کد خبر: ۲۵۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهریادداشت دکتر محمد ضابطی عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و متخصص بیهوشی جراحی قلب در روزنامه خبر - همت همه مسئولان حوزه سلامت برای واردات گوشت سالم

 

 

سال گذشته  نگرانی های پی درپی در مورد آلودگی مواد غذایی بوجود آمد که مسئولان در اداره استاندارد ،وزارت بهداشت و البته بیش از همه نمایندگان مردم در کمیسیون بهداشت برای آن تلاش های بسیاری انجام دادند بالاخره تکلیف واردات ،توزیع و مصرف برنج های وارداتی آلوده ، سوسیس و کالباس تعیین شد و تا حدود زیادی هم مردم و هم مسئولانی که در این خصوص دغدغه داشتند  به یک نظر واحد دست پیدا کردند .

حال در این رابطه موضوع تازه دیگری مطرح است وآن مسئله واردات گوشت به ایران است . موضوعی که در حال حاضر مطرح است و بیش از برنج های وارداتی برای مسئولان ،پزشکان حائز اهمیت است.

در این رابطه باید گفت به هر حال بخشی از مایحتاج و کالاهای مصرفی هر کشوری را واردات به آن کشور تامین می کند . در حال حاضر هم بحث واردات گوشت قرمز به کشور مطرح است و در پی آن سوالات بسیاری در اذهان به وجود می آید اینکه بالاخره تکلیف واردات مواد غذایی ناسالم به ایران چه می شود و آیا برای آنها قانونی تعیین کرده ایم که به سراغ واردات مواد پروتئینی هم رفته ایم .

در این راستا می توان به صراحت اظهار کرد که گوشتهایی که قراراست به کشور وارد شوند همگی سالم هستند واین بار مسئولان یک پارچه و متحد در صدد برآمدند تا مواد غذایی عاری از هر گونه آلورگی وارد کنند .

 همه ما می دانیم که در گوشه و کنار هم مردم وبرخی از مسئولان نسبت به مواردی از مواد غذایی وارداتی بی اعتماد شده اند و حال بر این باورند که هر کالای وارداتی می تواند ناسالم باشد .

علی رغم این بی اعتمادی باید گفت که نباید این مسئله را در جامعه ترویج کرد و نمی خواهیم که با توجه به تمهیدات خاص مسئولان و دقت نظرآنها مواد غذایی وارداتی را ناسالم تلقی کنیم .

درهر صورت تاکید می شود که این بار واردات گوشت به شکل کنترل شده ای انجام می گیرد و ارگانهای مربوطه یکی پس از دیگری به شکل کامل و استاندارد بر این روند نظارت کامل دارند .

پیش از این واردات گوشت توسط وزارت بازرگانی انجام می شد که در پی آن موجبات نگرانی بسیاری را هم به دنبال داشت .

اما خوشبختانه واردات گوشت این بار با پیشگیری های لازم انجام می پذیرد که خود درمان است و مشکلی را پیش نخواهد آورد . این گوشتها از کشور برزیل وارد می شوند.رویه واردات گوشتها از برزیل بر این اساس صورت گرفته است .پیش ازاین  لیست شرکتهایی که توانمندی واردات سالم را دارند به وزارت بازرگانی داده شد و شرکتها خود داوطلبانه در صد  واردات سالم مواد غذایی برآمدند گرچه این مسئولیت را هم به سختی به شرکتها واگذار کردند.

این گوشتها با نظارت یک روحانی برای ذبح اسلامی و یک دامپزشک در این کشوربرزیل ذبح شده و طبق موارد استاندارد واردات گوشت وارد کشور خواهد شد و قبل از توزیع باید استاندارد آن توسط سازمان دام پزشکی به تایید برسد . این گوشتها سالم هستند و نسبت به سلامت آنها جای شبهه ای وجود ندارد .

  بعد واردات گوشت از کشور برزیل مرغ نیز به کشور وارد خواهد شد .اما باز هم جای نگرانی نیست چرا که  شرکتهای وارد کننده همگی از فعالان در صنعت گوشت هستند و کارخانه های فراورده های گوشتی داشته اند که سوابق آنها قابل توجه بوده است .

گرچه نمی توان اشتباهاتی را که تا کنون در این راستا از سوی مسئولان صورت گرفته بود را فراموش کرد یا نادیده گرفت . اما تلاش مسئولان در کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس همه بدین منظور است که این مشکلات به طور کلی از کشور رفع شود ومردم دیگر دچار صدمه های جسمی و مالی از خرید و مصرف کالاهای مصرفی وارداتی نشوند . تا کنون هم کمیسیون بهداشت برای این مسئله و مسائلی شبیه به آن مانند برنج های آلوده وارداتی جلسات متعددی با حضور مسئولان وزارت بهداشت و اداره استاندارد برگزار کرد که نتیجه قابل قبولی را به ارمغان آورد .و این هفته هم گزارش کمسیون بهداشت در این مورد قرائت می شود.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
0
0
ایشون ........وقتی آدم گوشت داخلی تولید می کند چرا باید گوشت از خارج از کشور وارد کند
مگر اینکه ...- حسن
نظر شما
ادامه