کد خبر: ۲۱۷۸

حکیم مهر -  رییس هیات مدیره مرکز همکاری‌های امور دام با اظهار تاسف از ورود بی رویه شیرخشک‌های وارداتی با مزاح گفت: تا زمانی که شیر خشک‌های وارداتی داخل انبارهاست کشور مشکلی از جهت شیر خام ندارد!

دکتر جواد وکیلی گیلانی  اظهار کرد: آن‌قدر شیر خشک به کشور وارد شده و داخل انبارها موجود است که حتی شیرخشک‌های کارخانه‌ها نیز به فروش نمی رسد و متاسفانه هر گاه دامداران درباره وضعیت خرید شیر خام به کارخانه‌ها اعتراض می‌کنند به آنها گفته می‌شود به هر جایی که دوست دارند شیرها خام دام‌های خود را بفروشند.

وی با بیان اینکه وضعیت نابسمان شیرخام باعث شده که بسیاری از دام‌های مولد حذف شوند، افزود: هر چند که مسئولان اعلام می‌کنند امسال 9 میلیون تن شیر خام در کشور تولید می‌شود ولی به دلیل حذف شدن دام‌های مولد ما پیش بینی می‌کنیم که حداکثر هفت میلیون تن شیر خام در کشور تولید می‌شود.

وکیلی گیلانی با بیان اینکه به اندازه کافی شیر در کشور تولید می‌شود، ادامه داد: ورود شیر خشک‌های ارزان قیمت وارداتی سیستم تولید داخلی شیر خام را به هم ریخته است و متاسفانه با وجود فریادهای بسیار دامداران گوش شنوایی برای رفع این چالش‌ها نیست.

رییس هیات مدیره مرکز همکاری‌های امور دام با تاکید بر اینکه مشکلات دامداران را فقط شخص رییس جمهور می‌توانند حل کنند، ادامه داد: در این زمینه لازم است که تیمی کارشناس از سوی رییس جمهوری مامور شده تا با مراجعه به دامداری‌ها و برآورد هزینه‌های آن‌ها قیمت تمام شده شیر خام را بدست آورده و مشکلات دامداران را در این بخش حل کنند.

وی با تاکید براینکه در حال حاضر دامداران شیر خام را با ضرر می‌فروشند، افزود: با ادامه این روند در آینده تنها دو گروه از دامداران شامل دامداران با سرمایه بالا و دامدارانی که مدیران قوی دارند روی کار باقی خواهند ماند که البته این تعداد نیز تنها حدود 10 درصد دامداران کشور را تشکیل می‌دهند.

وکیلی گیلانی با بیان اینکه دامداران بسیار آسیب دیده‌اند، تصریح کرد: در مورد تولید گوشت قرمز نیز به قدری دامداران کشور آسیب دیده‌اند که بسیاری از آنها از چرخه تولید کنار رفته‌اند به گونه‌ای که اکنون هر چه در کشور توسط دامداران باقی مانده گوشت تولید شود باز هم پاسخگوی کشور نیست.

وی ادامه داد: با توجه به بارندگی‌های مناسب و وجود مراتع قوی در کشور امسال پیش‌بینی می‌کنیم بیش از 900 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید شود.

 

نظر شما
ادامه