کد خبر: ۲۳۴۷۵

امسال دو تن خاویار پرورشی در کشور تولید می‌شود

پیش‌بینی می‌شود امسال تولید خاویار پرورشی در کشور به دو تن و تولید گوشت ماهی خاویاری به یک‌هزار تن برسد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام این خبر گفت: سال گذشته یک‌هزار و 500 کیلوگرم خاویار پرورشی و 650 تن گوشت ماهی خاویاری تولید شد.

«حسن صالحی» افزود: در برنامه ششم توسعه، برای تولید 100 تن خاویار پرورشی و 10 هزار تن گوشت ماهی خاویاری پرورشی هدف‌گذاری شده که برای این میزان تولید به 500 تا 600 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز هست.

وی با اشاره به اینکه صید تجاری ماهیان خاویاری از شش سال پیش توسط رؤسای جمهوری کشورهای حاشیه خزر ممنوع شده است، خاطرنشان کرد: طی این مدت، صید ماهیان خاویاری، فقط برای تحقیقات انجام گرفته و خوشبختانه در مهرماه سال گذشته در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر در آستاراخان، موافقتنامه حفاظت و بهره‌برداری بهینه از منابع زنده دریای خزر درحضور رؤسای جمهوری، امضا شد.

رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: این توافقتنامه به تأیید مجالس سه تا از کشورهای حاشیه دریای خزر رسیده و تأیید این توافقنامه در مجالس ایران و روسیه، در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته صالحی، اجرای این موافقتنامه، کمک مؤثری به بازسازی ماهیان خاویاری دریای خزر می‌کند.

وی توسعه پرورش ماهیان خاویاری را از برنامه‌های مهم سازمان شیلات ایران عنوان کرد و اظهار داشت: راه‌اندازی مرکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری در شهرستان جویبار در استان مازندران یکی از اقدام‌های این سازمان به‌منظور توسعه پرورش ماهیان خاویاری است.

صالحی درباره ظرفیت تولید این مرکز تصریح کرد: مرکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری شهرستان جویبار ظرفیت تولید سالانه 30 تن خاویار و دو هزار تن گوشت ماهی خاویاری را دارد.

 

 

نظر شما
ادامه