کد خبر: ۲۲۰۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
بزاق سگ دارای میکروب‌ها و ویروس‌هایی است که با هیچ‌چیز از بین نرفته و ضدعفونی نمی‌شود و مخالفت دین اسلام با نگهداری این حیوان از همین مسأله ناشی می‌شود/مدیر مسئول حکیم مهر با انتقاد از این رفتار سازمان دامپزشکی ، نظام دامپزشکی و جامعه دامپزشکان هشدار داد در طولانی مدت ، تاریخ و دانشجویانی که به بازار کار وارد می شوند درباره این عمل اشتباه قضاوت خواهند کرد!...
ABHARI

حکیم مهر -  در حالی که پیش از این مدیر مسئول حکیم مهر درباره نوشته ها و اظهار نظرهای غیرمسئولانه و غیرکارشناسانه دکتر مجید ابهری متخصص علوم رفتاری در ارتباط با موضوع نگهداری از حیوانات بخصوص سگ هشدار داده بود مجدداً یادداشتی از وی در سایت تابناک با عنوان " آرایشگاه و بیسکویت 20 هزار تومانی برای یک حیوان " منتشر شد.

در بخشی از این یادداشت ، وی با خلط شدید مباحث نگهداری از سگ را نشانه کمبود مردم دانسته و با دست اندازی آشکار به حرفه دامپزشکی به ابراز نظرات بدیع پزشکی و ژنتیکی هم پرداخته و مدعی شده که " بزاق سگ دارای میکروب‌ها و ویروس‌هایی است که با هیچ‌چیز از بین نرفته و ضدعفونی نمی‌شود و مخالفت دین اسلام با نگهداری این حیوان از همین مسأله ناشی می‌شود "!!!

این در حالی است که اولاً ادعای وی درباره میکروب و ویروس در بزاق سگ کاملاً اشتباه و  غیرعلمی است و ثانیاً دین اسلام با نگهداری از سگ به فتوای مقام معظم رهبری به هیچ وجه آنهم با این دلیل سخیف که ایشان ذکر کرده اند مخالفتی ندارد!

نکته جالب تر آنکه وی از راه اندازی کلینیک های دامپزشکی در شمال شهر تهران و احتمالاً سایر نقاط هم ابراز ناراحتی کرده است.

این نوشته ها در حالی مجدداً منتشر و این نظرات ابراز می گردد که سازمان دامپزشکی کشور ، سازمان نظام دامپزشکی و جامعه دامپزشکان که هر یک به تنهایی ادعاهای زیادی در دفاع از حریم دامپزشکی دارند در سکوتی سنگین به سر می برند و مانند گذشته ترجیح می دهند چشم و گوش خود را به روی این دست اندازی ها ببندند!!!

درپی انتشار این یادداشت و اظهار نظرهای مشابه و سکوت همیشگی سازمان های متولی دامپزشکی ، مدیر مسئول حکیم مهر با انتقاد از این رفتار سازمان دامپزشکی ، نظام دامپزشکی و جامعه دامپزشکان هشدار داد در طولانی مدت ، تاریخ و دانشجویانی که به بازار کار وارد می شوند درباره این عمل اشتباه قضاوت خواهند کرد!

 

متن کامل یادداشت دکتر ابهری به این شرح است :

 

گاهی اوقات الگوبرداری از رفتارهای نامأنوس غربی تا جایی پیش می‌رود که افراد به شکلی کورکورانه از مظاهر زندگی غرب تقلید می‌کنند. یکی از این رفتارها، نگهداری از حیوانات به‌ویژه سگ است. از نظر آسیب‌شناسی رفتاری نگهداری جانوران به دو علت می‌تواند صورت گیرد؛ یکی برای رهایی از تنهایی و داشتن همدم یا هم صحبت و دیگری برای استفاده از بعضی حیوانان درجهت نگهبانی، شکار و... سگ‌ها نیز به‌عنوان نگهبان به‌خوبی عمل کرده و بعضی از نژادهای این حیوان که تربیت‌پذیرند به‌عنوان سگ پلیس و یا سگ امدادگر مورد توجه جوامع بشری قرار گرفته‌اند.

اما در این میان گروهی از افراد نیز در دو دهه اخیر در جامعه ما به منظور برتری‌جویی و تقلید از رفتارهای غربی از سگ نگهداری می‌کنند. برخی از این افراد تا جایی پیش رفته‌اند که سگشان را در آغوش گرفته و با خود به مجامع عمومی می‌برند و یا در کنار خود در اتومبیل می‌نشانند!

متأسفانه در برخی از مناطق به‌ویژه مناطق شمال شهر تهران این رفتار جزئی از زندگی روزمره بعضی‌ها شده است.

