کد خبر: ۲۰۱۸

حکیم مهر -  تایید بین المللی صلاحیت نظارت ایران بر تولید واکسن طی مراسمی با حضور معاون اول رئیس جمهور اعلام شد.

در مراسمی با حضور محمد رضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور، مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پرفسور بالغربی رئیس بخش واکسن مواد بیولوژیک سازمان جهانی بهداشت، تائید بین المللی صلاحیت نظارت ایران بر تولید واکسن از طرف سازمان جهانی بهداشت به طور رسمی اعلام شد.
بر اساس این گزارش ایران نخستین کشور در منطقه مدیترانه شرقی است که بر اساس قابلیت‌ها و توانندی‌های علمی و فنی از این امتیاز برخوردار بوده و این مهم راه را برای صدور واکسن ایران به کشورهای دیگر باز می‌کند.

 

گزارش سایت وزارت بهداشت از این مراسم :

 

امروز یکی از بهترین روزها برای ایرانیان است و همه آحاد جامعه می‌توانند به بالندگی و توفیقات متخصصان ایرانی در زمینه تولید و صدور واکسن ببالند.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهور در مراسم اعلام تایید صلاحیت بین‌المللی نظارت ایران بر تولید واکسن ضمن بیان این مطلب گفت: من به همه مسئولان بهداشت و درمان، متخصصان ایرانی تولید واکسن، آحاد ملت ایران و نمایندگان سازمان بهداشت جهانی (WHO) در ایران این موفقیت را تبریک می‌گویم.

وی با قدردانی از حمایت‌های سازمان بهداشت جهانی از اقدامات بهداشتی درمانی ایران در عرصه سلامت اظهار داشت: بیش از آنکه از صدور مجوز برای صادرات واکسن به سایر کشورها خوشحال باشیم از این خوشحالیم که می‌توانیم از این رهگذر به تمام بشریت خدمت کنیم، زیرا جمهوری اسلامی ایران برای خدمت به بشریت هیچ مرز جغرافیایی را نمی‌شناسد.

 

نجات  یک فرد مساوی با نجات تمام ابناء بشر است

دکتر مرضیه وحید دستجردی نیز در ابتدای سخنانش در این مراسم با اشاره به آیه قرآن که نجات یک فرد را مساوی با نجات تمامی انسان‌ها بر می‌شمارد، گفت: خوشبختانه به درجه‌ای از تخصص و توانایی علمی رسیده‌ایم که در زمینه تولید واکسن تاییدیه WHO را بدست آورده و از این پس قادر به صدور واکسن و خدمت به بشریت هستیم.

وی با اشاره به اهمیت اقتصادی این تاییدیه افزود: مهم‌تر از فواید اقتصادی مترتب بر این تاییدیه خوشحالیم که می‌توانیم با صدور واکسن از بسیاری از بیماری‌ها در مردم دنیا پیشگیری نماییم.

دکتر دستجردی در ادامه اضافه کرد: از سال 1299 که انستیتو پاستور کارش را آغاز کرد و  واکسن هاری و آبله را تولید کرد تا به امروز که قادر به تولید 10 واکسن دیگر از جمله ب.ث.ژ و هپاتیت هستیم، تلاش‌های زیادی صورت گرفته که امیدواریم برای دستیابی به موفقیت‌های بالاتر این تلاش‌ها ادامه یابد تا جایی که تتراوالان و پنتاوالان‌ها وارد سیستم واکسن کشور شوند.

وزیر بهداشت به ریشه‌کنی فلج اطفال و کزاز در کشور اشاره کرد و گفت: با طرح‌های مختلف واکسیناسیون که انجام شده یا در حال انجام است پوشش واکسیناسیون در ایران به 99 درصد رسیده و بیماری سرخک نیز در حال ریشه‌کنی است.

وی به گام برداشتن در جهت تولید واکسن هیب (HIB) تحت پروتکل دارویی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: واکسن فقط از سرایت عفونت‌ها به بدن جلوگیری نمی‌کند بلکه در حال حاضر در دنیا از واکسن برای درمان بیماری‌هایی نظیر سرطان نیز بهره‌برداری می‌شود.

