کد خبر: ۳۰۱۹۲
 

«خبرگزاری افغان ایرکا» نوشت:

شماری از شهروندان کابل از مصرف گوشت مرغ یخ زده که فروشندگان آن را در فضای آزاد عرضه می دارند، شکایت دارند.

با آنكه داكتران گوشت مرغ تازه را نسبت به گوشت های دیگر حیوانی برای صحت مفید می دانند، اما گوشت مرغ یخ زده را که از خارج وارد می گردد و یک مدتی از آن سپری و مکروبی می شود، برای صحت مضر می خوانند. برخی کسانی که از این نوع گوشت مصرف کرده اند، می گویند که اطفالشان دچار مریضی شده اند.

«علی احمد» 35 ساله باشنده قلعه موسی شهر کابل به آژانس خبری روز گفت: یک هفته پیش دخترم بخاطر خوردن گوشت مرغ شدیداً مریض شد و سه روز در شفاخانه بستر بود.

وی افزود که دخترش دچار تسمم غذایی شده، استفراغ می نمود و از تکلیف معده شکایت می کرد و اگر وی را به شفاخانه انتقال نمی دادند، امکان داشت که تلف شود.

نامبرده می گوید که سایر اعضای خانواده نیز از همین گوشت مصرف کرده بودند، اما تسمم شان آنقدر جدی نبود.

علی احمد که پیشه کفش دوزی دارد، با بیان اینکه گوشت مرغ به تناسب گوشت گاو و گوسفند ارزان تر است، اغلب مردم کم درآمد از گوشت مرغ استفاده می نمایند، اما از این بی خبرند که از همچو گوشت ها وقت زیاد می گذرد و مکروبی می شود و در فرجام، مریضی را به بار می آورد.

فروشندگان می گویند که مشتریان گوشت مرغ به تناسب گوشت گاو زیادترند. «خلیفه سیدعمر» قصاب گولایی خواجه بغرای خیر خانه مینه که بر علاوه عرضه گوشت گاو، کارتن های گوشت مرغ را در فضای آزاد در مقابل دوکانش روی هم گذاشته، می گوید که گوشت مرغ به تناسب دیگر گوشت ها بازار خوب دارد.

به گفته وی در حال حاضر قیمت یک کیلو گوشت مرغ 100 تا 120 افغانی و گوشت گاو 180 تا 200 افغانی است.

این قصاب می گوید: مردم بیچاره استند صد روپه یک کیلو گوشت میخورن، سرمایه دارا خو ای گوشته نمی خورن.

او در پاسخ به اینکه کارتن های مملو از گوشت مرغ را در این موسمی که شدت گرمی هوا افزایش یافته زیر شعاع آفتاب گذاشته؟ گفت: این همه کارتن های گوشت مرغ که تخمین به یکصد کیلو می رسید، در یک روز تمام می شود.

خلیفه عمر علاوه می کند که اگر احیاناً مقداری از گوشت مرغ بفروش نرسد، آنرا همراه با گوشت گاو در دوکانش که فاقد هوا کش و فریزر است، می گذارد.

«محمد تواب» 26 ساله که در جوار سرک آسمایی وات شهرکابل دوکان مرغ فروشی دارد، گفت که روزانه حداقل سه کارتن 15 کیلویی گوشت مرغ را می فروشد.

این قصاب جوان که تنها در سقف دوکانش یک باد پکه می چرخد و کارتن های خالی گوشت مرغ به چهار دور دوکان بالای هم چیده، اما در کنار دروازه متصل به پیاده رو دوکانش، دو کارتن مرغ را در زیر شعاع آفتاب گذاشته بود.

او می گوید بخاطری که خریداران را جلب نموده باشد، بی توجه به اینکه شعاع آفتاب چقدر بر گوشت های مرغ منجمد اثرات ناگوار دارد و هوای آلوده به چه پیمانه این مواد خام خوراکی را آغشته به میکروب می سازد، اذعان داشت: اگه ما گوشت مرغه در یخچال بگذاریم، قیمتش از گوشت گاو بالا میره.

به باور وی در صورت استفاده از یخچال فریزر، مصارف برق دوکانش که شامل برق تجارتی می شود، گزاف بوده و با محاسبه کرایه دوکان عوایدی که بدست می آورد تکافو نمی کند.

اما داکتران توصیه می کنند که شهروندان نباید از گوشت های یخ زده ای که در بیرون از دوکان ها عرضه می شود استفاده نمایند.

