کد خبر: ۲۲۶۳
تعداد نظرات: ۱۲ نظر

حکیم مهرمقاله رفتارشناسی اسب / مریم قنبری ، مهسا عنایتی

 

رفتارشناسی اسب

مریم قنبری1- مهسا عنایتی1

1- دانشجوی سال چهارم دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

 

اسب حیوانی فریبنده و سحر آمیز است که دارای زیبایی، وقار، حساسیت و همچنین از توانایی ورزشی بسیار مناسبی برخوردار است. این موجود از لحاظ مراحل رشد، شکل، اسکلت ،فیزیولوژی ، نوع حرکت و حتی رفتار ویژگیهای خاص ارتباط تنگاتنگ با انسان دارد. اولین مدارک موجود درباره­ی ارتباط انسان با اسب مربوط به زمانی است که انسان ها اسب را شکار و از گوشت آن استفاده می­کردند. استخوانهای 40000اسب مربوط به 25000سال قبل در ناحیه کوهستان سولوترفرانسه Soloter پیدا شده که نمایانگر نیاز انسان های غار نشین به این حیوان بوده است.

 

 

رفتار یک خصوصیت فنوتیپی است که در نتیجه تداخل بین محیط و عوامل ژنتیکی ایجاد می­شود.

به طور کلی مطالعه رفتار حیوان یا رفتار شناسی از 2منظر قابل بحث است.

الف)اتولوژی:مطالعه علمی رفتار شناسی در محیط طبیعی آنها

ب)سایکولوژی:مطالعه علمی رفتار شناسی از دیدگاه روان شناسی

رفتار حرکتی:اسب در حالت طبیعی دارای 4نوع حرکت است

قدم: همیشه یک دست یا پا بالا و سه دست و پای دیگر روی زمین.

 یورتمه : در هر زمان یک اریب (یک دست و پای مخالف آن) در هوا و اریب دیگر روی زمین.

 تاخت آهسته: در این حرکت اسب کاملا" تخت است. چهار مرحله و پس از آنها یک تعلیق بسیار جزئی دارد.

 تاخت سریع (چهار نعل): پای خارج، اریب خارج، دست داخل به ترتیب روی زمین قرار می گیرند و سپس تعلیق که اسب در هوا است.

رفتار اکتشافی: در اسب ها و کره های جوان رفتار های اکتشافی قابل توجهی دیده می­شود. در طی این واکنش های رفتاری، کره اسب ممکن است وسایل مختلف اطراف خود را که برایش تازگی دارد بو کرده و سپس گاز بگیرد.شدت رفتار اکتشافی در کره به مراتب بیشتر از اسب های بالغ است و در مقایسه با سایر اسب های بالغ آنها خیلی سریع با محیط اطراف خود خو می­گیرند و محیط تازه را خانه خود تلقی می­کنند. اسب ها در تعیین حد و مرز خانه خود رفتارهای حذفی از خود نشان می­دهند.آن ها این حد و مرز را با مدفوع خود علامت گذاری می­کنند. علاقه آنها به ماندن در خانه بیشتر است و حرکت آنها به سوی خانه بسیار با اشتیاق تر از زمانی است که از خانه به بیرون می­روند.

 

 

رفتار دفعی: زمانی که اسب ها شروع به دفع مدفوع یا ادرار کنند به طور معمول سایر فعالیت های ارگانی آنها متوقف می­شود. نرینه ها در انتخاب جایی که می­خواهند مدفوع کنند بسیار حساس هستند و دقت زیادی از خود نشان می­دهند. پس از مدفوع نرینه ها برگشته و مدفوع خودر ا بو می­کنند. پس از دفع مادیان ها و نر ها عضلات رکتوم را جمع می­کنند و دم خود را چندین بار با ضربات شلاقی تکان می­دهند. در زمان ادرار نرها رفتار خاصی از خود نشان می­دهند که عبارت است از باز کردن اندام خلفی است به شکلی که قسمت خلفی حالت خمیده ای به خود می­گیرد. دفع ادرار در حالتی صورت می­گیرد که اندام تناسلی داخل قضیب قرار دارد. در این حالت نیز حیوان به عقب بر می­گردد و ادرار را می­بوید. اسب ها در انتخاب محل دفع دقت می­کنند . بطور عمده جای مشخصی را برای دفع انتخاب می­کنند. اسب های بالغ بسته به نوع مواد غذایی مصرف شده بین 6 تا 12 بار در روز عمل دفع را انجام می­دهند. معمولا دفع ادرار در طول روز کمتر انجام می­شود و اسب ها بین 3 تا 6 بار در روز ادرار خود را دفع می­کنند. بیش ترین مقدار ادرار در زمان استراحت یا تاریکی انجام می­شود.

