند گفت: از این رو ارتباط و تبادل دانش واطلاعات و بهره گیری از تجربیات یکدیگر، این دو نهاد می تواند گامی موثر در راستای پیشگیری، کنترل و مبارزه با این بیماری ها و بهبود بهداشت عمومی باشد.

وی افزود: واکسیناسیون فراگیر و منسجم، شناسایی و پوشش کامل کانون های بیماری و آگاهی بخشی آحاد مردم از طریق برگزاری کلاس های آموزشی و بهره گیری از رسانه های ارتباط جمعی می تواند به کنترل و مهار آن ها کمک کند.

معاون سلامت دامپزشکی جنوب کرمان با اشاره به اینکه منطقه جنوب کرمان به دلیل نزدیکی به مرزهای شرقی کشور، به عنوان یکی از شاهراه های قاچاق دام به شمار می رود، عنوان کرد: دامپزشکی جنوب کرمان با کنترل شدید تردد دام و ارتباطات تنگاتنگ با مراکز بهداشت، با اقداماتی از قبیل بازدید های مشترک بهداشتی از مراکز عرضه مواد غذایی و دامی، سم پاشی وسیع موارد مشکوک و مثبت گزارش شده تب کریمه گنگو انسانی از سوی مراکز بهداشت، سعی در کنترل بیماری ها و بهبود شرایط بهداشتی جامعه دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد:جلوگیری از بروز این بیماری ها در جمعیت انسانی منوط به کنترل و مبارزه با آن ها در جمعیت دامی با اقداماتی از قبیل واکسیناسیون و رعایت اصول امنیتی زیستی (اقدامات قرنطینه ای، معدوم سازی بهداشتی لاشه ها و...) می باشد.
 
 
نظر شما
ادامه