کد خبر: ۲۳۶۱۴

به مناسبت هفته دامپزشکی «دکتر نادر پرور» مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه به عنوان سخنران پیش از خطبه ها در مسجد جامع کرمانشاه حضور یافته و به ارایه توضیحاتی در خصوص وظایف و نقش دامپزشکی در جامعه پرداخت.

دکتر پرور در ابتدا عید سعید غدیر خم، عید امامت و ولایت را تبریک گفته و با اشاره به فاجعه دردناک منا و  از دست دادن تعداد زیادی از هموطنان عزیز را در این فاجعه تسلیت گفتند. و سپس در ادامه در خصوص هفته دامپزشکی و روز ملی دامپزشکی، این روز را به تمام فعالان و زحمت کشان این عرصه تبریک گفته و با توجه به نقش بسیار مهم و تاثیر گزار این حرفه در اقتصاد ملی و سلامت مردم بیان داشتند که بایستی در خصوص جایگاه و اهمیت این رشته بیشتر در جامعه صحبت شود.بدون شک با افزایش آگاهی عموم مردم نسبت به این حرفه شاهد افزایش خدمات رسانی آن خواهیم بود.

دکتر پرور با بیان اینکه استان کرمانشاه از دیرباز مهد کشاورزی و دامپروری بوده است گفت :استان کرمانشاه هم اکنون یکی از قطب های کشاورزی و دامپروری در کشور محسوب می شود و با احتساب حدود 5 میلیون واحد دامی، بیش از 3 هزار میلیارد تومان ارزش اقتصادی صنعت دامپروری در استان است. و باتوجه به دارا بودن بیش از 370 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، حفظ و حراست از این سرمایه دامی وظیفه ای عظیم بر عهده دامپزشکی می باشد. که در این راستا طی سال گذشته با واکسیناسیون بیش از 10 میلیون نوبت سر واکسن توسط بخش دولتی استان و آن هم به صورت کاملاً رایگان گامی مهم در حفظ و حراست از سرمایه دامی برداشته شده است که این مهم نوعی نمود کمک دولت به دامپروران و عشایر گرامی می باشد.

مدیرکل دامپزشکی در ادامه به اقدامات این اداره در حوزه صادرات دام زنده اشاره کرد و افزود: این استاندر یک سال گذشته با صادرات بیش از350 هزار راًس دام سبک به کشور های حوزه خلیج فارس در امر صادرات دام زنده از جمله استانهای پیشرو کشور بوده است. که ارز آوری آن بالغ بر 80 میلیون دلار می باشد.

در ادامه دکتر پرور با بیان نقش مهم دامپزشکی در بهداشت عمومی و سلامت جامعه افزود: براساس گزارشات سازمان جهانی بهداشت حدود 50 درصد از بیماریهای انسانی از دام و فرآورده های خام دامی به انسان منتقل می شود و در این حوزه دامپزشکی نقش مهم و بسزایی در جهت کنترل بیماری های قابل انتقال از دام به انسان ایفا می نماید و ادامه داد که سازمان دامپزشکی کشور در این حوزه با یک برنامه منسجم و هدفدار بستر پیشگیری و کنترل بیماری های قابل انتقال از دام به انسان را مهیا نموده است

دکتر پرور بااشاره به عملکرد یکساله اداره کل دامپزشکی در حوزه نظارت بر عرضه فرآورده های خام دامی گفت: طی 184 هزارموردبازرسی از اماکن تولید، فرآوری، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی در سطح استان، تعداد 6581مورد غیربهداشتی مشاهده، و با انجام 1867مورد نمونه برداری و 4530 مورد آزمایش بر روی نمونه ها، نهایتا بیش از93 تن انواع فرآورده خام دامی فاسد و غیر قابل مصرف انسانی ضبط و با همکاری دستگاه قضایی و انتظامی از چرخه مصرف مردم خارج و امحاء گردید.

دکتر پرور تاکیید نمود: در پرورش مرغ گوشتی در کشور از هیچگونه هورمونی جهت در طول مدت پرورش طیور استفاده نمی شود. طرح این قبیل موضوعات هیچگونه پایه و اساس علمی و عملی ندارد و صرفاً باعث تشویش اذهان عمومی شده و خاطر نشان کرد: مصرف کنندگان عزیز با اطمینان خاطر مرغ های استحصالی از کشتارگاه های تحت نظارت دامپزشکی را مصرف نمایند.

وی در پایان به مصرف کنندگان توصیه نمود گوشت مصرفی خود را صرفا از مراکز عرضه مجاز که ممهور به مهر دامپزشکی می باشند تهیه و در صورت مشاهده گوشت و فرآورده های خام دامی مشکوک (از نظر بهداشتی) ، مراتب را با سامانه ارتباطی 1512 اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اطلاع رسانی نمایند.

 

 

نظر شما
ادامه