رفتار تیماری: بر خلاف گزارش های کتبی و شفاهی اسب ها خود را و یا یکدیگر راتیمار می­کنند. در چراگاه یک جفت اسب ممکن است زمان زیادی را برای تیمار کردن یکدیگر صرف کنند. این نوع تیمار در تمام گروههای سنی دیده می شود. ولی بطور عمده اسب های هم سن، هم جنس و هم اندازه که بیش تر با هم هستند هم دیگر را تیمار می­کنند.

 

 

 

رفتار نزاعی: این نوع رفتار شامل رفتارهای نزاعی بین اسب ها است که آنها در زمان نزاع از خود نشان می­دهند. حرکات نزاعی در اسب ها قابل پیش بینی نیست. در مزارع این حالت زمانی اتفاق می­افتد که اسب احساس خطر کند. در این حال یکی از دو حالت فرار و یا شروع درگیری را به خود می­گیرد. اسب ها با استفاده از دندان ها و پاهای عقب خود دفاع یا حمله می­کنند. اسب دارها معتقدند که رنگ های خاصی یا حالت های خاص گردن و چشم در اسب این حالت را در آنها قابل پیش بینی می­کند. در حالی که نمی توان تجارب دیگران را نادیده گرفت. از نظر علمی ذکر حالت فوق و پیش بینی این که با حالات ظاهری اسب تشخیص داده شود که اسب اهل نزاع است هنوز ثابت نشده است.

رفتار جنسی: میل جنسی در تمام زمینه ها به علاقه جنسی اطلاق می­شود. این میل پس از بلوغ شروع شده و برای مدت نسبتا زیادی در طول زندگی حیوان باقی می ماند. میل جنسی در نرها به میزان زیادی به ترشح هورمون تستوسترون توسط بیضه ها بستگی دارد. اما در مواردی نیز میل جنسی را می­توان به خصوصیات ارثی مربوط دانست. بعضی از ویژگیهای میل جنسی در نرها به دلیل اهمیت اقتصادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رفتار آبستنی:طول دوره بارداری در مادیان 330 تا345روز است. در مادیانی که کره نر دارند و یا بخوبی تغذیه نشده است طول دوره بارداری کمی طولانی تر است. میزان بالای پروژسترون و میزان پایین استروژن برای دوره آبستنی بسیار ضروری است. در مادیان بر خلاف سایر حیوانات ماده پروژسترون در طول دوره بارداری در خون بالا بوده که این میزان صرفا در جفت بالا است.

رفتار زایمان: در این موقع استروژن و پروژسترون نسبت به طول دوره آبستنی بالعکس می شود. استروژن بالا می رود و میزان پروژسترون پایین می آید. دلیل آن تغییرات متابولیکی در کره و مادیان است. شاید بیش از 80 درصد زایمان ها در طول شب این است که کره فرصت کافی برای بلند شدن و تطابق با محیط داشته و بتواند در طول روز به دنبال مادر حرکت کند.

الف- مراحل زایمان

پستان های مادیان 3 تا4هفته قبل از زایمان بصورت قابل توجهی بزرگ می­شود. چند روز قبل از زایمان در نوک پستانک ها مایعی واکس مانند که اصطلاحا واکسینگ waxingمی­گویند جمع می­شود.

ب- بلافاصله قبل از زایمان(اولین مرحله زایمان)

مادیان به دور خود می چرخد،سر خود را به طرف شکم بر می­گرداند، به شکم خود لگد می­زند، پا می­کوبد، تکرر ادرار پیدا می­کند، همچنین ممکن است چند بار بخوابد و بلند شود ممکن است مادیان عرق کند.

 

 

پ - پاره شدن کیسه آمنیون(دومین مرحله زایمان)

مادیان روی پهلو می­خوابد؛ زورهای زایمان را به تناوب و در دفعات متعدد انجام می دهد؛ زورهای زایمان بین 10تا 30 دقیقه طول می­کشد.

 

 

ت - مرحله بعد از زایمان

مادیان بایستی بین 15تا 20 دقیقه در حالت لمیده باقی بماند. در طول این مدت از محل جفت خون به کره رسانده می شود. در صورتیکه مادیان زودتر از این اقدام به بلند شدن کند ممکن است فقط 3/2 خون لازم به کره منتقل شود. این امر موجب می شود ریه ها به اندازه کافی باز نشود در نتیجه اکسیژن کافی به بافت ها نخواهد رسید.

