کد خبر: ۲۲۳۱

حکیم مهر -  پژوهشگران مرکز تحقیقات ماهیان زینتی جهاددانشگاهی واحد مازندران موفق شدند با دستیابی به جیره غذایی مدون در تغذیه ماهیان زینتی علاوه بر رشد 20 درصدی ماهیان و افزایش 10 درصدی میزان بازماندگی ، حدود 60 روز ماهیان زینتی را زودتر به بازار عرضه کنند.

یکی از بزرگترین مشکلات تولیدکنندگان ماهیان زینتی مشخص نبودن نوع تغذیه در دوران اولیه زندگی اینگونه آبزیان است که حتی گاهی منجر به اتلاف 100 درصدی این ماهیان می شود.

علیرضا قرائتی مجری این طرح در این باره اظهار داشت: پژوهشگران مرکز تحقیقات ماهیان زینتی جهاددانشگاهی مازندران پس از چهار ماه تحقیق و پژوهش در این طرح با استفاده از 27 آکواریوم که در هر آکواریوم 75 نمونه ماهی زینتی نگهداری می شد، به بررسی جیره های غذایی متداول در کارگاه های تولیدی پرداختند و موفق شدند تا به جیره غذایی مدونی دست یابند که بهترین رشد و بازماندگی و کمترین هزینه را درپی داشته و نهایتا منجر به افزایش تولید و درآمد تولیدکنندگان ماهیان زینتی خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه حدود 50 درصد هزینه پرورش ماهیان زینتی مربوط به غذادهی است نتایج این طرح منجر به کاهش شش در صدی تلفات و رشد 20 درصدی ماهیان زینتی شده و تولیدکنندگان می توانند با استفاده از این روش 45 تا 60 روز زودتر از زمان متداول، ماهیان را به بازار عرضه نمایند.

قرائتی خاطرنشان کرد: با استفاده از این روش، تولید ماهیان زینتی در مازندران شش درصد افزایش خواهد یافت و به طور مثال در یک مزرعه 100 هزار تایی ماهیان زینتی مبلغ یک و نیم میلیون تومان صرفه جویی خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه