کد خبر: ۲۳۰۹۰

خطر آلوده شدن آبزیان در روش‌های جلوگیری از تبخیر وجود دارد.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، کم آبی و خشکسالی واقعیت‌های امروز کشورمان است که مورد اتفاق نظر مجامع مختلف قرار دارد.

کشور خشک ایران که بیش از 70 درصد از منابع تجدیدپذیر خود را در اثر تبخیر از دست می‌دهد، امروز رو به استفاده از روش‌های جلوگیری از تبخیر آورده است؛ روش‌هایی که احتمال آلوده کردن آبزیان و افزایش سم آرسنیک در بدن آنها را به دنبال دارد.

یکی از این روش‌ها ریختن مواد شمیایی نظیر هگزادکانول در سطح آب است که می تواند تا حد زیادی از تبخیر جلوگیری کند. از خصوصیات این ماده شیمیایی این است که بر روی مزه و بو و طعم اثر نمی‌کند. ارزان قیمت بوده و از تبادل گاز کربنیک و اکسیژن جلوگیری می‌کند اما در عین حال احتمال افزایش آرسنیک در بدن آبزیان موجود در آب را نیز به دنبال دارد.

آرسنیک به عنوان ماده سمی و سرطان‌زایی شناخته می‌شود که در برخی محصولات مانند برنج‌های هندی ناحیه پنجاب در سال 89 و 90 وجود داشت و موجب توقف واردات از این منطقه شد. آرسنیک خبرساز هر روز سر از یک محصول غذایی در می‌آورد و گاه از پایه رد شده و یا دستور توقف واردات و مصرف برای محصول مورد نظر صادر می‌شود.

اما در مورد اخیر مسئولان وزارت نیرو با بیان اینکه اطلاعات شیمیایی استفاده از این مواد در اختیار است و خطری بابت سلامت مصرف آبزیان ندارد، معتقدند این یکی از روش‌های موثر در دنیا محسوب می‌شود.

در مقابل ولی کارشناسان تغذیه از بازدیدهایی صحبت می‌کنند که نشان می دهد این مواد سموم را در بدن آبزیان افزایش داده است.

 

 

نظر شما
ادامه