کد خبر: ۲۸۹۶۳
 
 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بروجرد گفت: واکسیناسیون تنها راهکار پیشگیری از بیماری تب مالت (بروسلوز) نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر محمدرضا جباری» ظهر امروز در جلسه بیماری های مشترک بین انسان و دام این شهرستان اظهار کرد: فاکتورهای زیادی در بروز بیماری تب مالت دخیل هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

وی خاطر نشان کرد: عبور حداقل دو مرحله ای عبور دام‌های استان همدان از شهر بروجرد در طول سال به شیوع بیماری های دامی در این شهرستان دامن می زند.

رئیس شبکه دامپزشکی بروجرد ادامه داد: همچنین با وجود محل های خرید و فروش دام و استقبال زیاد مردم شاهد بازار گرم این صنعت در منطقه هستیم.

جباری افزود: در مواردی نیز دیده شده است که برای درمان لاغری استفاده از شیر محلی و مواد لبنی سنتی پیشنهاد می‏‌شود.

وی ادامه داد: گرایش افراد به استفاده از شیر و ماست و پنیر محلی با توجه به ناآگاه بودن افراد از نوع استفاده از این مواد خطرساز است.

رئیس شبکه دامپزشکی بروجرد نگهداری دام در داخل شهر و در نزدیکی محل زندگی افراد را معضل بزرگ دیگری در افزایش بیماری های دامی در این شهرستان دانست.

جباری عنوان کرد: خرید و فروش دام، جابه‌جایی و نگهداری آنها و وجود فضولات دام‌ها در محوطه محل زندگی مسائلی است که با واکسیناسیون برطرف نمی‌شود.

وی با اشاره به محدود بودن دامداری‌های صنعتی در شهرستان بروجرد عنوان کرد: بیش از 90 درصد دامداری ها از لحاظ شست و شو و بهداشت مورد تایید نبوده و وضعیتی غیر بهداشتی دارند.

.رئیس شبکه دامپزشکی بروجرد سهم پوشش واکسیناسیون را در پیشگیری از بیماری تب مالت 70 درصدی خواند و گفت: آموزش ها تنها 5 درصد در پیشگیری از ابتلا به این بیماری تاثیرگذار است.

جباری تاکید کرد: همچنین به دلیل پراکندگی دام  در شهرستان بروجرد امکان واکسیناسیون همه آنها وجود ندارد.

وی یادآور شد: البته در سال جاری کار واکسیناسیون قریب به 44 هزار راس دام زیر یک سال انجام شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی بروجرد تصریح کرد: بر اساس شرایط موجود پوشش واکسیناسیون تنها راهکار برای مقابله با بیماری تب مالت است که البته به تنهایی تاثیرگذار نیست.

جباری بر ضرورت تغییر رویکرد فرهنگی در این زمینه تاکید و اظهار کرد: در حوزه آموزشی هر سازمانی باید بر اساس دستورالعمل های کاری خود در این زمینه فعالیت کند.
 
 
نظر شما
ادامه