کد خبر: ۲۳۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران نوشت : دکتر معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران سه شنبه هجدهم خرداد ماه در دویست و هشتاد و هشتمین جلسه شورای شهر تهران گزارشی از وضعیت پرندگان شهر تهران ارائه کرد و گفت: یکی از شاخص های رتبه بندی کشورهای جهان شاخص های زیست محیطی است که این شاخص هر دو سال یکبار ارائه می شود و رتبه ایران در سال 2006 ، 53 بوده است که این رتبه در سال 2008 به 78 سقوط کرده است.

سپس دکتر اسماعیل کهرم استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران سخن خود را با صدای پرندگان و خواندن شعری کوتاه در همین رابطه آغاز کرد.

وی گفت: پرندگان علاوه بر سمبل پاکی ، نشانه ای برای سلامت یک شهر و محیط شهری هستند و ما با این روش می توانیم بفهمیم تهران چقدر پاک است. در عین حال حضور پرندگان نشان دهنده آب ، هوا و غذای سالم است که برای شهروندان هم مفید خواهد بود.

وی در ادامه به انواع پرندگان که در شهر تهران حضور دارند اشاره کرد و گفت: در تهران چکاوک ، لک لک ، فلامینگو، عقاب ، شاهین و ... را داریم که البته مردم بسیاری از آنها را به خوبی می شناسند و مثلا به لک لک، حاجی لک لک یا به فلامینگو، مرغ حسینی می گویند که همین مسئله از هر نوع صدمه به آنها جلوگیری می کند.

در ادامه جلسه، بختیاری کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه گونه های پرندگان تهران از 90 گونه به 65 گونه کاهش یافته ضمن نمایش فیلمی تاکید کرد که در حال حاضر پرنده نگری یکی از پردرآمد ترین و پر مخاطب ترین شاخه های اکوتوریسم است و ما در تهران می توانیم زمینه هایی را برای این بخش از اکوتوریسم داشته باشیم.

وی حضور کاکایی های سرسیاه در دریاچه پارک«رازی» را از جمله این جاذبه ها بر شمرد.

بختیاری در مقایسه ای از فضاهای موجود برای زیست پرندگان تاکید کرد: پارکها و فضای سبز شهری 54 درصد گونه های پرندگان را درخود جای داده اند و مناسبترین فضا هستند.

وی یادآور شد پارکها و فضاهای سبز شهری می توانند به راحتی تبدیل به سایت پرنده نگری شوند و کودکان به جای رفتن به موزه ها و تماشای پرندگان خشک ، پرندگان زنده را تماشا کنند.

 

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
bakhtiari
|
-
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۲
0
0
با سلام
این خبر اشتباه است لطفا با سابقه علمی افراد بازی نکنید. هرچه سریعتر نسبت به اصلاح خبر یا برداشت آن از روی سایت اقدام نمایید. در همان سخنرانی اعلام شد که در تهران 147 گونه پرنده وجود دارد. ظاهرا در هنگام توضیحات خبرنگار شما خواب بوده یا در حال بازیگوشی
نظر شما
ادامه