کد خبر: ۲۸۱۴۴
 

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره دامپزشکی شهر تهران، تخم ماهیان خاویاری یا استروژن  (Sturgeon) پس از فرآوری‌ بنام خاویار شناخته می‌شود.ارزش غذایی فراوان خاویار باعث شده است که از لحاظ قیمتی نیز جزو گرانترین مواد غذایی در دنیا باشد. خاویار انواع گوناگونی دارد، چون خاویار طلایی، سرخ و سیاه که البته در این میان خاویار سیاه از ارزش قابل توجهی برخوردار می‌باشد.

هم اکنون هر پنجاه گرم از این ماده غذایی با ارزش در حدود 400000 تومان به فروش می‌رسد .

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان تهران با اشاره به موارد بالا از عرضه محصولی به شکل خاویار ولی از نوع تقلبی ان توسط برخی افراد سودجو خبر داد.

«دکتر بابایی» به سوءاستفاده افراد سودجو و عرضه تخم سایر ماهیان بجای خاویار استحصال شده از ماهیان خاویاری و محصولات ساخته شده از برخی ترکیبات مثل ژلاتین و برخی روغنها و رنگهای غیر طبیعی و شکل دهی ترکیبات مذکور بصورت دانه‌های خاویار و بسته‌بندی در ظروف شکیل و لیبل‌گذاری با درج تاریخ تولید و الصاق تصاویر ماهیان خاویاری و در اغلب موارد با درج نام کشورهایی نظیر آذربایجان اشاره کرد.

وی همچنین به فعالیت‌های اداره دامپزشکی شهر تهران اشاره و عنوان کردند که بازرسین این اداره با جدیت پیگیر موضوع بوده و نسبت به ضبط و معدوم‌سازی خاویارهای تقلبی با هماهنگی مراجع قضایی و انتظامی اقدام می نمایند.

دکتر سیدعلی بابایی قیمت بالای خاویار و قیمت پائین محصولات تقلبی عرضه شده و خاصیت رنگ دهی دانه های زلاتینی مذکور و همچنین خاصیت افزایش حجم دانه های سنتتیک و تقلبی در آب داغ را از روش های معمول شناسایی خاویارهای تقلبی برشمرد و از شهروندان محترم درخواست نمود از محصولات تقلبی عرضه شده با قیمت‌ها و لیبل‌های غیرمتعارف استفاده نکرده و در صورت مشاهده موارد مذکور را از طریق تماس با شماره تلفن‌های رسیدگی به شکایات مردمی اداره دامپزشکی شهر تهران (66591004 ـ 66591005) اطلاع دهند.
 
 
نظر شما
ادامه