کد خبر: ۲۷۵۷

حکیم مهر -  رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با وجود سرمایه‌گذاری و استقبال مناسبی که در سال‌های اخیر از فعالیت در بخش ماهیان زینتی صورت گرفته است ولی این فعالیت‌ها در زمینه‌های مختلف ماهیان زینتی در حد قابل قبولی نیست.

دکتر سید محسن دستور در نخستین همایش ماهیان زینتی ایران، با بیان اینکه در سال‌های اخیر فعالیت‌های بسیاری در کشورمان در رابطه با ماهیان زینتی صورت گرفته است، افزود: طی این سال‌ها زمینه‌های بسیاری برای استفاده از ماهیان زینتی در کشورمان ایجاد شده است.

وی اظهار کرد: در تمام دنیا زمینه‌های توسعه فعالیت در بخش صادرات، واردات، تکثیر و پرورش ماهیان زینتی بسیار مطلوب بوده و این زمینه‌ها روز به روز در حال افزایش است.

دستور سرمایه‌گذاری و مسائل مالی مرتبط با ماهیان زینتی را سالانه 15 میلیارد دلار ذکر کرد و ادامه داد: در سال 88 بیش از 93 میلیون قطعه ماهیان زینتی در داخل تولید و بیش از شش میلیون قطعه از این ماهیان نیز به کشورمان وارد شد.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور براساس مفاد قانون حوزه نظارت بر تولید واردات و صادرات و استفاده از ماهیان و از جمله ماهیان زینتی وظایفی را برعهده دارد، افزود: در کشورمان زمینه‌های مناسبی برای گسترش فعالیت‌های مرتبط با ماهیان زینتی داریم که با توجه به این موضوع سازمان دامپزشکی کشور نیز فعالیت‌هایی را از جمله حفظ و صیانت از سرمایه‌های آبزیان کشور، توسعه صادرات و حمایت از آن، جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک (که البته در این بخش خطرات و مشکلات کمتری داریم) و همچنین توسعه پایدار در رابطه با بحث پرورش و تولید این بخش، انجام می‌دهد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر استقبال مطلوبی از سوی مردم و سرمایه‌گذاران در رابطه با ماهیان زینتی در کشور مشاهده می‌شود، اضافه کرد: البته در کنار رشد و توسعه مطلوب در این بخش، کمبودها و مشکلاتی نیز وجود دارد که باید با همکاری‌های بین بخشی این چالش‌ها را رفع کنیم.

دستور خاطرنشان کرد: تهیه و توزیع مواد ضد عفونی، تدوین ضوابط واردات، اجرای سیستم‌ مراقبت فعال و غیر فعال در ماهیان زینتی و نظارت و کنترل از مراکز تکثیر و پرورش برخی از اقدامات این سازمان در رابطه با ماهیان زینتی است.

دستور با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور در مجموعه بخش آبزیان و مسائل مربوط به شیلات از سال‌های گذشته آمادگی و امکاناتی را فراهم کرده است، افزود: در حوزه نظارتی در بحث واردات و صادرات و فعالیت‌های بهداشتی ماهیان زینتی در تولیدات داخلی نیز اقدامات مناسبی از سوی سازمان دامپزشکی کشور انجام شده است.

 

 

نظر شما
ادامه