«داکتر امان الدین حسینی» رئیس بخش صحت محیطی وزارت صحت عامه می گوید که گوشت مرغ منجمد باید در یخچال ها نگهداری شود، زیرا با شدت گرمی هوا در حالی که فیصدی بیشتر هوای شهر کابل مملو از میکروب می باشد، این نوع گوشت ها را آلوده به میکروب می سازد.

وی علاوه می کند که نه تنها گوشت مرغ، بلکه قصابی ها نیز بایستی از یخچال فریزر استفاده نموده چراکه گذاشتن گوشت در فضای آزاد به ویژه در این موسم، آلوده به میکروب شده و سبب سرایت امراض معده می گردد.

رئیس بخش صحت محیطی وزارت صحت عامه گفت که امکان ملوث شدن گوشت تازه با گازات مضره پخش شده در هوا که ناشی از سوختاندن پلاستیک و تایر موتر در حمام ها و داش های خشت پزی و دود تیل های بی کیفیت عراده جات بوده، امراض سرطانی، سقط جنین، تشدید امراض شکر را به دنبال دارد.

«داکتر مختار موظف» در شفاخانه مرکزی شهر کابل با تایید گفته های رئیس بخش صحت محیطی وزارت صحت عامه به این نظر است که عرضه گوشت در فضای آزاد سبب می شود تا مگس که حامل مکروب است، این نوع گوشت ها را آلوده بسازند.

وی به گونه مثال از گوشت گاو که اغلب مردم به عنوان گوشت کوفته استفاده می نمایند، یادآوری نموده گفت که بدون آنکه گوشت را شسته باشند در قصابی ها (ماشین) کوفته نموده، مصرف می نمایند.

به باور داکتر مختار، مصرف این نوع گوشت ها که مطمینا ملوث با مکروب بوده، سبب بروز امراض معده می گردد.

وی افزود: اکثر مردم به دلیل فقر اقتصادی ناگزیر از این گوشت ها که با قیمت ارزان تر به فروش می رسد، استفاده می نمایند، اما هوشدار می دهد مصرف کنندگان باید بدانند که منشاء اکثر بیماریها، گوشت های یخ زده می باشد و موجب مسمومیت ها نیز می گردد.

در همین حال «مجیدالله قرار» سخنگوی وزارت زراعت و مالداری به این نظر است که ایجاد یک نظام وسیع برای کنترول کیفیت گوشت ها در گمرکات و کشتارگاه ها نیز ضروری می باشد.

وی نبود و کمبود لابراتوارها و محدودیت های کاری را از مشکلاتی خواند که فرا راه آن وزارت بوده و خواستار همکاری همه جانبه ارگان های مسوول در این راستا شد.

با این حال «داکتر نورالرحمن» رئیس قرنطین امراض حیوانی ریاست صحت حیوانی وزارت زراعت و مالداری در صحبتی با آژانس خبری روز گفت که مرغ های یخ زده باید در دمای منفی 4 درجه نگهداری گردد.

داکتر نورالرحمن با بیان این مطلب تا زمانی که گوشت مرغ بوی نگیرد، امراضی را به دنبال ندارد، افزود: از اینکه اکثر این مرغ ها در یخچال ها نگهداری نمی شوند، تا حدی کیفیت غذایی خود را از دست می دهند.

وی عرضه گوشت مرغ را در فضای آزاد از نظر صحی غیر قابل قبول خوانده، علاوه کرد که این نوع گوشت ها به خاطر سرایت مکروب باید در یخچال نگهداری شود.

به گفته موصوف، گوشت مرغ از امریکا، برازیل، کانادا و هند به کشور وارد می گردد و حداقل یک تا یک و نیم ماه را در بر می گیرد که به شهر کابل انتقال می یابد.

اما «حاجی محمد افضل» رییس شرکت همنوا یکی از وارد کنندگان گوشت مرغ می گوید که تنها این شرکت در هفته 5 کانتینر برابر با 125 تن گوشت مرغ را از امریکا و برازیل وارد می نماید.

این تاجر وارد کننده گوشت، علاوه کرد که انتقال گوشت مرغ از منبع تا کابل دو ماه را در بر می گیرد و تا هشت ماه در حالیکه در یخچال نگهداری شود، قابل استفاده می باشد.
 
 
نظر شما
ادامه