کد خبر: ۲۴۶۲۷
تعداد نظرات: ۲ نظر

آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اقدام به راه اندازی آزمون تشخیص سریع بیماری RSIVD  (Red sea bream iridoviral disease) در ماهیان گرمابی بخصوص ماهیان خاویاری نمود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، به گفته «دکتر مهران قائمی بافقی» رئیس آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، RSIVD ویروسی از خانواده Iridoviridae می باشد که اهمیت بیماریزائی آن در ماهیان خاویاری است.

وی افزود: ویروس عامل این بیماری یکی از فراوان ترین و مهم ترین ویروس ها در ماهیان خاویاری می باشد؛ میزان مرگ و میر با توجه به گونه ماهی، اندازه و سن ماهی و دیگر شرایط کشت صفر تا صددرصد متفاوت است.

دکتر قائمی اظهار داشت: هنوز درمان موثری برای این ویروس یافت نشده است اما با تشخیص سریع و دقیق بیماری به کمک روشهای ملکولی و نیز رعایت اصول قرنطینه می توان از انتشار بیماری جلوگیری کرد و این آزمون تشخیصی مولکولی به روش PCR انجام شده و بدون نیاز به کیت های خارجی، به سرعت و با ردیابی ژنوم ویروس انجام می گردد.

لازم به ذکر است که این آزمایشگاه در زمینه تشخیص بیماری های ویروسی ماهیان گرمابی شامل SVC، VNN، KHVD و ویروس های ماهیان سردآبی شامل IHN، IPN و VHS و بیماری های باکتریائی ناشی از یرسینیا روکری و استرپتوکوکوس اینیه نیز مجهز به آزمون های حساس تشخیصی Real time (RT)PCR می باشد.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارشناس
|
-
|
۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
0
0
احسنت به همت تان. قابل توجه برخی استان ها که در جمود مطلق فکری هستند.
ناشناس
|
-
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
0
0
جمود فکری مطلق تعبیر بسیار مناسبی است.البته زیاد جمود فکری ندارند بلکه فکرشون خیلی خوب هم کار میکند منتهی برای زیرآب زنی، برقراری روابط آنچنانی و........
نظر شما
ادامه