وی در خاتمه اظهار امیدواری کرد امسال در زمینه تولید واکسن مننژیت و انواع واکسن‌های آنفلوانزا گام‌های مهمی برداشته شود.

 

4 بار بازرسی و 7 بار پیگیری!

دکتر شیبانی معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با اعلام اینکه برای این تاییدیه نمایندگان سازمان بهداشت جهانی در طی 12 سال 4 بار به ایران برای بازرسی  آمده و 7 بار پیگیری کرده‌اند گفت: این تاییدیه فرصت خوبی برای اعلام نظر در ایران درخصوص تولید واکسن در دنیا و همچنین تولید و صدور واکسن است که یکی از مهمترین اهداف نظام اسلامی است.

 

می‌توانیم برای 124 کشور واکسن تولید کنیم

دکتر محمد نیکنام مشاور وزیر و مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت در این مراسم با بیان اینکه با این تاییدیه ایران به جرگه کشورهایی می‌پیوندند که یونیسف اجازه صدور واکسن به 124 کشور فاقد این تکنولوژی را به آنها داده است گفت: تولید و صدور واکسن گام مهمی در جهت «دیپلماسی سلامت» در جهان است که ایران با این تاییدیه قادر به گام نهادن در این عرصه شده است.

وی افزود: 90 سال پیش که انستیتو واکسن در ایران شکل گرفت تنها حدود 10 کشور قادر به تولید واکسن در دنیا بودند که امروزه ایران با تولید بیش از 10 نوع واکسن و گرفتن این تاییدیه بازهم در بین کشورهای مطرح دنیا در این عرصه قرار می‌گیرد.

افتخار داریم ایران را مورد تایید WHO بدانیم

 

دکتر مننتی نماینده سازمان بهداشت جهانی در این مراسم با بیان اینکه افتخار دارد ایران را در زمینه تولید واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کند، گفت: همکاری ایران و WHO از سال 97 میلادی آغاز شده و در این مدت سازمان بهداشت جهانی 22 بار ایران را ویزیت و 70 نفر از متخصصان ایرانی را آموزش داده است.

وی افزود: ما مفتخریم اعلام کنیم ایران مورد تایید صلاحیت بین‌المللی قرار گرفته و این راه را برای تولیدکننده‌های واکسن هموار خواهد کرد.

وی با قدردانی از دکتر دستجردی، دکتر شیبانی، دکتر نیکنام، دکتر رستگار و دکتر گویا مسئولین وزارت بهداشت گفت: در خاتمه می‌گویم که این تاییدیه گام مهمی در جهت کمک به سایر کشورها و گسترش دیپلماسی سلامت در جهان است.

 

هروقت خواستیم به هرجا که اراده شد سرکشی کردیم

 دکتر بالغربی رییس دپارتمان واکسن در سازمان بهداشت جهانی با بیان اینکه برای صدور این تاییدیه هروقت به هرجا که اراده کردیم توانستیم سرکشی کنیم، گفت: بخشهای مختلف و اجرای وظایف این بخشها در چرخه تولید واکسن در ایران مورد بازرسی قرار گرفت و نمره‌ای بین 83 تا 95 درصد را کسب کرد. این در حالی است که استانداردها و تیم بازرسی کننده همان عوامل و افرادی بودند که سایر کشورها از جمله آمریکا، کانادا، چین، استرالیا و 101 کشور دیگر دنیا را مورد بازرسی قرارداده‌اند.

وی افزود: البته باید بگویم هنوز بخش‌هایی وجود دارند که باید کامل‌تر شده و بسوی ارتقاء و پیشرفت گام‌هایی را بردارند.

بالغربی با اعلام اینکه 6 توصیه برای بهتر شدن تولید و عرضه واکسن در ایران دارد گفت: مهمترین توصیه تأسیس ساختمانی جدید برای آزمایشگاه تولید واکسن در ایران است که سرمایه‌گذاری آن باید توسط دولت ایران در جهت بهسازی وضع موجود صورت گیرد.

 

 

 

نظر شما
ادامه