 

 

زبان اسب ها: وجود ارتباط زیاد بین انسان و اسب کاملا عادی است. اولین ارتباط بین اسب و انسان از طریق ایجاد صدا برقرار می­شود. شاید اولین صوت،زدن- صداکردن اسم اسب و دستورهایی از قبیل راه برو، بایست، آرام و ... باشد. این کلماتی است که اسب یاد می­گیرد و سوار کار نیز امیدوار است که اسب آنها را به کار بندد. همزمان با یادگیری اسب ها  انسان ها نیز عباراتی را از اسب ها یاد می­گیرندکه عبارتند از نوعی خوشامدگویی نوعی شیهه­ی آرام که عبارت است از :آیا کسی در این اطراف وجود دارد یا خیر؟ و برخی حالات عصبانیت را به انسان یاد می­دهد. انسان همچنین علاوه بر زبان برخی علائم را نیز به اسب یاد می­دهد که عبارت است از : ضربه با پاشنه پا به منزله­ی دستور حرکت و کشیدن افسار به منزله دستور توقف است. سوار کار در زمانی که اسب کارش را خوب انجام دهد تشویق می­کند و زمانی که دستوری را به غلط انجام دهد یا به هیچ وجه انجام ندهد اسبش را تنبیه می­کند. در زمان معاینه توسط دامپزشک علائم دیگری نیز بین انسان و اسب رد و بدل می شود. به عنوان مثال زمانیکه دامپزشک محل جراحت اسب را معاینه می­کند اسب خود را عقب می­کشد با این حالت به او می فهماند که این کار باعث اذیت و درد می­شود. اسب همچنین با کشیدن یک نفس تند و عمیق به شما می­فهماند که اذیتش کرده اید ناراحت و بی قرار است.

 

منابع:

 

  1. نیل ,کارسون ،روان شناسی فیزیولوژیک-فیزیولوژی رفتار
  2. احمدی نژاد محسن،رفتارشناسی اسب
  3. احمدی نژاد محسن،تشریح فیزیولوژی اندامهای حرکتی اسب
  4. کلانتری فرهاد،احمدی نژاد محسن،تولید مثل در اسب

 

انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر ابدی
|
-
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۱
1
5
با سلام حضور محترم سرکار خانم قنبری و عنایتی.در صورت تمایل به همکاری در زمینه ترجمه کتب پزشکی و دامپزشکی لطفا با شماره 09359597661 تماس حاصل فرمایید
با تشکر
مجتبی حسینعلی
|
-
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
1
6
ای کاش تصویرجفت گیری اسبهاراهم میگذاشتید
پاسخ ها
فرداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
واقعاا ندیدی و علاقه ای دارید به موضوع از منظر علم و تحقیق ؟ یاکه ......‌ ؟
نرگس
|
-
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
0
3
ممنون از اطلاعاتی که گذاشتین.اگر امکان داره مطالب بیشتری که برای تازه سوارکاران مناسب باشه خصوصا جهت برقرری ارتباط راحت تر با اسب بگذارید.
پاسخ ها
فرداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
اسب به واقع حیوان باهوش و با معرفت همچنین دوستداشتنیی ❤ کافیی طول روز اندک زمانی روباهاش سپری کنید اونوقت متوجه پیشقدم شدن برای برقراری رابطه و دوستی رو از جانب اسب خواهید دید .. و با درک روحیات زیبای اسبتون این رابطه دوطرفه میشه و عاشقش میشید .❤❤
الان ساعت ۴ صبح و بعد از دیدن این صفحه راجع به اسب ، بطور خاصی دلم برای اسبم تنگشده
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
0
3
عایا در دوره بارداری ارتباط های عاطفی بین نر و ماده انجام میشود
لدفن جوابو ب ایمیلم ارسال کنید
ممنون
پاسخ ها
فرداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
قطعن که بعله و این روابط در بین تمام حیوانات با هرنوع ساختار وجودی جاری هست
Omid
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
2
4
سلام خسته نباشید.ببخشید مادیانی که اوایل دوره بارداری را دارند فحل میشوند مثلاً ۱ماها تا۳ماه ممنون
Raha
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
1
7
ایا اسب در دوران بارداری خشن و عصبانی میشود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
بله اسب من باردار بود فحلم شد
مسلم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
1
3
سلام کره اسب از چند ماهگی لگدزدنش به شکم مادیان رو میشود دید ممنون
پاسخ ها
فرداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
تا حدودی و بنا به شرایط به نوعی بهترینها رو ازتون انتظار داره که در اختیارش بگذارید از جمله ؛ مجزا بودن محیط مادیون آبستن از باقی اسبها ، حتی اسبهای تازه فارغ شده ، مگر در عده محدودی از مادیونهای آبستن ... جدا بودن کامل جیره آب و غذایی از باقی اسبها و علل الخصوص بنا به شرایط مادیون و نیاز بیش از پیش به علوفه با کیفیت بالا ، و نسبت به قبل به ۸۰ درصد کلسیم و فسفر ۴۸ درصد پروتیین و بطور اساسی نیاز به ویتامین a بیشترنسبت به قبل داره و در صورت کسر در هریک از نیازهاش بروز رفتار ناهنجار و خشن دررفتارش امری عادی و طبیعیی
نظر شما
ادامه