کد خبر: ۲۳۷۴۰

تعلل میگوکاران بوشهری، به گسترش لکه‌سفید دامن زد

در حالی که سازمان دامپزشکی کشور برای برداشت زودهنگام میگو در استان بوشهر هشدار داده بود، اما تعلل میگوکاران باعث شد که خسارت این بیماری در استان بوشهر بیشتر از سایر استان‌ها باشد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: چند سالی است که بیماری لکه‌سفید در مزارع پرورشی میگو در کشور بومی شده و سازمان دامپزشکی، تولید در کنار بیماری را توصیه کرده است.

«دکتر امرالله قاجاری» افزود: امسال در استان‌های جنوبی ازجمله هرمزگان و خوزستان شاهد بیماری لکه‌سفید میگو بودیم، اما این استان‌ها با توجه به توصیه‌های دامپزشکی، نسبت به برداشت زودهنگام اقدام کردند و خوشبختانه ضرر و زیانی عاید تولیدکنندگان نشد.

وی خاطرنشان کرد: در استان بوشهر هشدار داده شده بود که تولیدکنندگان تا 15 شهریورماه نسبت به برداشت میگوی تولیدی خود اقدام کنند و علاوه بر آن، تغذیه مناسب بچه‌میگوها را جدی بگیرند، اما متأسفانه با تعلل آنها روبه‌رو شدیم و بدین‌ترتیب شاهد شیوع گسترده این بیماری در استان بوشهر بودیم.

قاجاری ادامه داد: از آنجا که ویروس لکه‌سفید میگو در هوای گرم فعالیت پایینی دارد، میگوکاران باید پیش از تغییرات آب و هوایی و سرد شدن هوا، نسبت به برداشت محصول خود اقدام می‌کردند.

تغذیه مناسب و عدم جابه‌جایی میگوی مزارع، تولید بدون ویروس را رقم می‌زد!

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: سیاست تولید در کنار بیماری چند سالی است که به تمامی مزارع پرورشی ابلاغ شده است که در این راستا تغذیه مناسب بچه‌میگوها و عدم جابه‌جایی بین مزارع مانع از گسترش بیماری شده و علاوه بر آن، باید تولیدکنندگان دقت داشته باشند که از استرس به میگوها جلوگیری شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر میگوکاران خوزستانی محصول خود را به‌صورت کامل جمع کردند و هیچ مشکلی برای آنها به‌وجود نیامد، اما برخی میگوکاران بوشهری، با تعلل خود باعث شده‌اند که متوجه ضرر و زیان و خسارت شوند.

قاجاری تأکید کرد: بررسی‌های بهداشتی نشان می‌دهد که میگوهایی که آلوده به بیماری لکه‌سفید هستند، هیچ مشکلی برای سلامت انسان‌ها نداشته و تنها تولیدکنندگان باید در زمانی که میگوها دارای وزن متوسطی هستند، برداشت خود را انجام داهند.

امسال پیش‌بینی می‌شد تولید میگو بیش از سال گذشته یعنی بیش از 23 هزار تن میگوی پرورشی و دریایی برداشت شود؛ در حالی که برخی اتحادیه‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که شیوع گسترده بیماری لکه‌سفید باعث شده است که نتوانیم بیش از 17 هزار تن تولید داشته باشیم.

 

 

نظر شما
ادامه