کد خبر: ۲۶۹۸
حکیم مهر -  حالا تمام دنیا " پل " را می شناسند؛ هشت پای آکواریوم شهر کوچک اوبرهاوزن که با پیش بینی نتایج مسابقات جام جهانی به شهرت جهانی رسیده است.
پیش بینی های " پل " پس از ان مورد توجه قرار گرفت که این جانور دریایی، صربستان را برنده بازی برابر آلمان اعلام کرد. اختاپوس اوبرهاوزن سپس برد آلمان برابر انگلیس و آرژانتین را نیز درست حدس زد تا تبدیل به یک ستاره رسانه ای شود.
پیش بینی برد اسپانیا برابر آلمان و نیز قهرمانی اسپانیا، گرچه هواداران افراطی آلمان و هلند را به خشم آورد اما شهرت بیشتر "پل" را به همراه داشت.
اکنون گرچه بسیاری خواهان پیش بینی مسایل سیاسی و حتی مسایل زندگی خصوصی خود توسط "پل"هستند(در یک مورد زنی از او خواسته تا پیش بینی کند که آیا شوهرش قصد جدایی از وی را دارد یا نه!) اما مسوولان آکواریوم اوبرهاوزن اعلام کرده اند که این جانور دیگر پیش بینی نخواهد کرد.
با این حال "پل " پدیده جام جهانی فوتبال بود. دکتر کهرم، جانور شناس و کارشناس محیط زیست، درباره این پدیده نظرات جالبی دارد. او به ایرن می گوید:"باید به کسانی که این جانور را اینگونه مطرح کردند، آفرین گفت.آنها از یک جریان اصلی که جام جهانی باشد بهره بردند واوبرهاوزن را تبدیل به مرکز جهان کردند. در حالی که در همین تهران خودمان شامپانزه 65 ساله ای زندگی می کند که کمتر کسی او را می شناسد."
دکتر کهرم با تاکید بر اینکه هشت پاها موجوداتی باهوش هستند، اعتقاد دارد با شرطی کردن آنها می توان به نتیجه دلخواه دست یافت:" شما اگر برای او پازلی طراحی کرده و به طور مثال در داخل یک شیشه 5 راه برای رسیدن به طعمه درنظر بگیرید، هشت پا با کشف راه درست، آنرا به خاطر می سپارد به طوریکه اگر یک هفته بعد دوباره آنرا پیش رویش بگذارید به راحتی همان راه را طی می کند."
این استاد دانشگاه با اشاره به غریزه حیوانات و پیش بینی برخی حوادث طبیعی توسط انها ادامه می دهد:" در سونامی شرق آسیا قبل از وقوع آن، بسیاری از حیواناتی که در یک باغ وحش بودند با پاره کردن طنابهای خود به ارتفاعات گریختند که موجب تعجب کارکنان باغ وحش شده بود.آنها قادر به تشخیص امواج و صداهای داخل زمین هستند. ضمن اینکه غرایز این چنینی برای بقا حیوانات در وجود آنها قرار داده شده است. حال چرا باید غریزه ای در یک هشت پا قرار داده شود که به طور مثال او بتواند برد اسپانیا را پیش بینی کند؟"
دکتر کهرم اعتقاد دارد که جنبه تبلیغی این ماجرا بر جنبه های دیگر آن چربش دارد. او همچنین تقاضای برخی گروههای حامی حیوانات را که خواستار انتقال او به ابهای ازاد شده اند را بازار گرمی می خواند و می گوید:" این هشت پا به آکواریوم عادت کرده است. اگر به آبهای ازاد انتقال یابد، دوام نمی اورد."
 
نظر شما
ادامه