کد خبر: ۲۱۳۱۰

مراقب میهمانان ناخوانده روس و ترک باشیم

از آنجا که فصل مهاجرت پرندگان به اتمام رسیده است، تنها عاملی که می‌تواند شیوع ویروس آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان را در کشور باعث شود، تردد بی‌ضابطه وسایل حمل و نقل و نهاده‌های وارداتی از اماکن آلوده کشورهای همسایه است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره وقوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در اطراف کشور و اقدامات امنیتی انجام‌شده توسط این سازمان گفت: در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، طی هفت ماه گذشته آمار معدوم‌سازی طیور دچار آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان استمرار داشته، اما بسیاری از کشورها به سازمان جهانی بهداشت (OIE) اعلام پاک بودن کرده‌اند، این در حالی است که اما وضعیت این بیماری در روسیه و ترکیه (از همسایگان نزدیک ایران)، همچنان نگران‌کننده است.

فرشاد تهرانی افزود: روسیه طی هفت ماه گذشته چهار کانون را گزارش کرده که یکی از آنها در نزدیکی آستاراخان قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: عمده گزارش‌های دریافت‌شده از این بیماری در حیات وحش و پرندگان وحشی کشورهای همسایه بوده است، اما از آنجا که ایران کریدور پرواز پرندگان مهاجر است، باید دقت نظرهای بیشتری توسط واحدهای تولیدکننده اعمال شود.

تهرانی ادامه داد: در کشور ترکیه نیز کانون‌هایی گزارش شده است که در جنوب دریای سیاه بوده و در حوزه پرندگان روستایی اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دامپزشکی ایران اعمال نظارت‌ها و مراقبت‌های بهداشتی را به‌صورت فعال و غیرفعال انجام می‌دهد، به‌گونه‌ای که مراقبت‌های فعال سالانه یک بار به انجام می‌رسد.

پایش آنفلوآنزا در کشور در مردادماه

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: سال گذشته در مهرماه مراقبت و پایش انجام شد و امسال نیز در برنامه داریم زودتر از سال قبل و در مردادماه عملیات پایش را اجرایی کنیم، قبل از آنکه پرندگان مهاجر دوباره به کشور برگردند.

تهرانی تأکید کرد: در حال حاضر پرندگان مهاجر در حال حرکت از ایران به سایر کشورها هستند و ورود آنها به کشورمان تقریباً صفر است؛ بنابراین نگرانی از این لحاظ وجود ندارد.

وی اظهار داشت: در بخش مراقبت‌های غیرفعال، تمامی بخش‌ها ازجمله اماکن روستایی، صنعتی، حیات وحش و... باید گوش به زنگ باشند تا در صورت مواجهه با موارد مشکوک، اطلاع‌رسانی‌های مربوطه را به ارگان‌ها انجام دهند.

تهرانی همچنین گفت: بیشترین نگرانی دامپزشکی در مسئله آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان، عبور و مرور ماشین‌ها و افراد مختلفی است که به کشورهای همسایه انجام می‌شود، زیرا ممکن است نهاده یا وسیله‌ای از اماکن آلوده به کشور آورده شود و موجبات شیوع این بیماری را فراهم آورد.

وی در ادامه افزود: به واحدهای پرورش طیور توصیه می‌شود که حتی‌الامکان نهاده‌های مورد نیاز خود را از اماکن پاک تهیه کرده و از ورود وسایل نقلیه‌ای که از سایر کشورها به ایران تردد می‌کنند، اطمینان حاصل کنند که ضدعفونی و سایر عملیات مربوطه برایشان به انجام رسیده باشد.

مورد مشکوکی از آنفلوآنزای پرندگان گزارش نشده است

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: با هماهنگی‌های انجام‌شده با سازمان حفاظت محیط زیست، پرندگان وحشی و تالابی نیز تحت کنترل هستند و به محض دیدن مورد مشکوک، در نطفه خفه خواهند شد.

تهرانی ادامه داد: تا این لحظه هیچ گزارش مشکوکی ارائه نشده است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

وی به تمامی واحدها توصیه کرد که ضدعفونی وسایل نقلیه و کارگرانی که به واحد مراجعه می‌کنند را جدی گرفته و اگر تلفات مشکوکی مشاهد شد، هرچه سریع‌تر دامپزشکی را مطلع کنند.

تهرانی تصریح کرد: در حال حاضر پرندگان وحشی که در مهر و آبان‌ماه به سمت ایران حرکت کرده بودند، در حال برگشت به سمت روسیه هستند و فعلاً پرنده مهاجری به ایران وارد نمی‌شود.

وی در پایان یادآور شد: پایش سازمان دامپزشکی برای ویروس آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان بعد از ماه مبارک رمضان و در مردادماه خواهد بود.

 

 

نظر شما
ادامه