تا جایی که علاوه بر کلینیک‌های دامپزشکی، آرایشگاه‌هایی نیز برای سگ‌ها تأسیس شده است. در شرایطی که برخی از افراد در جامعه به سختی زندگی می‌گذرانند، قیمت یک بسته بیسکوییت گربه یا سگ حدود 20هزار تومان است! نگهداری از سگ به شکلی که فرد آن‌ را جزئی از افراد خانواده خود دانسته و حتی با او هم غذا می‌شود نشان‌گر پاره‌ای از کمبودهای اجتماعی است و این‌کار به قصد جلب توجه دیگران صورت می‌گیرد. از نظر آسیب‌شناسی رفتاری تنها تقلیدهای ظاهری درجامعه باعث بروز این رفتار شده و برخی افراد با قیمت‌های گزاف در امر خرید‌وفروش سگ فعالند. نگهداری سگ می‌تواند نشانه‌ای از خلأ فرهنگی و پاره‌ای از عقده‌های روحی و رفتاری و کمبودهایی در زندگی شخصی باشد. از سوی دیگر، وابستگی عاطفی به این‌گونه حیوانات به خصوص در کودکان و نوجوانان منجر به بروز ضربه‌های روحی شدیدی به آنها می‌شود و حتی در مواردی که به دلایلی از جمله مرگ، حیوان از صاحبش دور می‌شود. این ضربات روحی جبران‌ناپذیر خواهد بود. بنابراین چنانچه خانواده‌ها برای سرگرمی فرزندانشان این حیوانات را نگهداری کنند باید منتظر تبعات روحی و روانی فراوانی باشند. درکنار مسائل روحی و روانی، توجه به این نکته حائز اهمیت است که نگهداری از سگ نشانه‌ای از کمرنگ‌شدن اعتقادات و باورهای مذهبی است. در صورتی که از نظر علم پزشکی و ژنتیک، بزاق سگ دارای میکروب‌ها و ویروس‌هایی است که با هیچ‌چیز از بین نرفته و ضدعفونی نمی‌شود و مخالفت دین اسلام با نگهداری این حیوان از همین مسأله ناشی می‌شود.

لازم است تا رسانه‌ها با اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی ضمن آشنا کردن خانواده‌ها با عواقب این‌گونه مدپرستی‌ها به افراد آموزش دهند که بعضی از تقلید‌ها غیر از ضایعات فرهنگی، صدمات و لطمات جانی و انسانی به‌دنبال خواهند داشت.

 

با پوزش از بینندگان محترم حکیم مهر ، با توجه به تذکر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه موضوع قانون جرائم رایانه ای کامنت های ذیل این خبر حذف شده است.

 

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
frzad
|
-
|
۰۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
0
0
جناب دکتر فرمایشت شما متین ام اینجور که شما می فرمایید تا الان باید نسل آدمیزاد به خاطر زندگی وبر خورد با این حیوان منقرض شده یه لیس سگ یعنی مرگ .
ناشناس
|
France
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
0
0
واقعا ایرانی ها فکر میکنند که از نظر اقتصادی واقعا واردات سگ برای ایران لازم است ؟.که دلارها برای این کار برود . ونه برای یک موضوع انسانی تر
سپهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
0
0
داداش! هر وقت مسئولین محترم در دولت متوجه موضوعات انسانی شدند و با جلوگیری از اختلاس و افزایش برق‌آسای تورم ، گوشه چشمی به مقوله‌ی انسانیت داشتند و هر صبح جمعه‌ای فقط بخاطر این که ایرانی‌ها هم انسانند ، از افزایش قیمت بنزین ( ولو با دستور مستقیم رئیس دولت ) جلوگیری شد ، اون‌وقت بیا اینجا و از موضوعات انسانی‌تر صحبت کن! اصلاً اون موقع شما نیا ، من خودم میگم به موضوعات انسانی‌تر توجه کنید!
وقتی من با سی و هشت سال سن و داشتن کارت پایان خدمت سربازی قادر به گرفتن یک وام پنجاه میلیونی نیستم که باهاش کار کنم اما بعضی از آقایون و آقازاده‌هاشون وام‌های چند هزار میلیاردی می‌گیرند ( ببخشید وام نه! باج سبیل!!!) به نظر شما میشه از موضوعات انسانی صحبت کرد؟!

آقای حکیم مهر! لطفاً اینو چاپ کن چون نه محتواش مجرمانه‌س و نه از جرائم رایانه‌ایه!!! صرفا واقعیت‌های موجود در جامعه‌ی ماست!
نظر شما
ادامه