کد خبر: ۲۱۷۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: به زودی در قیمت خرید شیر از دامداران تجدید نظر می‌شود.

به گزارش ایسنا منطقه خراسان، دکتر حسن رکنی در همایش منطقه‌ای اقتصاد مقاومتی که با محوریت دام و طیور با حضور فعالان این بخش از شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن در مجتمع فرهنگی هنری سرو کاشمر برگزار شد، بیان کرد: دولت در جهت تعیین منطقی‌تر قیمت خرید شیر از دامداران کارگروهی تشکیل داده است که از این به بعد و با توجه به تصمیمات این کارگروه شیر از دامداران با قیمت بالاتر و منطقی‌تری خریداری خواهد شد.

معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه اگرچه در گذشته برای تامین شیر در کشور با مشکلات بسیاری مواجه بودیم اما در حال حاضر با حدود 80 میلیون نفر جمعیت به دنبال بازار فروش شیر هستیم.

وی اظهار کرد: هرچند در گذشته در تولید پنیر بسیار محدودیت بود و حتی یک گرم پنیر پاستوریزه داخلی تولید نمی‌شد اما امروز چندین نوع پنیر مختلف تولید و عرضه می‌شود.

رکنی با اشاره به اینکه این افزایش تولید به خاطر وجود دام‌های اصلاح شده و استفاده از علم روز در دام‌های سنگین است، بیان کرد: شیر از بهترین مواد پروتئنی است که در صادرات ارزآوری فراوانی برای کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه در تولید نژادهای اصیل در دام‌های سنگین و سبک با شهرستان کاشمر آماده همکاری هستیم، افزود: در تامین مایه‌های ژنتیکی شاید تامین هزینه اولیه زیاد باشد اما هزینه آن را معاونت دام وزارت جهاد کشاورزی متقبل می‌شود.

رکنی با اعلام اینکه در بحث دام کوچک یک‌سری دام‌های ممتاز تحت عنوان بزهای شیری فوق‌العاده اصلاح نژادی شده داریم، ابراز کرد: هم اکنون نزدیک به 20 میلیون رأس بز در کشور ایران و یک میلون رأس در کشور فرانسه است، اما به دلیل نبود نژادهای اصلی در کشور ایران کمتر از 400 هزار تن شیر و در فرانسه 800 هزار تن شیر تولید می‌شود.

معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: باید با استفاده از خمیرمایه‌های ژنتیکی طوری با بزهای محلی آمیخته شود که برای دامداران اقتصادی باشد.

وی اظهار امیدواری کرد: با اجرای پایلوت این طرح در 50 نقطه از شهرستان بتوانیم زمینه گسترش آن را فراهم کنیم.

رکنی با بیان اینکه هدف ما نباید سرکوب کردن تولید شیر باشد بلکه باید از شیر به عنوان بهترین ماده غذایی حمایت و ضمن تأمین نیاز داخلی زمینه صادرات آن را که ارزآوری خوبی برای کشور دارد فراهم کرد، افزود: در بحث دام سنگین و سبک می‌توانیم با توجه به ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم شهرستان را در این حوزه کمک کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال گذشته علی‌رغم تمامی محدودیت‌ها و تحریم‌ها اما اتفاقات خوبی در بخش کشاورزی افتاد، عنوان کرد: اگرچه در سال 92 در بحث واردات و صادرات شاهد حدود 8 میلیارد دلار توازن منفی بودیم اما با همت تمامی کشاورزان و دامداران این رقم در سال گذشته با 2.5 میلیارد دلار کاهش به 5.5 میلیارد دلار رسیده است.

رکنی با بیان اینکه با پروژه‌های خوبی که در کشور آغاز شده است به زودی خبرهای خوشی از راه خواهد رسید، بیان کرد: در سال جاری علاوه بر تأمین نیازهای داخلی شاهد صادارت تولیدات خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته در بحث مرغ، تخم مرغ، دام زنده و تولید عسل رتبه نخست را در یک دهه گذشته در بحث صادرات به دست آوردیم، گفت: در جهت حمایت از مرغداران و بهینه کردن واحدهای مرغداری مبلغی به صورت بلاعوض در جهت بهینه کردن واحدهای مرغداری در اختیارشان قرار داده می‌شود تا بتوانند تولیداتشان را اقتصادی کنند.

رکنی تصریح کرد: به ازاء هر 100 میلیون تومانی که در یک واحد مرغداری انجام می‌شود برای بهینه کردن 25 میلیون بلاعوض در اختیارشان قرار می‌گیرد.

 

 

برچسب ها: بز، شیر، فرانسه،
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
0
0
شما همون شیر گاو رو تعیین تکلیف کنی کافیه!آقای دک تر رکنی!!
نظر شما
ادامه