کد خبر: ۲۴۳۰

حکیم مهر -  خبرهایی از دامپزشکی قم و آمل

 

مدیرکل دامپزشکی استان قم خبر داد:
واکسیناسیون بیش از 600 هزار راس دام در استان قم


مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: در طرح واکسیناسیون دام اداره کل دامپزشکی استان قم، بیش از 600 هزار رأس دام واکسینه می‌شوند.

دکتر مهدی رفیعیدر جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح مایه‌کوبی شاربن، آبله گوسفند و بز و همچنین شاربن گاوی در استان قم از شنبه آغاز شده است و تا پایان تیر ماه ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه این طرح به صورت رایگان توسط دو اکیپ دولتی و 12 اکیپ خصوصی انجام می‌شود، ادامه داد: در طرح امسال بیش از 600 هزار دام واکسینه می‌شوند که دام‌های واکسینه شده به تفکیک ‌200 هزار راس گوسفند و بز واکسن شاربن،‌200 هزار رأس گوسفند و بز واکسن آبله و 25 هزار گاو و گوساله واکسن شاربن گاوی دریافت می‌کنند.
رفیعی همچنین به طرح واکسینه کردن سگ‌ها اشاره کرد و افزود: بیش از 3 هزار و 500 قلاده سگ گله امسال واکسن حاری دریافت می‌کنند که این تعداد در سال گذشته 4 هزار و 500 قلاده بود که این رقم نسبت به سال قبل با افزایش دو برابری همراه بوده است.
مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به شرایط کوچ دام‌ها خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 110 رأس دام طی یک ماه گذشته در پنج بخش استان واکسینه شده‌اند که از این تعداد 55 هزار راس گوسفند و بز واکسن شاربن، 57 هزار راس گوسفند و بز واکسن آبله، 5 هزار و 500 گاو و گوساله واکسن شاربن و 400 قلاده سگ گله واکسن حاری دریافت کرده‌اند.
وی شاربن را یک بیماری مشترک انسان و دام عنوان کرد و یادآور شد: تنها با پیشگیری، واکسیناسیون و رعایت اصول بهداشتی جمعیت دامی می‌توان از انتقال آن به جمعیت انسانی جلوگیری کرد.
رفیعی با اشاره به اینکه تب برفکی در استان با کاهش قابل توجهی همراه بوده است، ‌افزود: 45 درصد از کانون‌های تب برفکی در بخش جعفریه بوده است که با اجرای این طرح در سال گذشته این میزان به 10 درصد کاهش یافته است.
وی در ادامه از اجرای طرح سمپاشی و مبارزه با انگل‌های خارجی با استفاده از سم‌های «کمری» یا «پورآن» خبر داد و گفت: این طرح از اوایل اردیبهشت ماه امسال آغاز شده و در این زمینه 14 هزار رأس گاو و گوساله و 40 هزار راس گوسفند و بز سمپاشی شدند.
مدیرکل دامپزشکی قم با اشاره به اینکه دامداران باید به بحث قرنطینه دام‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند، ادامه داد: با وجود ممنوعیت تردد بدون مجوز خودروهای حمل دام، طی 50 روز گذشته یک هزار و 180 خودرو بدون گواهی و مجوز حمل دام وارد استان قم شدند که بیش از 70 هزار رأس دام وارد کرده‌اند.
وی همچنین با اشاره به اینکه اگر دامداری بدون گواهی حمل اقدام به جابه‌جایی دام کند با وی برخورد قانونی می‌شود، اضافه کرد: با استناد به قانون دامپزشکی کشور، ‌اداره کل دامپزشکی استان از دامدار خاطی شکایت می‌کند.
رفیعی با اشاره به شایع شدن تب برفکی جدیدی در کشور پاکستان ادامه داد: ورود دام‌های آلوده بدون مجوز به دامداری‌های کشور و استان قم احتمال ورود خطر بزرگ این تب را به کشور افزایش می‌دهد.
مدیرکل دامپزشکی استان قم همچنین از صدور مجوز پرواربندی برای نخستین بار در کشور خبر داد ‌و افزود: این طرح برای نخستین بار در بخشی از قم اجرا شده است که امسال در کل استان قم به اجرا درمی‌آید.

 

---------------------------------

 

رئیس اداره دامپزشکی آمل:
کشتار دام در خارج از کشتارگاه شهرداری غیر مجاز است


رئیس اداره دامپزشکی آمل گفت: هرگونه کشتار در خارج از کشتارگاه دام شهرداری به عنوان کشتار غیر مجاز محسوب می‌شود.

حسین نظری با اشاره به اعتراض‌های جمعی از قصابان این شهرستان برای الزامی شدن کشتار دام در کشتارگاه شهرداری این شهرستان افزود: در صورتجلسه 12خردادماه امسال و در نامه اداره کل دامپزشکی مازندران از تمامی قصابان آملی از20خردادماه امسال خواسته شده تا دام‌های کشتارشان را فقط در کشتارگاه شهرداری آمل کشتار کنند.
وی تاکید کرد: اگر هرگونه کشتاری در خارج از کشتارگاه دام شهردای انجام شود به عنوان کشتار غیر مجاز محسوب می‌شود و بر اساس قانون مجازات‌های اسلامی رفتار و فرد متخلف به مراجع قضایی معرفی می‌شود.
نظری با تاکید بر اینکه برای اداره دامپزشکی گوشت قابل عرضه به شهروندان باید از نظر بهداشتی در سلامت کامل باشد افزود: دامپزشکی به مسایل اقتصادی این قضیه توجهی ندارد که دام در کشتارگاه‌های بهداشتی خارج از آمل کشتار شود و تنها مسئله مهم سلامت دام کشتار شده وعرضه بهداشتی به مردم است.
رئیس اداره دامپزشکی آمل با اشاره به اینکه قدمت کشتارگاه دام شهرداری آمل مربوط به بیش از 33سال قبل است، گفت: کشتار دام‌ها در کشتارگاه شهرداری با موازین بهداشتی انجام می‌شود.
نظری در پاسخ به روند کند در ساخت کشتارگاه صنعتی دام در این شهرستان گفت: این کشتارگاه توسط بخش خصوصی در منطقه زیار آمل در حال ساخت است که البته از سرعت و پیشرفت کاری خوبی هم برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه ساخت کشتارگاه پیشرفته دام در آمل در یک برنامه چهارساله پیش بینی شده است، تصریح کرد: از مسئولان مربوطه می‌خواهیم برای اعطای تسهیلات لازم و به موقع، ساخت این کشتارگاه را افزایش دهند.
وی در پاسخ به این سؤال که در شرایط فعلی و تک نوبته بودن کشتار دام در کشتارگاه شهرداری آمل و هزینه‌های بالای برای انتقال به کشتارگاه بابل برای قصابان خاطرنشان کرد: در این مورد نیز درخواست و پیشنهاد دونوبته شدن کشتار دام را به کشتارگاه شهرداری دادیم که امیدواریم به عنوان راهکار موقت تا زمان افتتاح کشتارگاه صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

نظر شما
ادامه