کد خبر: ۲۸۴۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

انتشار مطالب نادرست پیرامون وجود هورمون در گوشت مرغ، در شبکه های مجازی و رسانه ها، خدشه دار شدن و سلب اعتماد عمومی را در پی دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان همدان، «دکتر محمود رضا رسولی» مدیرکل دامپزشکی استان همدان برخی ادعاها در خصوص استفاده از هورمون در تولید مرغ در برخی واحدهای تولیدی را اساساً اشتباه دانست و گفت: از هیچ نوع هورمونی در تولید مرغ در کشور و به طبع آن در استان همدان استفاده نمی شود.

وی افزود: عرضه مرغ فاقد آنتی بیوتیک در برخی فروشگاهها این تصور نادرست را ایجاد کرده که سایر مرغ های تولیدی دارای هورمون هستند.

مدیر کل دامپزشکی استان همدان در ادامه گفت: استفاده از هورمون در صنعت طیور ایران شایعه ای بی اساس است زیرا تجویز هورمون رشد در تغذیه مرغ گوشتی برای واداشتن آن به رشد سریع و ناگهانی نه تنها مفید نیست بلکه زیان آور بوده و توجیه اقتصادی نیز ندارد .

وی غیرقانونی بودن، هزینه زیاد، فقدان تاثیر هورمون و اثرات منفی آن بر عملکرد طیور، دستیابی به شناخت دقیق تر نیازهای غذایی طیور و اصلاح ژنتیکی را از دلایل عدم استفاده از هورمون در صنعت مرغداری برشمرد .

وی گفت: برخی بر این تصور اشتباه هستند که اگر جوجه ها در عرض مدت کوتاهی خوب رشد کرده و تبدیل به مرغ می شوند، پس حتما از هورمون برای پرورش آنها استفاده می شود حال آنکه دلیل این موضوع اصلاح ژنتیکی و تغذیه مناسب در فرآیند پرورش طیور است .

دکتر رسولی افزود: در پی پیشرفت های علمی در عرصه اصلاح ژنتیکی دام و طیور طی چند دهه اخیر طول دوره پرورش جوجه های گوشتی برای دستیابی به وزن دو کیلوگرم از 70 روز به 35 روز کاهش یافته است .

وی ادامه داد: ارائه اطلاعات غیر مسئولانه از سوی افراد غیرکارشناس در خصوص فراورده های غذایی از جمله مرغ و گوشت هم اکنون یکی از چالش های بزرگ در حوزه دامپزشکی است .

این مقام مسئول گفت: انتشار مطالب نادرست پیرامون وجود هورمون در گوشت مرغ و مضرات آن در فراورده های خام دامی، در شبکه های مجازی و رسانه ها خدشه دار شدن و سلب اعتماد عمومی را در پی دارد .

مدیرکل دامپزشکی استان همدان در پایان افزود با توجه به برنامه مدون کنترل زنجیره تولید و توزیع فراورده های پروتئینی با منشاء دامی اداره کل دامپزشکی استان همدان به طور مستمر اقدام به بازدید و نمونه برداری از کلیه محصولات دامی تولیدی و یا توزیع شده نموده و از نظر وجود عناصر سمی و مضر و همچنین آلودگی های میکروبی آزمایشات لازم انجام می گیرد و تاکنون هیچ گونه شواهدی دال بر وجود هورمون و یا فلزات سنگین در نمونه های برداشت شده مشاهده نگردیده است.

وی افزود: از مردم شریف استان درخواست می شود هرگونه مطلب غیر مستند منتشره در پایگاههای اینترنتی و شبکه های مجازی اجتماعی در مورد فراورده های خام دامی را نپذیرند و حتما برای اطلاع از صحت و سقم اطلاعات، به نهادهای متولی و نظارتی مراجعه کنند و به تمامی مصرف کنندگان عزیز اطمینان داده می شود که جای هیچگونه نگرانی از نظر آلودگی های مطرح شده وجود ندارد.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
0
1
بهتر است سازمان دامپزشكي يك روابط عمومي قوي با پرسنل متخصص،كاردان و با سواد روز داشته باشد.به كسي بر نخورد فقط يك نظر است
نظر شما
ادامه