کد خبر: ۲۳۵۸۹

طی حکمی از سوی دبیرکل فائو، رئیس و عضو گروه کاری مشورتی سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، با توجه به نقش مؤثر آبزی‌پروری در امنیت و تأمین غذا و با توجه به تخصص و تجربه «دکتر پورکاظمی» در مدیریت ذخایر ژنتیکی و بهره‌برداری پایدار منابع آبزیان، به عنوان رئیس و عضو گروه کاری مشورتی سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) انتخاب شد.

سازمان فائو برای ارزیابی و مدیریت آخرین وضعیت جهانی ذخایر ژنتیکی آبزیان جهان 10 نفر از متخصصین این رشته را از سراسر جهان و از کشورهای آمریکا، استرالیا، آلمان، ایران، مجارستان، نروژ و سازمان های بین المللی NACA و World Fish Center انتخاب و طی حکمی از سوی دبیرکل فائو به مدت 2 سال ( تا اکتبر 2017) منصوب شد.

اولین نشست این گروه از متخصصین و مشاورین مدیریت ذخایر ژنتیکی و تکنولوژی در 9 و 10 مهرماه در کشور برزیل برگزار گردید و پورکاظمی به مدت 2 سال بعنوان رئیس این گروه کاری انتخاب شد.

مهمترین وظیفه این گروه ارائه مشاوره علمی به سازمان فائو جهت ارزیابی گزارش ملی کشورهای عضو فائو از آخرین وضعیت ذخایر ژنتیکی آبزیان در منابع آبی طبیعی و سیستم آّبزی‌پروری کشورها و همچنین تدوین نقشه راه و ارائه برنامه عملیاتی برای اصلاح نژاد،‌ تشکیل بانک ژن و مدیریت ذخایر ژنتیکی انواع گونه‌های آبزی جهان است.

طبق مصوبه اولین نشست این کارگروه دربرزیل، جلسه بعدی اعضاء به میزبانی ایران در سال 2017 در کشورمان برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است پورکاظمی ریاست اجلاس کمیته شیلاتی سازمان فائو در اجلاس 29 (سال 2010) و سی ام (سال 2012) را در مقر سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) در رم- ایتالیا را به عهده داشت.

وی همچنین به عنوان عضو کمیته راهبری، برنامه ریزی کنفرانس بیوتکنولوژی فائو در مکزیک و نشست تخصصی ذخایر ژنتیکی فائو در اجلاس تایلند در سال 2013 حضور موثر و فعالی داشت.

 

 

نظر شما
ادامه